شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 60713

سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی از افزایش 245 درصدی قیمت لوازم مصرفی پزشکی خبر داد و تاکید کرد که باید از هر گونه نگاه سیاسی و شعاری به حوزه سلامت پرهیز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید شهاب‌الدین صدر در نشستی با خبرنگاران با اشاره به نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به دنبال گسترش تحریم‌های کشورهای غربی و اروپایی و از جمله تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: در 33 سال پس از انقلاب همواره در عرصه‌های مختلف با تحریم‌های گوناگون روبرو بوده‌ایم؛ اما در چند سال گذشته این تحریم‌ها شکل دیگری یافت و در محدوده‌های گسترده‌تری اعمال می‌شود. تحریم‌های حوزه سلامت شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز علیه ایران اعمال می‌شود که در دنیا وجهه صحیحی ندارد.

وی افزود: اینکه کشورهای غربی و اروپایی اعلام می‌کنند دارو و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها نیست، یک دروغ آشکار است و مدت‌هاست که این تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه برای تولید داروها و دیگر موارد مربوط به حوزه سلامت اعمال می‌شود.

اکنون بحرانی در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم

صدر ادامه داد: خوشبختانه با توجه به وضعیت کشور، امروز در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی بحرانی نداریم و کمبودها به گونه‌ای نیست که اختلال ایجاد کند اما رفتار کشورهای غربی و اروپایی در مجامعی که از حقوق بشر صحبت می‌کنند، غیرقابل دفاع است. ما به دنبال آن هستیم که از مجامع غیردولتی و نهادهای مربوطه در سراسر دنیا این روشنگری میان کشورهای مختلف ایجاد شود.

وی به نامه سازمان نظام پزشکی که پیش از این برای حفظ جان ارائه‌دهندگان خدمات حوزه سلامت در بحرین نوشته شده بود، اشاره کرد و گفت: نامه‌هایی که از طریق سازمان‌های غیردولتی منعکس می‌شوند، آثار خوبی در جامعه جهانی دارند. این نامه سازمان نظام پزشکی منجر به برگزاری اجلاس‌های مختلف در کشورهای مختلف شد. به طوری که آذرماه امسال نیز اجلاسی منطقه‌ای با همین موضوع در قاهره و چند کشور دیگر برگزار می‌شود که از سازمان نظام پزشکی ایران نیز دعوت شده است. امیدواریم تمام اصناف و گروه‌های مختلف در کنار تلاش‌های دولت وظایف خود را انجام دهند.

لزوم رفع مشکلات حوزه سلامت با اصلاح مسیر مدیریت ارزی

وی تاکید کرد: هر چند اکنون مشکلی جدی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم اما دولت باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. مدیریت عرصه اقتصاد کشور مطلوب نبوده و تزلزل در حوزه اقتصادی کشور به ویژه مدیریت ارزی در چند ماه اخیر سبب افزایش سرسام آور قیمت‌ها در حوزه سلامت شده است. این اتفاقات در محاسبات قیمت‌های حوزه سلامت باید با اقدام به موقع دولت و اصلاح مسیر مدیریت ارزی، رفع شود.

ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی به موقع تخصیص یابد

صدر با اشاره به نیاز 2 میلیارد دلاری ارز برای دارو، افزود: در هشت ماه گذشته در تخصیص ارز دارو خوب عمل نشده است. لازم است ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود و ارز دارو به موقع تامین و تخصیص داده شود. برخی داروها در کشور تولید می‌شوند که ممکن است انواع وارداتی آن با مشکل مواجه شده باشد. وزارت بهداشت باید این موارد را به مردم اطلاع دهد تا نگرانی نداشته باشند؛ چرا که نوع داخلی همان دارو در کشور فراهم است. ما نیز به جامعه پزشکی اطلاع‌رسانی می‌کنیم که از نوع داخلی آن داروها تجویز کنند.

سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت روز به روز در حال افزایش است

وی به سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت اشاره کرد و گفت: طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، میزان بار هزینه‌های سلامت که به مردم تحمیل می‌شود روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که طی یکی – دو سال گذشته سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54 درصد، سهم بیمه‌ها 7 درصد و سهم دولت 21 درصد بوده است اما اکنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به بیش از 60 درصد افزایش یافته است. این مباحث باید درون دولت و میان دستگاه‌های مربوطه مطرح و رفع شود. مشکلات عرصه‌های اقتصادی باعث شده مردم دچار مشکل شوند. دولت باید در این مسیر اقدام کند.

بدهی 750 میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارویی

حوزه سلامت در گردش اقتصادی خود با مشکل روبروست

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه بدهی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارویی را 750 میلیارد تومان، بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های دولتی را 1400 میلیارد تومان دانست و ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی نیز تنها از بیمه‌های تکمیلی 200 میلیارد تومان طلب دارند. مجموعه چنین عواملی سبب می‌شود تا حوزه سلامت در گردش اقتصادی خود با مشکل روبرو شده و بار این افزایش هزینه‌ها به مردم تحمیل شود.

به جای حمایت از تولید، روند واردات دارو چشمگیر شده است

صدر افزود: از طرف دیگر در سال 76 تنها سه شرکت وارد کننده دارو و شش شرکت توزیع‌ کننده در کشور وجود داشتند، اما طی یکی دو سال اخیر، تعداد شرکت‌های وارد کننده به 120 مورد و تعداد شرکت‌های توزیع‌ کننده نیز به 134 مورد افزایش یافته است. با وجود نامگذاری امسال بعنوان سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، به جای آن که در مسیر حمایت از تولید باشیم، روند واردات چشمگیر شده، چرا که سود واردات برای افراد سودجو بیشتر است. به طور قطع لازم است دولت از تولیدکننده‌ها حمایت بیشتری داشته باشد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: همچنین کارمزد LC داروهای مختلف پیش از این 20 درصد بوده که اکنون به 120 درصد افزایش یافته است. این موضوع اختلال در محاسبات قیمت داروها را سبب می‌شود، امیدواریم این مشکلات برطرف شده و هر چه زودتر دستگاه‌های دولتی برای رفع این موضوعات اقدام کنند.

افزایش 245 درصدی قیمت لوازم مصرفی پزشکی

تدابیر لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته است

وی با اشاره به جمعیت 220 هزار نفری اعضای نظام پزشکی، ادامه داد: قیمت لوازم مصرفی پزشکی، 245 درصد افزایش داشته است. گاز هلیوم برای انجام MRI از 677 درصد افزایش برخوردار بوده است. فیلم رادیولوژی نیز 24 درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار این افزایش قیمت‌ها که تمام هزینه‌ها را در حوزه سلامت تحت تاثیر قرار می‌دهد، قیمت گاز 11 برابر، آب 5.6 برابر و برق نیز چند برابر شده است. این موارد حاکی از آن است که تدابیر لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته و ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی را با مشکل مواجه کرده است.

تاخیر پنج ماهه بیمه‌های پایه در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی

صدر با تاکید بر لزوم رعایت تعرفه‌های مصوب از سوی جامعه پزشکی، ادامه داد: با وجود تغییرات به وجود آمده در نرخ‌های مختلف، باید تعرفه‌های قانونی رعایت شود. از طرف دیگر باید بگویم که بیمه‌ها در پرداخت مطالبات جامع پزشکی با تاخیرهای چند ماهه روبرو هستند. پرداخت مطالبات جامعه پزشکی توسط بیمه‌های پایه تا خرداد ماه انجام شده است. این در حالی است که مطب‌ها، بنگاه‌های اقتصادی قوی نیستند و برای گردش آنها لازم است که بیمه‌ها مطابق قانون مطالباتشان را پرداخت کنند.

برای رعایت حال مردم، تمایلی برای ورود به تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی در نیمه دوم سال نداریم

لزوم اصلاح تعرفه‌ها، افزایش حمایت‌های بیمه‌ای و تخصیص به موقع اعتبارات سلامت

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره استفساریه مجلس و پابرجا بودن حق نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌های تشخیصی درمانی بخش خصوصی تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، گفت: بنا براعلام مجلس تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، اختیار تمام نهادها در تعیین تعرفه‌های تشخیصی درمانی به قوت خود باقی است. اما با این وجود اینطور نیست که ما بخواهیم خود وارد عرصه تعرفه‌گذاری شویم و توجهی به قانون برنامه پنجم توسعه نداشته باشیم. به لحاظ کارشناسی نیز وزارت بهداشت، نظرات سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه‌ها را قبول دارد.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای مراکز درمانی مختلف به دنبال افزایش قیمت‌ها، ادامه داد: آزمایشگاه‌ها در این زمینه به شدت با مشکل مواجه شده‌اند، افزایش قیمت‌ها در این حوزه سرسام‌آور بوده و به ناچار برخی تست‌ها را ممکن است انجام ندهند.

صدر افزود: نظر سازمان نظام پزشکی آن است که برای نیمه دوم سال، تعرفه‌ها کارشناسی مجدد شده و تدابیر لازم از سوی دولت اندیشیده شود. علتی که تمایل نداریم برای تعرفه‌گذاری خدمات بخش خصوصی وارد شویم، به دلیل مشکلات عدیده‌ای است که مردم با آن روبرو هستند. از طرف دیگر علاوه بر لزوم اصلاح تعرفه‌ها، حمایت‌های بیمه‌ای نیز باید افزایش یابد تا بار ناشی از افزایش هزینه‌ها بیش از این به مردم تحمیل نشود. همچنین لازم است دولت تخصیص اعتبارات حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد.

جامعه پزشکی به تعرفه‌های غیرواقعی ملتزم باشند

وی تاکید کرد: هر چند تعرفه‌ها غیرواقعی است اما آحاد جامعه پزشکی باید به تعرفه‌های مصوب ملتزم باشند. پرداخت هر وجهی خارج از مسیر قانونی خلاف است و مردم نباید این موضوع را بپذیرند. از طرف دیگر نظارت بر امر درمان با وزارت بهداشت است. سازمان نظام پزشکی آمادگی همکاری با وزارت بهداشت را دارد.

دولت نباید با حوزه سلامت برخورد سیاسی و شعاری داشته باشد

رییس کل سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی از آنچه که «اختلال جدی در تخصیص اعتبارات حوزه سلامت» خواند، ادامه داد: یک مورد از این موارد، تخصیص شش هزار میلیارد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت است؛ از آنجایی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شده تکلیف این ردیف اعتباری مشخص نیست. بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده، از اعتبارات مربوط به برنامه پزشک خانواده نیزتنها 50 میلیارد تومان محقق شده است. دولت نباید با حوزه سلامت برخورد سیاسی و شعاری داشته باشد. لازم است دولت به مقوله سلامت به عنوان موضوعی مهم و به مقوله دارو به عنوان مسئله‌ای استراتژیکی نگاه کند.

می‌خواهند برنامه پزشک خانواده به هر قیمتی اجرا شود

با برنامه پزشک خانواده کارشناسی برخورد شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز گفت: نظام پزشکی در مقاطع مختلف نظر خود را در این باره اعلام کرده است. ما معتقدیم برنامه پزشک خانواده برای اصلاح نظام سلامت ملی بسیار لازم است. البته انتقادهایی که در مجامع مختلف به این برنامه وارد می‌شود، مربوط به نسخه 02 است. عدم لحاظ اعتبارات کافی و نادیده گرفتن نقش برخی گروه‌های پزشکی مانند دندانپزشکان، داروسازان، ماماها و ... از جمله انتقاداتی است که به نسخه 02 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع وارد است. از ابتدا معتقد بودیم که لازم است ابتدا اشکالات این برنامه برطرف و سپس اجرا شود، اما آهنگی که اکنون وجود دارد، می‌خواهد این برنامه به هر قیمتی اجرا شود.

صدر افزود: افرادی که در این طرح مشارکت کرده‌اند، اکنون با مشکلاتی روبرو هستند. درخواست سازمان نظام پزشکی آن است که با برنامه پزشک خانواده به صورت کارشناسی برخورد شود. نگاه سیاسی و شعاری به این برنامه ضربه می‌زند. از طرف دیگر به عنوان مثال باید بگویم که برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور آلمان 40 سال زمان گذاشته شد، چرا که آموزش پزشکان و همچنین فرهنگسازی برای مردم بسیار مهم است.

افزایش 20 درصدی شکایت از پزشکان و کاهش 18 درصدی تخلفات پزشکی در نیمه نخست امسال

60 درصد شکایات پزشکی به صلح و سازش منجر می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مقایسه تخلفات پزشکی طی امسال با سال گذشته، گفت: به دلایل مختلف ممکن است در برهه‌ای از زمان افزایش شکایت‌های پزشکی را داشته باشیم. در مجموع در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته تعداد شکایاتی که به دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی رسیده است، 20 درصد افزایش داشته‌ اما در عرصه تخلفات پزشکی باید بگویم که تخلفات 18 درصد کاهش داشته است. شکایات مردم در زمینه‌های پزشکی از هزینه درمان تا کیفیت درمان و دیگر موارد بدون درنگ رسیدگی می‌شود.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، بر اساس آماری که از ساختار انتظامی مستقر در 30 استان کشور به دست آمده، 60 درصد شکایات پزشکی به صلح و سازش منجر می‌شود.

صدر تاکید کرد: اگر مراکز درمانی و مطب‌ها حتی یک ریال از تعرفه‌های مصوب قانونی بیشتر از بیمار دریافت کنند، برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد. مجموعه این مباحث افزایش 60 درصدی رضایت بیماران را به دنبال داشته است.

واکنش صدر به اظهارات اخیر فرمانده ناجا

گاهی نسبت به پرسنل مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها کم لطفی می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارنظر اخیر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا درباره پوشش پرسنل مراکز درمانی خصوصی و همچنین استفاده از "کراوات" در این مراکز، گفت: ما در جریان این موضوع نیستیم. شاید هم این موضوع از اختیارات سیستم نیروی انتظامی است که به سازمان نظام پزشکی اطلاع ندهند. اما ما با وزارت بهداشت ارتباط تنگاتنگی داریم. در مجموع به مسائل فرهنگی باید در یک جایگاه دیگری توجه کرد. فرمایشات مقام معظم رهبری در بجنورد درباره مسائل فرهنگی بسیار دقیق و حکیمانه بود. ضمن آن که تمام آحاد جامعه باید قوانین و مقررات را رعایت کنند، اما به نظر می‌رسد نگاه امنیتی و انتظامی نمی‌تواند این مشکل را حل کند.

صدر افزود: اگر فرمایشات مقام رهبری مورد دقت قرار گیرد، بسیاری از چالش‌های کنونی رفع می‌شود. از طرف دیگر گاهی نسبت به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها کم لطفی می‌شود؛ پرسنل این مراکز نیز نمونه‌ای از آحاد جامعه هستند. از طرف دیگر بخش عمده‌ای از کارمندان بخش خصوصی در شیفت‌های دیگر کاری در بخش دولتی فعالیت دارند، اما در مجموع بی‌توجهی‌ها در عرصه رفتارها، منش، لباس و ... را تایید نمی‌کنیم.

برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی؛ 13 بهمن ماه

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه آیا کاندید ریاست جمهوری می‌شوید یا خیر؟ گفت: ما انتخابات سازمان نظام پزشکی را در پیش داریم و اکنون درگیر اقدامات مربوط به این موضوع هستیم. بحث ریاست جمهوری، بحث زودهنگامی است. ما هر جا بوده‌ایم سرباز نظام و رهبری بوده‌ایم و اکنون وظیفه ما آن است که زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخابات نظام پزشکی را فراهم کنیم.

صدر افزود: بر اساس قانون، تاریخ انتخابات نظام پزشکی باید از سوی وزیر بهداشت اعلام شود. در این زمینه چندی پیش با حضور معاون درمان وزیر بهداشت و جلسه‌ای برگزار و سیزدهم بهمن ماه به عنوان روز برگزاری انتخابات نظام پزشکی اعلام شد. آماده‌ایم انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار شود. از تمام همکاران در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات دعوت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه آیا خود شما مجددا کاندید انتخابات سازمان نظام پزشکی می‌شوید؟ گفت: برای نامزد شدن در انتخابات آتی سازمان نظام پزشکی مشکل خاصی ندارم.

آمادگی گروه مدد محرومان نظام پزشکی برای ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی رایگان در غزه

وی همچنین جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم و ابراز امیدواری کرد که غده سرطانی اسرائیل از صحنه سیاسی دنیا محو شود و گفت: گروه مدد محرومان سازمان نظام پزشکی از دو سال گذشته برای ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی رایگان به مردم مناطق محروم تشکیل شده و تاکنون به 17 منطقه محروم اعزام و خدمات لازم را ارایه داده‌اند. گروه مدد محرومان سازمان نظام پزشکی آماده است تا در صورت اعلام نیاز و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برای کمک به مردم نیازمند غزه اعزام شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان از برگزاری نخستین کنفرانس برگزاری "سلامت الکترونیک" از نهم تا دهم آذرماه خبر داد و گفت: در این همایش اساتید برجسته دنیا حضور خواهند داشت. تاکنون 240 مقاله علمی به دبیرخانه ارسال شده است. برای این کنفرانس امتیاز بازآموزی نیز در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha