سلامت نیوز: در حالی که به نظر می‌رسد هنوز بسترسازی‌های مناسب برای کاهش نرخ لبنیات در کشور مهیا نیست، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اعلام کرده است از فردا ، محصولات لبنی به استثنای بستنی و کره ، با نرخ‌های جدید به دست مصرف کننده خواهد رسید.

در حالی که به نظر می‌رسد هنوز بسترسازی‌های مناسب برای کاهش نرخ لبنیات در کشور مهیا نیست، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اعلام کرده است  از فردا ، محصولات لبنی به استثنای بستنی و کره ، با نرخ‌های جدید مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان ، در بازار به دست مصرف کننده خواهد رسید. این در حالیست که کاهش پایدار قیمت لبنیات با قبول در اختیار قرار دادن شیر خام با قیمت مصوب 930 تومان از سوی دامداران به تولید کنندگان بستگی دارد اما دامداران این نرخ  را قبول نداشته  و شیرخام را با قیمتی در حدود 1100 تا 1200 تومان به کارخانه ها می‌فروشند.

کاهش هزینه های تولید برای دامداران
کارخانجات تولید محصولات لبنی می‌گویند؛ 70 درصد از هزینه تولیدشان مربوط به شیرخام است و دامداران نیز هزینه‌های تولید را در گرو تامین غذا و نهاده‌های دامی می‌دانند. رییس اتحادیه دامداران در گفت و گو با "قانون" در همین رابطه و با اشاره به اینکه با توجه به تعیین نرخ  مصوب 930 تومان برای شیر خام ، اما با جو کیلویی 740 و ذرت کیلویی 780 تومان، قیمت تمام شده شیر خام بیش از این رقم برای دامدار تمام می شود، گفت:با بررسی‌هایی که صورت گرفت و با هدف کاهش هزینه‌های تولید شیرخام برای دامداران،  توانستیم قیمت جو را به 590 و ذرت را هم به کیلویی 600 تومان کاهش دهیم و به ازای هر کیلو گرم شیر نیز 245 گرم از این دو نهاده را در اختیار دامداران قرارمی‌دهیم.
سعید سلطانی سروستانی ،  بابیان اینکه نهادهای نظارتی باید با در نظر گرفتن سود منطقی برای هردو طرف قیمت مناسبی را در خصوص  فروش شیر خام تعیین کنند ، افزود: به نظر می‌رسد دامدارن نرخ بیشتری را برای فروش شیر خام به کارخانه‌ها مطالبه می‌کنند که این  موضوع هم باید در سازمان‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و اعمال شود.

تقاضای مازاد برای شیر خام

مشکل در قیمت‌گذاری برای شیر خام از آن‌جا نشات می‌گیرد که ،  صنایعی غیراز لبنیات، مصرف کننده شیرخشک هستند؛ واین در حالیست که تا کنون واردات شیر خشک صنعتی به کشور  ممنوع بوده است.همین مساله موجب شد تا فشار تقاضای شیر خشک صنعتی،  روی شیر خام معطوف شود به طوری‌که کارخانه‌های تولید محصولات لبنی به ناچار شیر خام را از دامداران خریداری کرده و با هزینه‌ای بالا ،  برای تولید شیر خشک  به کارخانه‌ها می‌دهند  تا برایشان شیر خشک صنعتی تولید کنند.این تقاضای مازاد برای شیر خام تعادل بازار را بر هم زده و به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی در کشور هستیم.

دولت باید شیر خشک وارد کند
مشاورانجمن صنایع لبنی ایران  با بیان اینکه راهکار رفع فشار تقاضای مضاعف بر شیر خام، واردات شیرخشک صنعتی است ، توضیح داد: متاسفانه با اینکه شرکت‌ها برای واردات شیر خام  ثبت سفارش کرده‌اند اما میزانی که وارد شده اثر بخش نبوده است.
حسین چمنی اظهار داشت: در حال حاضر چاره کار مهندسی معکوس است، یعنی باید واردات شیر خشک را تا مقطعی که تولید شیر خام به تعادل برسد آزاد کنیم و به انداره‌ای نیز واردات انجام شود که این حباب قیمتی را که در بازار به وجود آمده بشکند. چون ما به هیچ وجه به دنبال این نیستیم که  تولید داخلی لطمه ببیند.
وی تاکید کرد: دامداران و صنایع تبدیلی دو حلقه کاملا مرتبط هستند و منافعشان با یکدیگر گره خورده است.
وی با انتقاد از میزان واردات شیر خشک صنعتی به کشور تصریح کرد : برای به تعادل رساندن بازار (شیر خام) تا زمانی که تولید به میزان مورد نظر برسد باید در حدود 15 تا 20 هزار تن شیر خشک وارد کشور شود تا نیاز دیگر صنایع لبنی تامین شود؛ اما  تا کنون حتی 500 تن هم وارد  کشور نشده است .
به گفته وی به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضایی که در خصوص شیر خام در بازار است حباب قیمتی بین 300 تا 400 تومان را به وجود آورده است. وی در ادامه داد: معلوم نیست چه کسی نمی‌خواهد مشکل شیر خشک صنعتی در کشور حل شود که واردات این محصول به کشور آزاد نمی‌شود.

هزینه‌های بسته‌بندی را کاهش دهید

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران ، همچنین به ضعف کشور در بسته بندی محصولات لبنی اشاره کرد و توضیح داد:خواست ما از دولت این است تا جایی که امکان دارد هزینه‌های بسته بندی را در کشور کنترل کند، در خصوص محلات پتروشیمی که در اختیار ود دولت است دولت به راحتی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده تا کارخانه‌ها مجبور به واردات بسته بندی نباشند. به گفته وی ، اگر دولت برای محصولاتی که نیاز به واردات بسته بندی دارند ارز مرجع در نظر بگیرد بخش اعظمی ازهزینه‌های تولید ، کاهش خواهد یافت.
آن طور که از گفته‌ها بر می‌آید ، کاهش قیمت محصولات لبنی و توان خرید این محصولات برای دهک‌های یک تا ده جامعه، مشروط بر بسترسازی‌هایی است  که به نظر می‌رسد نیم و یا بهتر بگوییم ، بخش اعظمی از آن هنوز مهیا نشده است. با این اوصاف این سوال به وجود می‌آید که  آیا کاهش قیمتی که قرار است از روز سه شنبه اجرایی شود تنها برای یک دوره کوتاه مدت است؟ آیا می‌توان بدون رفع مشکلات و تامین پیش نیازها و به صورت دستوری قیمت محصولات لبنی را در کشور کاهش داد؟ قیمت‌های جدید لبنیات در جدول زیر آمده است:



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha