سلامت نیوز: یک متخصص چشم پزشکی با اشاره به فواید متعدد اشک همچون ضدعفونی کردن، ایجاد شفافیت، سالم نگه داشتن چشم و جلوگیری از خشکی و ترک سطح چشم گفت: هر جزئی که از ساختار اشک کم شود ابتلا به خشکی چشم را به دنبال دارد.

دکتر محمدرضا فرتوک زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ساختمان منظم اشک تصریح کرد: چشم انسان دارای مجاری ترشحی و غده‌هایی است که با ترشح مواد تشکیل دهنده اشک از خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه اشک از سه جزء تشکیل می‌شود، افزود: یک جزء شامل مواد مخاطی است که حالت لزج و چسبندگی اشک را حفظ و آن را غلیظ و مرطوب می‌کند و جزء دیگر آب است که از غده اشکی زیر ابرو بالای چشم ترشح می‌شود و سومین جزء را چربی تشکیل می‌دهد که از غدد واقع در لبه پلک و در زیر هر مژه ترشح می‌شود ودر پوشش سطح اشک و جلوگیری از تبخیر آن بسیار مؤثر است.

دکتر فرتوک زاده با تاکید بر فواید متعدد اشک همچون ضدعفونی کردن، ایجاد شفافیت، سالم نگه داشتن چشم و جلوگیری از خشکی و ترک سطح چشم یادآور شد: هر جزئی از ساختار اشک کم شود احتمال ابتلا به خشکی چشم افزایش می‌یابد به طوری که با کاهش مواد مخاطی، انسجام اشک و با کاهش میزان آب حجم آن کاهش می‌یابد و در صورت کاهش مواد چربی پوشاننده سطح آن، اشک به سرعت تبخیر می‌شود.

تمرینات چشمی در کاهش خستگی چشم مؤثر است

دکتر فرتوک زاده در خصوص احتمال خشکی و خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر اظهار داشت: خیره شدن مداوم به صفحه کامپیوتر، عدم توجه و باز نگه داشتن طولانی مدت چشم بدون پلک زدن موجب ناراحتی چشم می شود.

وی در ادامه توصیه کرد: پلک زدن مرتب و آگاهانه هنگام کار با کامپیوتر سبب افزایش ترشحات غدد لبه پلک و چربی روی اشک می‌شود و نظام اشک، چربی و هم چنین تبخیر آب آن را تنظیم می‌کند.

این متخصص چشم پزشکی هم چنین اضافه کرد: در صورت نگاه کردن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر ماهیچه‌های چشم خود را با فاصله نزدیک تطابق می‌دهند و در صورت عدم استراحت کافی، افراد دچار خستگی در نتیجه احساس درد و گرفتگی در ماهیچه‌های چشم و سردرد می‌شوند.

دکتر فرتوک زاده در پایان برای جلوگیری از بروز عوارض نگاه کردن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر توصیه كرد: افراد پس از هر 15 دقیقه کار با کامپیوتر به مدت یك دقیقه، هر نیم ساعت 3 دقیقه و هر یك ساعت 5 دقیقه به فاصله‌ای دورتر از 6 متر نگاه کنند تا رطوبت چشم تامین و از اسپاسم ماهیچه‌های تطابقی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha