جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 59186

تحقیقات نشان می دهد زنانی كه قبل از بارداری و در طول بارداری 400 میكروگرم در روز اسید فولیك مصرف می كنند، خطر بروز اختلالات در سیستم عصبی نوزاد را تا 70 درصد كاهش می دهند.

آنچه در مورد اسید فولیك باید بدانیم
سلامت نیوز: شرط داشتن نوزاد سالم، كسب اطمینان از سلامت مادر است. یكی از مهمترین كارهایی كه خانم ها می توانند انجام دهند تا از بروز اختلالات در تكامل لوله عصبی در جنین خود جلوگیری كنند، خوردن به اندازه كافی اسید فولیك به شكل روزانه است. به ویژه قبل از بارداری و در ابتدای شروع این دوران. اسید فولیك كه بعضی وقتها فولات نامیده می شود، ویتامین بی است(B9 ). اسید فولیك نقش بسیار مهمی در تولید سلولهای قرمز خون ایفا كرده و به تكامل لوله عصبی نوزاد در مغز و ستون فقراتش كمك می كند. درحال حاضر دانشمندان و محققین، تاثیر عمیق اسید فولیك را در جلوگیری از بروز اختلالات سیستم اعصاب كشف نكرده اند اما آنها دریافتند كه ویتامین بی در رشد DNA نقش حیاتی دارد. در نتیجه اسید فولیك نقش بزرگی در رشد سلول و پرورش بافتهای مغز بازی می كند.

اختلالات تكامل در لوله عصبی در طول هفته های سوم و چهارم از بارداری ، معمولا قبل از اینكه زن بداند كه باردار است اتفاق می افتد. بنابراین برای خانمهایی كه احتمال بارداری در آنها وجود دارد، لازم است تا به میزان كافی اسید فولیك مصرف كنند نه فقط خانمهایی كه برای بارداری برنامه ریزی كرده اند. تنها 50 درصد از بارداریها به شكل از قبل برنامه ریزی شده است بنابراین هیچ یك از خانمهایی كه احتمال بارداری در آنها وجود دارد از مصرف به اندازه اسید فولیك مطمئن نیستند.

تحقیقات نشان می دهد زنانی كه قبل از بارداری و در طول بارداری 400 میكروگرم در روز اسید فولیك مصرف می كنند، خطر بروز اختلالات در سیستم عصبی نوزاد را ( بیماری كه در آن مغز و ستون فقرات بطور كامل رشد نمی كند) تا 70 درصد كاهش می دهند.

مشكلات ناشی از فقدان اسید فولیك

اختلالات شایع در تكامل لوله عصبی عبارتند از:

اسپینا بفیدا، ستون فقرات باز است كه در آن رگهای عصبی نمایان است.
انانسفالی، مغز بطور كامل رشد نمی كند
انسفالوسل، زمانی كه بافتهای مغز از دیواره جمجمه خارج می شود

نوزادانی كه دچار مشكل انانسفالی هستند، معمولاً مدت زیادی زنده نخواهند ماند. نوزادانی كه مشكل اسپینا بیفیدا دارند ممكن است برای همیشه معلول بمانند. اما مصرف به اندازه اسید فولیك نوزاد را در برابر این مشكلات مصون می كند.

از مشكلات دیگری كه احتمال دارد در اثر فقدان اسید فولیك برای جنین و نوزاد به وجود بیاید عبارتند از: لب شكری یا لب شكاف دار- تولد نارس- وزن بسیار پایین- سقط جنین.
همچنین خوردن اسید فولیك به تمام خانمها برای كاهش خطر مشكلاتی مثل ناراحتی های قلبی- آلزایمر- بعضی از سرطانها- سكته مغزی و ورم شدید دست و پا در دوران بارداری پیشنهاد شده است.


به اندازه كافی اسید فولیك مصرف كنید

مراكز كنترل بیماریها و پیشگیری از آنها به تمام خانم هایی كه در سن باروری قرار دارند به ویژه خانم هایی كه برای بارداری خود برنامه ریزی كرده اند پیشنهاد می كند تا روزانه 400 میكروگرم   (0.4 میلی گرم) روزانه اسید فولیك مصرف كنند. مصرف به اندازه اسید فولیك قبل از دوران بارداری و 3 ماه اول آن برای پیشگیری از بروز اختلال در لوله عصبی بسیار مهم است.
شما چگونه می توانید از مصرف كافی اسید فولیك اطمینان حاصل كنید؟ در سال 1998 اداره غذا و دارو آمریكا، افزودن اسید فولیك را به محصولاتی كه از دانه های گیاهی و حبوبات تولید می شوند اجباری كرد. بنابراین خانم های باردار می توانند مصرف میزان اسید فولیك را در غلاتهای صبحانه، نان ها و پاستا جستجو كنند.
اما برای بعضی از خانمها خوردن غذاهای غنی شده كافی نیست. برای بدست آوردن میزان اسید فولیك پیشنهاد شده در طول روز، خانم ها به مكمل های ویتامین نیز نیاز دارند. در طول دوره بارداری، زن باردار به تغذیه ای بیش از آن مقداری كه قبل از دوره بارداری داشت احتیاج دارد. اگرچه ویتامین ها نمی توانند جایگزین یك رژیم خوب باشند اما مصرف آنها به بدن شما و در نتیجه به بدن جنین و نوزاد مواد معدنی و افزایش ویتامین اضافه را می دهد. بعضی از متخصصین، مصرف مكمل های اسید فولیك را به همراه ویتامین های قبل از بارداری توصیه كرده اند. درباره میزان مصرف اسید فولیكی كه روزانه مصرف می كنید با پزشك خود مشورت كنید و از او بپرسید كه آیا نیازی به مكمل دارویی و یا بدون نسخه پزشك دارید.
چنانچه قبلا بارداری داشتید كه تحت تاثیر اختلالات لوله عصبی قرار گرفته است، با پزشك خود صحبت كنید. شاید دكتر شما مصرف روزانه اسید فولیك را افزایش دهد تا از خطر بروز اختلالات مجدد در بارداری شما جلوگیری شود.

منابع مهم اسید فولیك
غذاهایی كه می تواند به شما در رساندن اسید فولیك به بدن كمك كنند عبارتند از:
غلات غنی شده : كه برای صبحانه به همراه شیر مصرف می شود شامل 400 میكروگرم اسید فولیك
جگر گوساله: به شكل پخته شده شمامل 215 میكروگرم
عدس: پخته و جوشانده شده 179 میكروگرم
اسفناج و سبزیجات برگ سبز: فریز شده- جوشانده شده- پخته شده شامل 115 میكروگرم
لوبیا: جوشانده شده شامل 90 میكروگرم
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha