سلامت نیوز : حامد اختیاری، جانشین دبیر علمی کنگره «علوم اعصاب پایه و بالینی»، یافتن درمانهای جدید برای بیماری های مغز و اعصاب را ضرورتی برای برگزاری این کنگره دانست و گفت: امروزه افراد مختلفی در حوزه های مرتبط با علوم اعصاب در حال فعالیت هستند. حتی مجموعه های مهندسی در تلاش هستند تا دستگاهی بسازند که بتواند عملکرد بخش های آسیب دیده مغز را بهبود بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اختیاری گفت: از طرف دیگر کسانی که در بخش علوم پایه فعالیت دارند نیز می‌کوشند داروهای مختلفی را که در مداخلات مغزی تاثیرگذار هستند، تولید کنند. علاوه بر این گروه دیگری سعی دارند با انجام تصویربرداری های مغزی و رادیولوژی بیماری‌های مغزی را تشخیص دهند. به طور کل می‌توان گفت همه فعالان در این حوزه به دنبال یافتن درمان های جدید برای بیماری های مغز و اعصاب هستند.

وی با تاکید بر افزایش همکاری های بین بخشی از طریق برگزاری کنگره، عنوان کرد: همه گروههای مختلف علوم اعصاب به طور مستقل کنگره هایی را در حوزه فعالیتشان برگزار کرده‌اند، اما کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی قرار است تا فرصتی ایجاد کند تمام این گروهها در یک زمان مشخص در سال، کنار هم جمع شوند و نتایج تحقیقات و پژوهش هایشان را به اشتراک بگذارند و این امکان را فراهم آورند که همکاری های بین بخشی در ایران گسترش پیدا کند و از این رهگذر انواع بیماری های مغز و اعصاب تشخیص داده شده و درمان شود.

اختیاری ، بیان کرد: انتظار می روفت تا تمام افرادی که فعالیتشان با سیستم مغزی انسان در ارتباط است جزو شرکت کنندگان این کنگره باشند. در واقع از گروههای روانشناسی گرفته تا کسانی که به صورت تخصصی روی مغز کار می کنند و همچنین مهندسانی که در این زمینه فعال هستند. خوشبختانه تا کنون حدود 500 مقاله در کارگروههای مختلف به کنگره ارسال شده است.

جانشین دبیر علمی کنگره «علوم اعصاب پایه و بالینی» خاطر نشان کرد: در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی 18 زیرگروه کاری وجود خواهد داشت که در این کارگروهها 200 سخنرانی ارائه می شود و حدود 500 مقاله هم به صورت پوستر در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

اختیاری بیان کرد: در کنگره امسال زمینه ای فراهم شده تا روش های جدید تصویربردای مغزی برای تشخیص بیماری های مختلف و روش های جدید مداخله در عملکرد نواحی مختلف مغزی برای طراحی درمان های جدید، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به گفته وی علاوه بر این تحقیق روی بیماری هایی که مرتبط با اختلال های جنسی افراد هستند نیز از دیگر برنامه های کنگره است.

اختیاری ادامه داد: در واقع پنلی برای بحث و بررسی راجع به اختلالات جنسی با زمینه های  مغزی در نظر گرفته شده است. همچنین اعتیاد و بیماری مغزی که ایجاد می کند و درمانهای آن به همراه  بیماری های افرادی که دچار آسیب و تخریب مغزی هستند و انواع مختلف تشنج ها از دیگر موضوعاتی است که در کنگره مطرح خواهد شد.

 وی یادآور شد: علاوه بر اینکه همه گروههای فعال حوزه علوم اعصاب در کشور می توانند شرکت کنندگان این کنگره باشند، تا امروز تعداد قابل توجهی مقاله از کشورهای ترکیه، پاکستان، کانادا، انگلیس و ... دریافت کرده ایم. امیدواریم این کنگره فرصتی را فراهم کند برای اینکه ایران به یک قطب منطقه ای در زمینه علوم اعصاب تبدیل شود و در عین حال این کنگره محلی باشد برای آنکه دانشمندان علوم اعصاب کل منطقه فرصت  تبادل تجربیاتشان را داشته باشند.

اختیاری با بیان اینکه پیشرفت های جدیدی در حوزه علوم اعصاب اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اگر این پیشرفتهای جدید به همکاری بین گروهی تبدیل شود می‌توان شاهد پیشرفت های بیشتری بود. در حقیقت اگر یافته های مهندسان ایرانی در اختیار پزشکان قرار بگیرد و از طرفی دیگر پزشکان مشکلاتشان را با گروههای دیگر مطرح کنند و همکاری ایجاد شود، قطعا همان طوری که در حوزه علوم اعصاب رشد کرده ایم در سایر حوزه ها نیز پیشرفت خواهیم کرد.

جانشین دبیر علمی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی یادآور شد: سرعت رشد علوم اعصاب در ایران بسیار بالاست. به جرئت می‌توان گفت ایران در میزان رشد علوم اعصاب رتبه نخست را دارد و این موضع امیدهای جدی را در بین فعالان حوزه علوم اعصاب ایجاد می‌کند اگر چه فاصله مان با استانداردهای بین المللی علوم اعصاب در دنیا هنوز زیاد است ولی امیدواریم در سالهای آینده با همین سرعت رشد کنیم و در منطقه هم رتبه نخستمان را حفظ کنیم و جایگاهمان را در جهان نیز ارتقا دهیم.

اختیاری عنوان کرد: کمیته اخلاق درباره اخلاق پژوهش در بیماری های مغز و اعصاب بحث و بررسی می کند. حقوق بیماران و حقوق پژوهشگران باید در این زمینه رعایت شود و یکی از 18 کارگروه کنگره به این موضوع اختصاص دارد.

کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با همکاری مرکز تحقیقات سلولی ملکولی، دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن علوم اعصاب، مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه شهید بهشتی و دیگر دانشگاه های کشور 17 تا 19 آبان در مرکز همایش های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha