پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5944

هر ساله در آمریكا 185 هزار نفر بر اثر مصرف فست‌فود جان خود را از دست می‌دهند.

اینترنت و تبلیغات ضدسلامت

آگهی‌های اینترنتی به شكل‌ها و اندازه‌های گوناگونی ظاهر می‌شوند؛ گاه در قالب ایمیل، گاه به صورت تصاویر گرافیكی در كنار یا بالا‌ و پایین صفحات اینترنتی قرار می‌گیرند و با شكل‌های مختلف سعی بر جلب‌توجه كاربران می‌كنند. كمپانی‌‌های بزرگ دنیا نیز به خاطر رشد سریع كاربران اینترنتی در جهان درصد زیادی از هزینه‌های تبلیغاتی خود را صرف تبلیغات online می‌كنند و این درصد هر ساله در حال افزایش است.

تحقیقات گسترده‌ای نیز در دنیا در مورد رفتار كاربران درباره تبلیغات اینترنتی انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد جوانانی كه از اینترنت استفاده می‌كنند، نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، بیل‌بورد‌ها و روزنامه‌ها مقاومت نشان می‌دهند. البته بسیاری از اعداد و ارقام در این تحقیقات نشان می‌دهد كه سالا‌نه میلیاردها دلا‌ر در دنیا در گردونه تبلیغات اینترنتی جابجا می‌شود.

رستوران‌های عرضه‌كننده فست‌فود هم از این قاعده مستثنی نیستند و در عرصه تبلیغات اینترنتی مخاطبان خود بخصوص كودكان را هر روز بیشتر و بیشتر می‌كنند.

گزارش انجمن استانداردهای جدید تبلیغات در انگلستان نشان می‌دهد رستوران‌های فست‌فود از طریق اینترنت، قوانین ضد‌تبلیغ غذاهای ناسالم را زیر پا می‌گذارند. به گزارش بی.‌بی.‌سی‌ قوانین این انجمن، تبلیغات این رستوران‌ها را برای كودكان روی اینترنت ممنوع می‌كند، اما واقعیت این است كه رستوران‌های فست‌فود از طریق بازی‌ها، ویدئوها و كارتون‌ها روی سایت‌های خود، كودكان را هدف تبلیغات خود قرار می‌دهند. رستوران‌هایی مانند مك‌دونالد، كیندر و هاریبو از جمله این متخلفان هستند.

 یكی از اعضای این انجمن به بی.‌بی‌.سی می‌گوید: این رستوران‌ها ممكن است به متن قوانین پایبند بوده باشند اما عملاً خلاف قوانین كمیته استاندارد عمل می‌كنند. با اینكه مسئله تبلیغ فست‌‌فود برای كودكان از طریق تلویزیون و مطبوعات كاملاً حل شده است، اما به نظر می‌رسد این رستوران‌ها از هر راهی برای تبلیغات استفاده می‌كنند.

در حالی كه سخنگوی مك‌دونالد می‌گوید ما به طور واضح در وب‌سایتمان ذكر كرده‌ایم كه افراد زیر 16سال با اجازه والدین باید از سایت استفاده كنند، اما بر اساس نظر‌سنجی از 3 هزار كودك 43درصد از آنها اظهار داشتند كه میل آنها به خوردن غذا یا تنقلات خاص با مشاهده تبلیغات آنها روی اینترنت بیشتر می‌شود، 61درصد از آنها هم از وب‌سایت‌های رستوران‌ها دیدن كرده بودند.

 این رستوران‌ها ادعا می‌كنند وب‌‌سایت‌های آنها بیشتر خبری است تا تبلیغاتی، اما تاثیر آنها روی ذائقه كودكان ادعای آنها را بی‌اساس می‌كند. با این حال مسئولان استانداردهای تبلیغاتی معتقدند عوامل صنعت مواد غذایی تنها می‌توانند ساز و كاری برای كنترل تبلیغات اینترنتی تدوین كنند.

 هر ساله در آمریكا 185 هزار نفر بر اثر مصرف فست‌فود جان خود را از دست می‌دهند. انتشار آمار و ارقامی از این قبیل، نشان‌دهنده میزان کالری موجود در منوهای مک‌دونالد و تبلیغات گسترده برای جذب كودكان به سمت هپی‌میل و انواع میلک‌شیك‌ها و بستنی‌های مک‌دونالد كه به همراه همبرگر عرضه می‌شود، بدون در نظر گرفتن عوارض نامطلوبی كه بر سلامت كودكان خواهد داشت، است. به گونه‌ای كه این عوامل باعث شده‌اند روز به روز بر جمعیت مبارزان مک‌دونالد در اروپا افزوده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha