چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

اگر هیچ دلیلی برای ترک رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه‌تان پیدا نکرده‌اید، شاید این خبر تازه از دنیای تحقیقات بتواند انگیزه شما را برای این کار قوی کند.

محققان می‌گویند خشم، پرخاشگری و افسردگی، باعث کم شدن توانایی دستگاه ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه افرادی که این خصوصیات را دارند، به احتمال بیشتری ممکن است دچار بیماری‌های مختلف شوند؛ از حمله قلبی گرفته تا فشار خون بالا و حتی دیابت.

به گزارش HealthDay News، محققان دانشگاه «دوک» در ایالات متحده، با بررسی وضعیت تعدادی از بازماندگان جنگ ویتنام، که در مطالعه دیگری شرکت کرده بودند، توانستند این نتایج را به دست آورند.

آنها تغییرات نوعی واسطه ایمنی، به نام C3 را در خون این افراد، در طی 10 سال، بررسی کردند. ضمن این که از طریق پرسشنامه‌های استاندارد، همه افراد شرکت کننده در طرح را از لحاظ شاخص‌های روانپزشکی، افسردگی، خشم و پرخاشگری، ارزیابی کردند.

نتیجه این شد که افرادی که بیشتر افسرده یا عصبی بودند، سطح این ماده در بدنشان 3/7 درصد بیشتر بود. مطالعات قبلی نشان داده بود سطح C3 در خون، می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی فرد برای بروز واکنش‌های التهابی، به صورت مزمن، در او باشد؛ واکنش‌هایی که زمینه را برای ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها، مانند دیابت و حمله قلبی، فراهم می‌کند.

این نتایج، همگی بعد از آن تایید شد که اثر عواملی مثل سیگار، الکل، نسبت وزن به قد، مواجهه با گازهای شیمیایی زمان جنگ و مانند آن حذف شده بود.این مطالعه، نتایج چندان دور از ذهنی ندارد.

پیش از این هم مطالعات نشان داده بود افسردگی می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده باشد؛ چرا که احتمال پاسخ به درمان آنها را کم می‌کند و خطر بروز حمله‌های بعدی را افزایش می‌دهد. این مطالعه جدید توانسته‌ است با روشن کردن نقش یک شاخص التهابی، رابطه بین سلامت روان و جسم را عینی‌تر توضیح دهد.

به گفته محققان این طرح، افرادی که رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه دارند، اصولا دنیا را طور دیگری نگاه می‌کنند که شاید همین نگاه بدبینانه و خشن و منفی، عامل همه مشکلات رفتاری و بیماری‌های جسمی ناشی از آن باشد.

آنها دنیا را نه در کنار خود، که در برابر و علیه خود می‌بینند. به این ترتیب سعی دارند به نحوی با آن مبارزه کنند و طبیعی است که همیشه احساس شکست کنند.

شاید بدیهی به نظر برسد، اما این محققان تاکید دارند که نتایج به دست آمده در این تحقیق، به این معنا نیست که برای پیشگیری از بیماری‌های التهابی، حمله قلبی و دیابت، تنها به درمان‌های روانپزشکی بسنده کنیم.
 
    
      
  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha