استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: استفاده از MRI برای تشخیص كمر درد حاد در تمام دنیا ممنوع است اما در كشور ما 7/94 درصد این كمردردها بیهوده MRI می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، محمد اسماعیل اكبری امروز در اولین همایش ارزیابی فن‌آوری سلامت در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، افزود: كمر درد یكی از شایعترین دردها در كشورهای صنعتی و ایران است و به طور متوسط هر انسان در طول زندگی سه بار دچار این عارضه می‌شود و این امر در بین مدیران و افراد فعال جامعه شایعتر است.
وی گفت: در تمام دنیا بر اساس استانداردهای تعریف شده تشخیص علت این بیماری از طریق معاینه كلینكی پزشك انجام می‌شود و رادیوگرافی و MRI برای تشخیص آن ممنوع است اما در كشور ما 7/94 درصد كمردردهای حاد از سوی پزشك به مركز MRI ارجاع می‌شود و بیش از نیمی از ناراحتی‌های ستون فقرات به نیز برای تشخیص به مراكز ام آر آی ارجاع می‌شود كه در تمام دنیا این موارد ممنوع است.
وی افزود: یكی دیگر از بیماریهای شایع نسل بشر در ایران و جهان التهاب بینی و سینوس است كه در فصل سرما و بهار بیشتر شایع است، این بیماری پنجمین علت مصرف آنتی بیوتیك در كشور ماست، اما مسئله مهمتر ارجاع حدود 92درصد افراد مبتلا به سینوزیت حاد برای تشخیص به مراكز عكسبرداری ارجاع می شوند كه 90 درصد آنها عكسبرداری ساده و 15 تا 25درصد دیگر MRI است در حالی كه به طور كلی استفاده از عكسبرداری برای تشخیص این بیماری در جهان ممنوع است.
اكبری اضافه كرد: 87 درصد سینوزیتها ویروسی هستند كه 5 تا 7 روزه خوب می‌شود و نیاز به هیچ درمانی ندارند و فقط 5/0 تا 2 درصد سینوزیتها ویروسی، میكروبی و نیازمند درمان با آنتی بیوتیك یا بررسی پاراكلینیكی هستند.
معاون سابق سلامت وزارت بهداشت گفت: این سه نمونه مشتی از خروار است كه به علت نبود ارزیابی فن آوری سلامت در كشور و فقدان برنامه ریزی ساختاری در سیستم بهداستی- درمانی كشور موجب اتلاف منابع می‌شود اما این اصطلاح از دهه 70 در دنیا پیدا شد و پرسشهای جدی زیادی را مطرح كرده است مانند اینكه به چه تكنولوژی احتیاج داریم یا استفاده از كدام تكنولوژی اولویت كشور است، استفاده از هر تكنولوژی جدید چقدر اثربخشی دارد و چقدر باید برای استفاده از این تكنولوژیها هزینه كنیم.
وی افزود: چهار اصل نظام ارزیابی فن آوری سلامت عبارتند از عدالت، مشاركت مردم، همكاری بین بخشی و تكنولوژی سلامت، هدف از این نظام رسیدن به بالاترین سطح سلامت با استفاده از منابع موجود در اختیار است كه طی آن مولفه های مختلفی از جمله سلامت، كارایی، اثربخشی، بعد روانی تكنولوژی، ابعاد اجتماعی آن، ابعاد اخلاقی، نیروی انسانی، مسائل سازمانی و مسائل اقتصادی بررسی می‌شود.
مشاور سازمان بهداشت جهانی منطقه امرو گفت: بر اساس توصیه سقراط وظیفه حكومتها فقط در سه مقوله امنیت، سلامت و آموزش مردم خلاصه می‌شود، متولیان سلامت نیز در قوانین مدیریت اجتماعی چهار وظیفه بر عهده دارند كه شامل تولید منابع، مدیریت یا تخصیص منابع، طراحی و اجرای نظام ارائه خدمات و تولیت نظام سلامت است.
به گفته اكبری در پاسخ به این سوال كه آیا هر فن آوری در هر زمان و به هر شكلی می‌تواند وارد مقوله سلامت در هر نقطه دنیا شود، باید گفت، اصلا چنین حرفی درست نیست و استفاده از هر تكنولوژی جدید در هر كشور پس از ارزیابی و غربال از منظر HTA در آن كشور باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha