سلامت نیوز: مدیر پنل کنترل درد در بخشهای مراقبتهای ویژه گفت: مرگ بیماران بستری در مراقبتهای ویژه می‌تواند بر اثر درد و عوارض آن باشد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مهران کوچک اظهارداشت: بررسیهای دنیا نشان داده است که سه چهارم بیمارانی که از بخش مراقبتهای ویژه مرخص شده‌اند، درجاتی از درد (متوسط تا شدید) را تجربه‌ کرده‌اند و این در حالی است که 95 درصد پزشکان و 81 درصد پرستاران، درد بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه را کمتر تخمین می‌زنند.

وی ادامه داد: چنانچه بیمار به هوش باشد باید از وی پرسید که شدت درد از صفر تا 10 در چه حدی است اما در بیمار بستری در بخش مراقبتهای ویژه ابزارهای دیگری برای سنجش میزان درد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ابزار رفتاری نظیر جمع کردن صورت، کشیدن بدن، تغییرات در نبض، تغییر در تنفس و حتی ریزش اشک و تعریق اشاره کرد.

این فلوشیپ مراقبتهای ویژه و درد در خصوص اهمیت پیشگیری از درد افزود: در وهله نخست جنبه انسانی آن مهم است و حتی درد می‌تواند در سیر درمان و مدت اقامت بیمار تاثیرگذار باشد.

کوچک گفت: اگر بیمار دردی نداشته باشد زودتر مرخص می‌شود از طرفی درد سبب بی‌حرکتی و در نتیجه تجمع خون و لخته شدن در پا می‌شود که آمبولی لخته خون (حرکت به سمت ریه) گرفتاری تنفسی و حتی مرگ را در پی دارد.

وی ادامه داد: حتی در صورت وجود بیماری زمینه‌ای قلب، پرفشاری خون، افزایش ضربان قلب و نیز افزایش مصرف میزان اکسیژن مصرفی عضله قلب همگی می‌تواند به سکته قلبی منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: درد یک تجربه حسی - عاطفی ناخوشایندی است که بر اثر صدمات بافتی ایجاد می‌شود و این تجربه به اختلالات در روحیه انسان و رنج کشیدن منجر می‌شود.

دبیر انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران با بیان اینکه درد در بخشهای مراقبتهای ویژه پدیده شایعی است، گفت: عوامل متعددی سبب بروز درد می‌شود که از آن جمله ایجاد درد بر اثر سوزن زدن و اقدامات تشخیصی - درمانی است از این رو باید پیش از انجام آن بی‌حسی و بی‌دردی مناسبی ایجاد کرد.

کوچک ادامه داد: سطح هوشیاری بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه و ارتباط با محیط اندک است بنابراین بیمار نمی‌تواند به راحتی درد را بیان کند.

وی افزود:‌ در بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه عوامل دردناک بسیاری نظیر وصل شدن به دستگاهها و نیز وجود دستگاههایی در حنجره که مانع تولید صدا می‌شود و یا درجاتی از اختلال سیستم عضلانی ایجاد می‌شود.

این متخصص بیهوشی و دردشناسی با اشاره به وجود روشهای دارویی و غیردارویی تسکین درد، گفت: کاهش سر و صدای بخش مراقبت‌های ویژه، ایجاد شرایطی برای حس گردش شب و روز برای بیمار، عوامل فیزیوتراپی، روان درمانی، هیپنوتیزم، طب سوزنی، نور درمانی و... از راههای غیر دارویی کاهش درد است.

کوچک یادآور شد: در روشهای دارویی با داروهای مورفینی به همراه ترکیب با دیگر داروهای غیرمورفینی می‌توان درد را کاهش داد.

کنگره سراسری "مراقبتهای ویژه گذشته، حال و آینده" از 17 تا 19 آبان ماه جاری در سالن همایشهای بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha