چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5890

اگر چه رعایت بهداشت فردی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روشهای پیشگیری از عوارض جسمی و بیماریها است،اما برخی به دلیل ناآگاهی از زیان اشیایی كه برای رعایت بهداشت فردی استفاده می‌كنند، دچار عارضه و بیماری می‌شوند.

پاك كردن گوش با اشیای خارجی نظیر كلید، چوب كبریت و گوش پاك كن یكی از این موارد است كه موجب عفونت گوش خارجی می‌شود.جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است، چربی موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگیری كرده و سبب نرمی پرده آن می‌شود.

خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ‌ها و باكتری‌ها در گوش نیز پیشگیری می‌كند.

پاك كردن گوش با چوب كبریت ، گوش پاك كن یا اشیای دیگر سبب می‌شود تا خاصیت قلیایی ماده اسیدی طبیعی گوش از رفته، فرصت رشد به باكتری‌ها و قارچ‌ها داده شود.

به گفته پزشكان ، درد گوش، تورم مجاری گوش خارجی، تب خفیف،ترشح چرك سفید رنگ بدون بو از گوش و تنگی و گرفتگی گوش از جمله علایم شایع عفونت گوش خارجی هستند.

یك متخصص گوش، حلق و بینی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا به افراد توصیه كرد تا از پاك كردن گوش حتی با گوش پاكن‌ها پرهیز كنند.

دكتر "سید حسین برقعی" گفت:گوش سالم با داشتن ساختمانی طبیعی، خودش را تمیز می‌كند و نیازی به پاك كردن ندارد.

وی افزود:پارگی پرده گوش معمولا می‌تواند به دو دلیل التهابی (عفونی) و ضربه‌ای ایجاد شود.

دكتر برقعی با اشاره به پاره‌گی‌هایی كه بر اثر عفونت گوش میانی به صورت حاد ایجاد می‌شود، اظهار داشت: پرده گوش راهی برای خروج چرك و ترشحات گوش میانی است و پارگی آن در اغلب اوقات به محض قطع شدن ترشح چركی گوش در عرض یكی دو روز خود به خود جوش می‌خورد.

وی افزود:اگر این پارگی به صورت مزمن درآید و به طور مداوم عفونت از گوش خارج شود، باید با مراجعه به پزشك عاملی را كه باعث تداوم بروز چرك از گوش است از بین برد و نقص ایجاد شده در پرده گوش رابا پیوند پرده گوش اصلاح كرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح كرد:از جمله پارگی‌های دیگر پارگی پرده گوش بر اثر فرو كردن اشیای خارجی در آن است.

دكتربرقعی تاكید كرد:استفاده ازگوش پاك كن كه بین افراد تقریبامرفه نیز شایع‌تر است، جز غیر بهداشتی بودنش به دلیل اینكه موانع طبیعی رااز سر راه ورود عوامل خارجی و میكروبها بر می‌دارد، توصیه نمی‌شود.

به گفته وی،با تمیز كردن گوش و خارج كردن ماده زرد رنگ و چسبناك از گوش راه ورود عفونت و میكروب به داخل گوش هموار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha