چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 59510

یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست که باید حامی حیوانات باشد روز دوشنبه در یکی از روستاهای دماوند تهران، پلنگی را با شلیک چندین گلوله از پا در آورده است.

یک پلنگ دیگر کشته شد

سلامت نیوز : یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست که باید حامی حیوانات باشد روز دوشنبه در یکی از روستاهای دماوند تهران، پلنگی را با شلیک چندین گلوله از پا در آورده است. اگرچه کشتن این گونه از حیات‌وحش خسارت غیرقابل توصیفی به محیط‌زیست کشور محسوب می‌شود اما مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تهران این اتفاق را نه تنها«ادای وظیفه سازمانی»، که «نوعی ایثار» تلقی کرده است.

حال بد پلنگ ایرانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ حال پلنگ‌‌های ایران کم کم دارد به وخامت می‌رود. در سه هفته گذشته چهار خبر در حوزه محیط‌زیست از مرگ حداقل 5 پلنگ خبر داده اند. مرگ در تله مسموم، کشته و تکه تکه شدن به دست روستائیان و حالا هم قتل پلنگ در ماموریت یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست. روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران که از انتشار خبر کشته شدن یک پلنگ در این استان، اطلاع یافته بود توضیحاتی در باره این اتفاق ارائه داد. براساس اظهارات رسول علی اشرفی پور داستان کشتن یک پلنگ در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند را می‌توان به این صورت خلاصه کرد:«یک پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شده و پس از برخورد و جراحت وارده به دو نفر و جمع شدن تعدادی افراد، موضوع به اطلاع اداره محیط‌زیست دماوند رسیده است.

مسئول اداره فوق به اتفاق دو نفر از همکاران بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات قبل سعی در آرام و دور کردن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به دلیل جری شدن حیوان، غافلگیرانه به مسئول اداره محیط‌زیست دماوند حمله‌ور شده و باعث جراحت شدید وی شد. برای نجات مأمور فوق و جدا کردن حیوان چاره‌ای جز شلیک به حیوان باقی نمانده بود.» براساس این اظهارات، پلنگ به ضرب گلوله‌‌های همراهان این مامور گارد حفاظت از پا در آمده است. اگرچه این مقام سازمان محیط‌زیست در پی دفاع از شلیک گلوله همکارانش به یک پلنگ برآمده اما کارشناسان و باتجربه‌‌های حیات‌وحش کشور می‌گویند که وظیفه سازمان محیط‌زیست، نجات حیواناتی است که به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک شده‌اند نه کشتن آنها!

این افراد بی‌تجربه بوده اند

یکی از کارشناسان محیط‌زیست و حیات‌وحش در این باره به روزنامه آرمان می‌گوید: «اگر افراد با تجربه‌ای مسئولیت این عملیات را بر عهده می‌گرفتند قطعا این اتفاق تلخ نمی‌افتاد.» او با اشاره به این که زنده گیری پلنگ کار سختی است به تجربیات خود در گارد حفاظت اشاره کرده و توضیح می‌دهد:« با تکیه بر تجربیات پیشین گارد در مواجهه با پلنگ، می‌شد این حیوان را با بیهوشی، زنده گیری کرد و بعد به زیستگاهش بازگرداند یا این که با خلوت کردن محیط و ایجاد آرامش، صبر می‌کردند تا حیوان محل را ترک کند.» این کارشناس سازمان که نخواست در این گزارش اشاره‌ای به نام او شود توضیح می‌دهد: در دهه‌‌های گذشته زنده گیری با تله انجام می‌شد اما امروز که اسلحه‌‌های بیهوشی در دست افراد یگان است باید از این سلاح استفاده می‌شد. در این روش، بعد از بیهوش شدن حیوان، چشمانش را می‌بندند و در قفس (البته قفسی که شکل تانکر داشته باشد تا به حیوان آسیبی نرسد) قرار می‌دهند و به طبیعت باز می‌گردانند.»

به گفته او، مواجهه با پلنگ روش‌‌های مهمی دارد که بدون اطلاع از آنها چنین حوادثی ممکن است اتفاق بیفتد:«پلنگ در مواجهه با انسان ابتدا یک سیلی به او می‌زند. در این اتفاق هم دقیقا همین طور شده، یکی از اعضای گارد به نزدیکی پلنگ رفته و پلنگ به‌صورت این فرد سیلی زده این در حالی است که افراد آشنا به پلنگ می‌دانند که در چنین موقعیتی نباید نزدیک حیوان شد! متاسفانه در این لحظه افراد به خاطر بی‌تجربگی، تحت تاثیر احساسات قرار گرفته‌اند و این حیوان را به ضرب تیر از پا در آورده اند.» او تاکید می‌کند که «اصل قضیه در چنین اتفاقاتی اشتباه است» و یادآور می‌شود:«به هیچ عنوان با کشتن حیوان آن هم در این شرایط موافق نیستم. رئیس گارد با این افراد تماس گرفته و از آنها خواسته که به موقعیت مورد نظر رفته و صحنه را بررسی کنند تا براساس آن امکانات مورد نظر فرستاده شود اما این افراد عجله به خرج داده‌اند و باعث شده‌اند که چنین اتفاق ساده‌ای به مرگ یک پلنگ ختم شود.» البته او معتقد است که کشته شدن این حیوان عامدانه نبوده و به همین خاطر غرامتی هم در بین نخواهد بود اما تاکید می‌کند که این پلنگ به خاطر
«بی‌احتیاطی» و «بی‌تجربگی» افراد سازمان محیط‌زیست کشته شده است.

اگرچه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران تنها راه یگان حفاظت در اتفاق دوشنبه گذشته را کشتن پلنگ عنوان کرده اما هیچ یک از دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش با چنین روشی موافق نیستند. یکی دیگر از کارشناسان محیط‌زیست نیز به آرمان می‌گوید:«آقای اشرفی پور از مردم خواسته که به محض دیدن حیواناتی از حیات‌وحش در روستاها، موضوع را به سازمان محیط‌زیست اطلاع دهند اما سوال اینجاست مگر سازمان چه اقدام مثبت و نجات‌بخشی می‌تواند برای چنین حیواناتی داشته باشد؟» این کارشناس هم که از آوردن نامش خودداری می‌کند یادآور می‌شود:«سال گذشته یک پلنگ در شمال کشور در تله افتاد و در نهایت با حضور گارد سازمان از تله بیرون آمد ولی یک پایش را قطع کردند. آیا چنین روشی را می‌توان روش حفاظت از محیط‌زیست کشور قلمداد کرد؟» او با اشاره به اخبار پلنگ در یک ماه گذشته خاطر نشان می‌کند:«اگر در ممسنی استان فارس، پلنگی را قطعه قطعه می‌کنند واگر پلنگی در شمال کشور با خوردن طعمه مسموم تلف می‌شود به خاطر ضعف آموزش است. سازمان محیط‌زیست با تکیه بر آمار خوب پلنگ‌های ایرانی، توجه‌اش را در این حوزه کم کرده و کشته شدن پلنگ‌ها را چندان مهم تلقی نمی‌کند این در حالی است که ادامه این وضع قطعا 800 قلاده پلنگ در کشور را با چالشی جدی مواجه می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha