عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به افزایش ترویج و توزیع مواد مخدر صنعتی به‌ویژه شیشه در اماکن مخصوص بانوان مانند آرایشگاه‌های زنانه، گفت: شیوع اعتیاد در میان بانوان به طور مستقیم با سطح سلامت جامعه در ارتباط است، از این‌رو زنان سالم کلید سلامت جامعه و خانواده هستند.

سلامت نیوز: عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به افزایش ترویج و توزیع مواد مخدر صنعتی به‌ویژه شیشه در اماکن مخصوص بانوان مانند آرایشگاه‌های زنانه، گفت: شیوع اعتیاد در میان بانوان به طور مستقیم با سطح سلامت جامعه در ارتباط است، از این‌رو زنان سالم کلید سلامت جامعه و خانواده هستند.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به افزایش ترویج و توزیع مواد مخدر صنعتی به‌ویژه شیشه در اماکن ویژه بانوان خصوصا آرایشگاه‌های زنانه، تصریح کرد: متأسفانه این موضوعات چندین سال است که در محور فعالیت مجموعه‌های خدماتی بانوان قرار دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ترویج فرهنگ لاغری و مدگرایی در بین خانم‌ها از سوی مراکز ویژه بانوان، یادآور شد: این مراکز به جای اشاعه فرهنگ ورزش برای کاهش وزن، خانم‌ها را تشویق به استفاده از داروهای لاغری و در بعضی از مواقع ترغیب به مصرف شیشه می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه تمام مجموعه‌های ویژه بانوان، باید نظارت را بر مراکز تحت پوشش خود افزایش دهند؛ افزود: به‌طور حتم دستگاه‌های نظارتی باید بر این‌گونه مراکز به‌ویژه آرایشگاه‌های بانوان کنترل داشته و به صورت جدی با متخلفان برخورد کنند.

این نماینده مجلس نهم، با اعلام اینکه شیوع اعتیاد در میان بانوان به طور مستقیم با سطح سلامت جامعه در ارتباط است، یاد‌آور شد: به طور حتم شیوع این مواد میان بانوان افزون‌بر بروز بیماری‌های متفاوت زنان، موجب متلاشی شدن خانواده می‌شود.

سعیدی ادامه داد: هم‌اکنون مصرف مواد بین طبقه مرفه و فقیر متفاوت است اما شیشه در درجه نخست مصرف قرار دارد البته هرویین و حشیش نیز مصرف‌کنندگانی بین زنان دارد، از طرف دیگر سرعت تغییر الگوی مصرف در زنان دو برابر مردان است؛ بنابراین احتمال مصرف اکثر موادمخدر در بین زنان معتاد وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، با بیان اینکه تنها راه کاهش شیوع مواد مخدر صنعتی میان بانوان، اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی است، تأکید کرد: به طور حتم این‌گونه آموزش‌ها باید از کودکی و از مبادی مختلف به‌ویژه رسانه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده قاچاقچیان درباره اعتیاد‌آور نبودن مواد مخدر صنعتی، بیان کرد: احتمال ابتلاء به اختلالات روانپزشکی، وجود خشونت خانگی و سوء رفتار هیجانی، جسمی و جنسی در زنان معتاد بیش‌تر است و این عوامل نیز موجب می‌شود که دسترسی زنان به درمان سخت‌تر شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس، بر لزوم کنترل میزان شیوع مواد مخدر صنعتی در میان بانوان تأکید کرد و گفت: تمام دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموز‌ش‌پزشکی و سازمان مبارزه با مواد مخدر باید برای تحقق این موضوع تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

یکی از زشت‌ترین چهره‌های اعتیاد دامنگیر شدن زنان جامعه به این بلای خانمان سوز است. آنجا که مردان یک جامعه از رنج اعتیاد به تنگ می‌آیند این زنان آن جامعه هستند که بار سنگین صبر و تحمل را در ترک این افراد به عهده می‌گیرند.

اما گویا در جامعه‌ای که زنان آن هم به درد اعتیاد دچار شوند و روز به روز بر آمار آن افزوده شود دیگر نمی‌توان انتظار بهبود آسیب‌ها را داشت. تا چند سال گذشته بزرگ‌ترین خطایی که از دانش‌آموزان دختر مدارس دیده می‌شد وجود لوازم آرایش در کیف مدرسه‌شان بود اما امروز چهره همه‌چیز تغییر کرده است و مصرف مواد مخدر صنعتی به کوچک‌ترین نوع تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha