چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
سلامت نیوز : انجام طرح ملی مکان‌یابی وضعیت خودکشی در کشور می‌تواند اطلاعات خودکشی‌کنندگان از قبیل سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، وسیله مورد استفاده در خودکشی، نتیجه اقدام، محل سکونت (شهر/ روستا)، فصل، ماه، روز،... و به‌طور کلی وضعیت دقیق خودکشی تمام استان‌های کشور را در قالب نقشه نشان دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه  فرهیختگان عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با بیان این مطلب می‌گوید: خودکشی بیشتر در طبقه پایین جامعه رخ می‌دهد به‌طوری که این طبقه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و شخصیتی دارای ویژگی‌هایی است که اعضایش را مستعد خودکشی می‌کند. علی موسی‌نژاد در ادامه می‌گوید: پی‌یر بوردیو، فیلسوف و جامعه‌شناس تلفیق‌گرای فرانسوی، برای تبیین کنش‌های افراد از اصطلاح «هبیتاس» استفاده می‌کند که فکر می‌کنم ما هم بتوانیم از این اصطلاح برای تبیین خودکشی به‌عنوان یک کنش استفاده کنیم.
وی افزود: هبیتاس گروه‌های انسانی که در برگیرنده نظام فکری، نگرش‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌های آنهاست، عامل تمایزشان از همدیگر است. هبیتاس به نظام خلق و خوهای پایدار و مشترک میان تعدادی از افراد اشاره می‌کند. این نظام خلق و خوها حاصل آموزش و تربیت و هم حاصل یک پروسه بلندمدت تاریخی است. این عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد خودکشی اعضای طبقه متوسط و بالا، تصریح کرد: در جامعه‌شناسی با الگوها سروکار داریم نه با استثناها. خودکشی در طبقه متوسط و بالا به ندرت اتفاق می‌افتد و در آن موارد ناچیز هم علل خودکشی غیر از عللی است که در طبقه پایین افراد را به سوی خودکشی سوق می‌دهند. نکته دیگر اینکه، وضعیت سرمایه اجتماعی در طبقه پایین است که محدود و درون‌گروهی است و بر بروز آسیب‌های خشن از قبیل خودکشی تاثیر‌گذار است. وی در زمینه تاثیر «شخصیت» افراد بر میزان خودکشی اظهار کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد معمولا کسانی دست به خودکشی می‌زنند که از یک طرف امیدی به آینده ندارند و از طرف دیگر، در مقابل شرایط موجود، احساس بی‌قدرتی می کنند. به زبان ساده‌تر کسانی خودکشی می‌کنند که وقتی با شرایط دشوار مواجه می‌شوند نه آن شرایط را می‌توانند تحمل کنند و نه می‌توانند آن را کنترل نمایند و دچار درماندگی و بی‌قدرتی می‌شوند و تنها گزینه آسان برای رهایی از آن احساس را، نابودساختن خویش می‌بینند. موسی‌نژاد درخصوص نقش زمینه خانوادگی و ژنتیکی، مسائل اقتصادی، بیکاری، تورم و گرانی در بروز خودکشی گفت: سهم زمینه خانوادگی و ژنتیک بسیار ناچیز اما قابل توجه است اما در مجموع مسائل اقتصادی، بیکاری، تورم و انواع فسادها زمینه ارتکاب به انحراف و آسیب را در تمام جامعه افزایش می‌دهد و بعضی از این زمینه‌ها در بعضی استان‌های کشور بسیار پررنگ‌تر است. مثلا وقتی بالاترین نرخ بیکاری در سال جاری متعلق به استان ایلام است؛ باید نگران شد و چاره‌ای اندیشید.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تنظیم سند ملی راهبردی پیشگیری از خودکشی را اصلی‌ترین راهکار در این زمینه خواند و گفت: شورای راهبردی ملی با عضویت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم‌پزشکی، پزشکی قانونی، معاونت ملی جوانان سازمان ورزش، دادگستری و دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور و همچنین محققان و متخصصان حوزه خودکشی در کشور می‌توانند این سند را تنظیم کنند. وی افزود: در گام اول این شورای راهبردی ملی باید وضعیت خودکشی در کشور را به درستی شناسایی کرده و آمار دقیق و خالص میزان خودکشی را به دست آورد و سپس آن را پالایش کرد. وی تقویت ارتباط بین سازمان‌های پزشکی قانونی، ثبت احوال و بیمارستان‌ها را در دستیابی به آمار صحیح و خالص موثر دانست و بیان کرد: بی‌ارتباطی و ارتباط محدود بین این دستگاه‌ها یکی از موانع دستیابی به آمار دقیق خودکشی است که با برقراری ارتباط مستمر این مشکل از بین می‌رود. موسی‌نژاد گفت: براساس نتایج تحقیقات شورا، «سند راهبردی ملی پیشگیری از خودکشی» تنظیم می‌شود. در این سند وظایف همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و افرادی که می‌توانند در کاهش و پیشگیری از خودکشی نقش داشته باشند، به روشنی و به صورت عملیاتی تعریف می‌شود.
 وی تاکید کرد: نکته مهم این است که اگر شورا دچار تغییر شد، سند نباید گرفتار جزر و مدهای سیاسی شود، نباید با تغییر رئیس‌جمهور و به تبع آن تغییر در مدیریت دستگاه‌های اجرایی، برنامه سند تعطیل شود.
موسی‌نژاد گفت: سازمان‌های صداو سیما و بهزیستی و همچنین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور می‌توانند در راستای به ثمرنشینی اهداف تعریف شده سند راهبردی گام‌های موثری بردارند. موسی‌نژاد با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور متولی اصلی بخش خودکشی است، گفت: این سازمان باید تلاش کند به موازات برقراری و افزایش ارتباط مستمر و موثر با دستگاه‌هایی که می‌توانند در کنترل خودکشی اثرگذار باشند، به برگزاری همایش‌ها، سمینارها و برنامه‌های مشترک در این زمینه مبادرت ورزد. این استاد دانشگاه رمز موفقیت برنامه‌های پیشگیرانه خودکشی در کشور را وابسته به پیروی دستگاه‌های عضو شورای راهبردی از برنامه واحد سند ملی پیشگیری از خودکشی خواند و گفت: موفقیت زمانی به دست می‌آید که همه دستگاه‌ها فعالیت‌های همدیگر را خنثی نکنند و با موازی‌کاری، بودجه‌ها را هدر ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha