سلامت نیوز: یک متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه محل پارگی تاندونها و عضلات فوتبالیست‌ها اغلب مربوط به تاندون و رباط زانو یا عضلات ناحیه مچ و بالاتر است، گفت: ورزشکاران مصدوم باید بعد از عمل در حدود 3 تا 6 ماه از انجام تمرینات ورزشی پرهیز کنند تا پارگی کاملا ترمیم شود.

دکتر محمود معتمدی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص پارگی تاندونهای دست و پا اظهار داشت: این حادثه معمولا در هنگام بازی‌های ورزشی و در اثر وارد شدن فشار خیلی زیاد به عضلات اتفاق می‌افتد و احتمال آسیب دیدن اندام‌های فوقانی از جمله نواحی شانه، آرنج، مچ و انگشتان دست در ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال بیشتر است.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه تاندونها توانایی حرکت را به اعضای بدن می‌دهند، گفت: در صورت پارگی یا کشیدگی، کارایی تاندون از بین می رود و درنتیجه فرد با اختلال درحرکت دست و پا رو به رو خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: هنگام وارد شدن فشار شدید به عضو، تاندوم‌های نگهدارنده عضله مقاومت می‌کند و در صورت افزایش فشار بیش از حد توان، تاندون دچار کشیدگی یا پارگی می‌شود.

وی در ادامه به چگونگی درمان این پارگی‌ها اشاره و اظهار کرد: در صورت پارگی كوچكی از تاندون، ضایعه با گچ گیری عضو درمان خواهد شد اما چنانچه پارگی کامل باشد برای ترمیم آن عمل جراحی لازم است.

این متخصص ارتوپد با تأکید براینکه عمل جراحی تاندوم باید در شرایطی استریل و در زمان معین انجام شود، گفت: در این عمل دو سر تاندون به یکدیگر بخیه می‌شود و پس از آن لازم است عضو جراحی شده به مدت 6 هفته در گچ باقی مانده تا ترمیم شود. ورزشکاران باید بعد از عمل در حدود 3 تا 6 ماه از انجام تمرینهای ورزشی سابق پرهیز کنند تا پارگی کاملا ترمیم شود.

دکتر معتمدی در پایان خاطرنشان کرد: فشار بیش ازحد به عضو جراحی شده وهم چنین پیچ خوردن مچ پا و زانو بسیار خطرناک است چرا که امکان دارد تاندون توانایی مقاومت را نداشته و مجددا دچار حادثه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha