سلامت نیوز : یك فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی چشم با اشاره به اینكه روند درمان بیماران مبتلا به تیروئید چشمی بسیار طولانی بوده و نیازمند صبوری است، گفت: ممكن است دوره درمان سه تا پنج سال به طول انجامد زیرا بخش عمده‌ای از درمان‌های طبی به كمك كورتون‌ها انجام می‌شود و خود عوارضی را به دنبال دارد. اگر بیمار مصرف كورتون را به صورت خودسرانه قطع و یا دوز آن را تغییر دهد، ممكن است اثرات سوئی بر جای بماند.

دكتر محسن بهمنی كشكولی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره راهكارهای درمانی تیروئید چشمی عنوان كرد: در وهله اول و پیش از هر اقدام دیگری، ترك سیگار در افرادی كه مبتلا به بیماری‌های تیروئید هستند، ضروری است، زیرا سیگار میزان عوارض چشمی را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با توصیه به اجتناب از قرار گرفتن بیماران در محیط خشك، گرم و آفتابی، گفت: خواب مناسب، تغذیه مناسب و گنجاندن سبزی‌ها و میوه‌ها در سبد غذایی روزانه می‌تواند در جلوگیری از عود بیماری موثر واقع شود.

بهمنی ادامه داد: وقتی پزشك به این نتیجه برسد كه بیماری به حدی پیشرفت كرده است كه دارو لازم است، اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد. البته در این میان توجه به چند نكته حائز اهمیت است. نخست آنكه فرد مبتلا به كم‌ كاری یا پركاری تیروئید كه گرفتار عوارض چشمی نیز شده است بایستی همزمان تحت نظر دو پزشك غدد و چشم باشد. البته درمان، تداخل دارویی ندارد اما نباید تصور شود چون تحت نظر پزشك غدد هستند نیازی به مراجعه به چشم پزشك وجود ندارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی چشم با اشاره به اینكه ثابت شده است اگر بیماری تیروئید به خوبی تحت كنترل قرار بگیرد، كنترل علائم تیروئید چشمی نیز به خوبی انجام می‌شود، گفت: بنابراین روند درمان این دو بیماری بایستی به موازات یكدیگر پیش برود.

بهمنی كشكولی همچنین با اشاره به اینكه روند درمان این بیماری بسیار طولانی بوده و و نیازمند صبوری است، گفت: ممكن است درمان طبی سه تا پنج سال به طول انجامد.

وی افزود: چون بخش عمده‌ای از درمان‌های طبی به كمك كورتون‌ها انجام می‌شود، خود عوارضی را به دنبال دارد. اگر بیمار مصرف كورتون را به صورت خودسرانه قطع و یا دوز آن را تغییر دهد، ممكن است اثرات سوئی بر جای بماند. البته داروها در مراحل مختلف بیماری تفاوت دارند. در مرحله خفیف بیماری، برخی املاح و ویتامین‌ها، در مرحله دوم داروهای غیر كورتونی، در مرحله بعدی داروهای كورتون دار، سپس سركوب‌گرهای ایمنی و در نهایت داروهای بیولوژیك كمك‌كننده‌ هستند.

بهمنی با بیان اینكه ضمن درمان دارویی، معاینات خاص چشم پزشكی انجام می‌شود تا طی آن مشخص شود مصرف دارو بایستی ادامه پیدا كند یا قطع شود، گفت: تنها با دیدن چهره ظاهری فرد نمی‌توان درباره سیر بهبودی نظر داد و درمان چشمی نیاز به اندازه‌گیری چشم، رنگ‌‌آمیزی قرنیه، ساختمان شبكیه و مانند آن دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه جراحی در دو صورت توصیه و انجام می‌شود، گفت: پیش از آنكه بیماری به خواب فرو رود، نیاز هست كه جراحی اورژانسی برای وی انجام شود. به این معنا كه یا عصب در حال از بین رفتن است و یا چشم به اندازه‌ای باز شده است كه در شرف خشك شدن قرار دارد. بنابراین جراحی حدقه برای آزاد كردن عصب بینایی یا حفظ قرنیه و جلوگیری از خشكی و از بین رفتنش لازم می‌شود زیرا اگر صدمه به عصب وارد شود، برگشت ناپذیر است.

وی افزود: علت دیگر جراحی كه شایع‌ترهم هست، زیبایی است تا بیرون‌زدگی، پف‌ پلك و خیرگی آن و دوبینی اصلاح شود. در اینجا باید مطمئن شویم بیماری غده تیروئید به طور كامل كنترل شده است و بیماری تیروئید چشمی هم دیگر پیشرفت نمی‌كند و حداقل شش ماه ثابت مانده است. بنابراین نه جراحان و نه مردم برای انجام جراحی عجله نداشته باشند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی چشم ضمن تاكید بر اینكه انجام عمل جراحی برای همه افراد ضروری نیست، اظهار كرد: میزان موفقیت این‌گونه جراحی‌ها در افراد مختلف متفاوت است، زیرا افراد با درجه‌های مختلف بیماری مراجعه می‌كنند، بنابراین هر چه شدت بیماری كمتر باشد، موفقیت بالاتر است.

بهمنی با بیان اینكه به طور طبیعی بیماری‌های تیروئیدی در زنان سه تا چهار برابر شایع‌تر است و بالطبع زنان بیشتر گرفتار تیروئید چشمی می‌شوند، گفت: اما ثابت شده است شدت بیماری تیروئید چشمی در مردان بیشتر است. اما علت آن هنوز دقیق مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha