شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 57259

سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو گفت: ‌منگوله‌های پوستی یا اسكین‌تگ‌ها ( skin tag ) نوعی خال‌های گوشتی‌‌اند و در واقع تومورها یا زوائد پوستی خوش‌خیمی هستند كه در اطراف گردن و سطوح بین گردن، زیربغل، زیر سینه و گاهی روی ران و تنه دیده می‌شوند.

رضا یعقوبی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار كرد: قوام ‌منگوله‌های پوستی نرم است و درد ندارند و گاهی دارای پایه‌ای باریك و گاه بدون پایه هستند. تعداد این خال‌ها ممكن است در بدن بسیار باشد و بیش‌تر در افراد بالغ دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: علت ایجاد این زوائد مشخص نیست و گاه با بروز بعضی بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت و حاملگی در بدن به وجود می‌آیند، ‌منگوله‌های پوستی همچنین در بعضی افراد زمینه ژنتیكی دارند و در برخی بیماران نیزعلامت درگیری‌های تومورهای روده‌ای هستند.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: ‌منگوله‌های پوستی معمولاً خوش‌خیم هستند و مورد بدخیمی از آن‌ها گزارش نشده است ولی گاهی اندازه‌ این زوائد بسیار بزرگ می‌شود.یعقوبی افزود: تومورهای خوش‌خیم بافت هم‌بند نرم هستند، این موارد درمان دارویی ندارند و می‌توان با قیچی یا دستگاهی ویژه آن را از پوست برداشت.

وی تصریح كرد: در فرهنگ عامه گاه برای جدا كردن منگوله‌های پوستی از بدن، دور آن را نخ می‌پیچند تا با نرسیدن خون به این زائده، به اصطلاح خشك شده و خودبه‌خود از پوست جدا شود. این در حالی است كه بستن نخ به این تومورها ممكن است موجب تجمع میكروب در محل شود كه پس بهتر است فرد برای برداشتن منگوله‌های پوستی به پزشك مراجعه كرده و از درمان خودسرانه خودداری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha