سلامت نیوز : محمد اسماعیل اکبری صبح امروز در افتتاحیه کنگره سراسری سلامت خانواده و خدمات داوطلبانه اظهار داشت: دنیا سالهای طولانی است که برای سلامت مردم برنامه‌ریزی می‌کند و دو محور متفاوت را برای این برنامه‌ریزی مد نظر داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی فردگرایی را یکی از محورهای حاکم بر سلامت مردم دنیا برای سال‌های متمادی عنوان کرد و گفت: پایه‌گذار چنین محوری آمریکا بود که کشورهای آفریقایی و تعدادی از شرکت‌های غربی هم از آن تبعیت می‌کردند و این برنامه بر آن تاکید داشت که همه انسانها بین 14 تا 16 سالگی با توجه به مسائل حقوقی حق دارند که محور سلامت قرار گیرند و همه برنامه‌‌ها به صورت عمودی برای نوجوانان 15 ساله طراحی می‌شد که ظلمی بر سلامت مردم به ویژه جامعه جوان بود.

وی ایده دوم را ایده‌ای عنوان کرد که جمهوری اسلامی از بانیان آن بود و کشورهای شمال اروپا مانند نروژ، سوئد و دانمارک و برخی کشورهای شمالی اروپا نیز آن را به اجرا در آورند.وی گفت: در این محور ما معتقدیم مناسبترین جایگاه برای برنامه ریزی حوزه سلامت، خانواده است و خانواده باید برای محوریت دادن به نکات سلامتی توانمند شود.

اکبری تاکید کرد: در آموزه‌های مذهبی ما صراحتاً وظایفی برای پدر و مادر تعریف شده است که اگر در نظام سلامت پدر را در راستای ایفای نقش خود در خانواده توانمند نکنیم می‌تواند آسیب زیادی به خانواده بزند.

وی گفت: برنامه سلامت خانواده باید برای هر دو جنس و همه سنین تنظیم شود و ادغام شده باشد و ما جدا جدا برنامه ریزی نکنیم و دیگر اینکه باید برنامه‌ریزی سلامت جامع باشد که مسائل اجتماعی، روانی و به ویژه مسائل معنوی در آن دیده شود.

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: از طرفی در حوزه سلامت تدابیر و دیدگاه‌‌های مختلفی وجود دارد و لزوماً هر هزینه‌ای در این حوزه اثر بخش نیست. مثلاً 60 میلیارد تومان سوبسید برای داروی هرسپتین(برای درمان سرطان سینه) در نظر گرفتند در حالی که 60 روز هم به عمر بیماران اضافه نکرد و اگر به جای این هزینه برای مردم گوشت می‌خریدند تاثیرگذاری بیشتری داشت.

اکبری همچنین رشد متناسب هرم جمعیتی را از دیگر نکات حائز اهمیت در سلامت هر جامعه عنوان کرد و گفت: برخی می‌گویند جمعیت ایران تا سال 1404 سی میلیون نفر می‌شود در حالی که بر طبق تایید رئیس مرکز آمار ایران در هر شرایطی جمعیت ایران در سال 1404 کمتر از 91 میلیون نفر نخواهد بود.در جشن شستمین سال تاسیس سازمان جهانی سلامت خانواده از تمبر این سازمان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha