سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های متولی در بحث امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در زمان حادثه، گفت: در زمان حوادث بزرگ شایع است که مسئولان همه توقعات را از هلال‌احمر داشته باشند، این در حالی است که برآورده کردن تمامی این توقعات از جمله تامین سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، برق، تلفن و غیره بر عهده هلال‌احمر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او با بیان اینکه سازمان امداد و نجات به عنوان اولین تیم حاضر در صحنه حادثه، به خوبی از نیازهای مردم آسیب دیده و کاستی‌های دیگر دستگاه‌ها آگاه است، گفت: باید نگاه خدمت‌رسانی به مردم و دید عملیاتی در زمان حادثه در میان تمامی مسئولان ایجاد شود چرا که دیده می‌شود پس از انتقاد از عملکرد این دستگاه‌ها یا حتی درخواست کمک، برخی دستگاه‌ها ناراحت شده یا احساس می‌کنند که سازمان امداد و نجات قصد دیگری دارد و حتی گاهی نیز دیده می‌شود که در برابر خواسته‌های هلال‌احمر برای کمک حداکثری به مردم، عنوان می‌شود که «این به شما چه مربوط است و ما زیر نظر سازمان دیگری فعالیت می‌کنیم» و این در حالی است که سازمان مربوطه نیز توان اجرایی ندارد.

مظفر گفت: به عنوان مثال در زلزله آذربایجان برای تامین گرمایش مردم والور میان حادثه‌دیدگان توزیع می‌شد، اما سیستم نفت‌رسانی دچار نقص بود یا در حالی دستگاه‌های «هیتر» میان مردم توزیع می‌شد كه از برق خبری نبود.

او با بیان اینکه هنگامی که میان مردم زلزله‌زده پتو توزیع می‌شد، آنها در ابتدا پتو را روی گاوها و گوسفندهایشان می‌انداختند چرا که آنها تنها وسیله معاش زندگی‌شان بود گفت:‌ در جریان وقوع زمین‌لرزه در آذربایجان 4000 راس دام تلف شد و به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان مربوطه زلزله‌زدگان مجبور شدند که دام‌های خود را به قیمت ناچیز بفروشند. او با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در بحث امدادرسانی در زلزله آذربایجان‌شرقی گفت:هنگامی که هلال‌احمر اقدام به توزیع و انتقال چادر میان زلزله‌زدگان می‌کرد در میانه راه غارت می‌شود یا گاهی دیده می‌شود مردم کمک‌های خود را به مناطق زلزله‌زده آورده اما ساختار درستی در مورد دریافت این کمک‌ها وجود نداشت، در یک روستای لب جاده‌ای امکانات به‌وفور دیده می‌شد اما در روستای دورافتاده‌ای که مردم توان رفتن به آن را نداشتند با کمبود امکانات مواجه بودیم و این در حالی است که اگر سازمان‌های متولی احساس مسئولیت بیشتری می‌کردند یا اقدامات آنها مورد نظارت قرار می‌گرفت، این مسائل پیش نمی‌آمد.

وی به حریق 11 چادر امدادی در منطقه هریس اشاره کرد و گفت: بارها و بارها سازمان امداد و نجات نسبت به وقوع حادثه در مناطق زلزله‌زده هشدار داده و از وزارت نیرو درخواست کرده بود تا کابل‌های فشار قوی در این مناطق وصل کند که چنین نشد و شاهد حریق 11 چادر و مرگ یک نفر بودیم. مظفر گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها نحوه رفتار در مواقع بحران را نمی‌دانند و وقتی از آنها کاری طلب می‌کنیم تصور می‌کنند قبل از بحران است و خیلی آرام، کند و آهسته رفتار می‌کنند و مسائلی همچون «نداریم، نیست، بودجه نداریم، بنزین نداریم و...» را مطرح می‌کنند.

او گفت:‌ سازمان امداد و نجات در زمان زلزله از پتانسیل سایر استان‌های خود نیز استفاده کرد و هیچ کدام از امدادگران ما هنگام بحران اعلام نکردند که حق ماموریت ما چه شد؟ یا بنزین نداریم! یا امکانات موجود را از کجا بیاورم؟ او با بیان اینکه تا زمانی که جلسات عملیاتی درباره مدیریت بحران برگزار نشود، ‌اینگونه رفتارها از سازمان‌های متولی طبیعی است گفت: واقعیت امر این است که سازمان‌های متولی نحوه رفتار در موقع بحران را نمی‌دانند.

او با بیان اینکه در حوادث بزرگ شایع است که مسئولان همه توقعات را از هلال‌احمر داشته باشند گفت: همه در مواقع حادثه از هلال‌احمر توقع دارند و این در حالی است که خیلی از این توقعات از جمله تامین سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، برق، تلفن و غیره بر عهده هلال‌احمر نیست. مظفر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر برای خدمت به مردم همیشه حاضر است گفت: اگر هر نهادی کار محوله‌اش را درست انجام دهد بسیاری از مشکلات در زمان بحران حل خواهد شد.

مظفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها 95 مرکز لرزه‌نگاری در کشور وجود دارد، به اعتبار ناچیز این مراکز اشاره کرد و گفت: هیچ كس به اهمیت این مراکز واقف نیست و تنها سازمان امداد و نجات که عملیات و حضورش در صحنه حادثه بستگی به اطلاعات این مرکز دارد از اهمیت این مراکز مطلع هست و این در حالی است که 500 نقطه ایده‌آل در کشور شناسایی شده که تنها 95 مرکز لرزه‌نگاری ایجاد شده است و این کمبود مراکز سبب شده که در برخی حوادث تا نیم ساعت پس از وقوع، محل دقیق مشخص نشود و گسترش این مراکز می‌تواند سرعت امدادرسانی را افزایش دهد.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره مانورهای این جمعیت گفت: به تازگی دستورالعملی مبنی بر تخصصی‌ شدن مانورهای عملیاتی برای جمعیت‌های هلال‌احمر سراسر کشور ابلاغ و در پی آن نیز مانوری عملیاتی در خراسان‌شمالی برگزار شد که نقاط قوت و ضعف این دستورالعمل را آشکار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha