سلامت نیوز :دبیر ستاد نظام پرستاری كشور گفت:‌ متاسفانه هم اكنون 75 درصد از پرستاران ما به دلیل شغلشان دچار مشكلات جسمی و روحی شده‌اند.

محمد شریفی مقدم در بازدید از غرفه ایلنا در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با اشاره به اینكه قوانین پرستاری به خوبی نگاشته شده است اما در عمل به خوبی اجرا نمی شود، اظهار كرد: متاسفانه با گذشت 5 سال از قانون پرستاری علائمی دال بر اجرای این قانون نمی بینیم.

وی با اشاره به اینكه قانونی كه مجلس برای نظام پرستاری تصویب كرده است كارشناسی شده و برای ارتقای بهره برداری از ظرفیت پرستاری است، گفت: بر اساس این قانون باید ساعت كار پرستاران كاهش یابد اما تاكنون این موضوع عملیاتی نشده است اگر چه هم اكنون پرستاران بابت كاسته نشدن میزان فعالیتشان حقوق مازادی را دریافت می كنند اما 95 درصد آنها خواهان كاهش ساعت كاری هستند و علاقه ای برای دریافت حقوق بیشتر ندارند.

دبیر ستاد نظام پرستاری كشور با اشاره به اینكه پرستاری از مشاغل سخت است، گفت: در قانون سال 1368 پرستاری به عنوان یكی از مشاغل سخت ثبت شد اما متاسفانه تاكنون نسبت به اجرای این قانون اقدامی انجام نشده است و پرستاران ما می بایست 30 سال دوره خدمت خود را به صورت كامل سپری كنند.

شریفی مقدم با بیان اینكه پرستاران ما به دلیل سختی كار بعد از 12 سال فعالیت عملا كارایی لازم را ندارند، تصریح كرد: متاسفانه هم اكنون 75 درصد از پرستاران ما مشكلات جسمی و روحی به دلیل شغلشان دارند.

وی در ادامه گفت: از اول مهر ماه امسال بخشنامه ای مبنی بر اینكه پرستاران حق بازنشستگی حتی پس از اتمام 30 سال خود را ندارند، برای نظام پرستاری ارسال شد كه این مساله نگرانی برای پرستاران ایجاد كرده است چراكه در صورت تمایل پرستاران برای بازنشتسگی، از آنها تعهد محضری گرفته می شود كه پاداش 30 سال خدمت خود را در سال 92 مطالبه كنند.

دبیر ستاد نظام پرستاری كشور مشكل اصلی نظام پرستاری را بی اثر بودن قوانین دانست و گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری كه در سال 86 تصویب شد باید 6 ماه بعد از آن آیین نامه اجرایی آن نوشته و اجرایی می شد كه این كار صورت نگرفته است همچنین قانون ارتقا بهره برداری نیز به صورت ناقص اجرا شده است.

شریفی مقدم با تاكید براینكه وضعیت پرستاران در كشور بسیار نگران كننده است گفت: با وجود آگهی استخدام رسمی پرستاری در پایتخت نداریم كه تمایل به فعالیت در حوزه پرستاری داشته باشد چرا كه متاسفانه به دلیل مشكلات موجود در این حرفه ترجیح می دهند در جاهای مختلف از جمله بانك، شركت نفت، آموزش و پرورش و غیره فعالیت كنند یا اینكه خانه نشین شوند و در صورت فراهم بودن شرایط مهاجرت‏، به خارج دارند این در حالی است كه به شدت كمبود نیرو درحوزه پرستاری داریم و قربانیان اصلی سیاست گذاری اشتباه،مردم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha