جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 61116
سلامت نیوز: اگر از بیشتر متخصصان پوست سوال كنید كه برای داشتن پوستی سالم و درخشان چه چیزی باید بخورید، مسلماً پاسخی كه دریافت می‌كنید،  داشتن یك رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مقادیر زیادی آب  می‌باشد. پزشكان یاد گرفته‌اند كه در مورد روش‌ها و توصیه‌های تغذیه‌ای محتاطانه عمل كنند، زیرا بسیاری از توصیه‌های تغذیه‌ای كه در میان عموم رایج است، منبع علمی ندارد.

 البته برخی از نظریه‌ها و توصیف‌های بیماران در مورد تأثیر مواد غذایی بر سلامت پوست جنبه علمی پیدا می‌كند؛ مثلاً بسیاری از نوجوانان مبتلا به آكنه معتقدند كه خوردن شكلات، جوش را بدتر می‌كند. مطالعه مقدماتی كه بر روی افراد 18 تا 35 ساله در آكادمی پوست امریكا انجام شد، به این گفته مهر صحت زد و آن را تأیید كرد. به‌طور كلی برای اثبات بسیاری از موارد به تحقیقات علمی و گسترده نیاز است كه انجام تحقیقات مربوط به تغذیه و پوست بسیار مشكل است؛ زیرا علاوه بر اینكه این مطالعات بسیار هزینه‌بر هستند؛ درك چگونگی تعامل و عملكرد مواد غذایی در بدن و تأثیر آنها بر پوست نیز مشكل می‌باشد. به عنوان مثال پس از اینكه ویتامین E تأثیر منفی رادیكال‌های آزاد را از بین می‌برد، خود اكسیده می‌شود و در بدن به صورت بی‌فایده باقی می‌ماند؛ سپس ویتامین C ویتامین E را به شكل اصلی اول خود بازیابی می‌كند و در طی این فرایند ویتامین C اكسیده می‌شود و خود برای بازیابی به عنصر دیگری نیازمند است. تعامل غذاها با یكدیگر یكی از دلایل اصلی است كه نمی‌توانیم یك ماده غذایی خاص را نام ببریم و معتقد باشیم كه آن ماده غذایی برای داشتن  پوستی سالم ضروری است؛ چرا كه ویتامین‌ها مكمل یكدیگرند و اثر یكدیگر را تقویت می‌كنند و به همین دلیل تأثیر غذاها بر بدن بیش از تأثیر مكمل‌ها بر بدن است.  در اینجا به سه رژیم غذایی خوب برای درمان آكنه، خشكی و پیری پوست اشاره می‌كنیم كه هر سه حاوی مواد مغذی و بسیار خوشمزه هستند. از اینكه بشقاب غذای خود را پر از مواد غذایی سالم كنید، نهراسید.
 

مشكل پوستی: آكنه

معمولاً دخترها در سنین دبیرستان و پسرها در سن بلوغ به آكنه مبتلا می‌شوند كه در اغلب موارد این آكنه‌ها برای مدت طولانی روی صورت آنها باقی می‌ماند. مصرف زیاد سه ماده مغذی زیر به رفع آكنه پوست كمك می‌كند.
 

 اسیدهای چرب امگا - 3


اسیدهای چرب امگا - 3 موجب حفظ چربی‌های خوب و ضروری بدن می‌شوند. این چربی‌ها نه تنها باعث مسدود شدن سلول‌های پوست نمی‌شوند، بلكه از پوست در برابر خشكی محافظت می‌كنند. امگا - 3 خاصیت ضد التهابی دارد و به درمان زخم‌ها كمك می‌كند. غنی‌‌ترین منابع امگا - 3 عبارتند از: ‌دانه كتان، روغن كانولا و روغن سویا
 

 ویتامین  A

ویتامین محلول در چربی است و بدن به سرعت آن را جذب می‌كند. توصیه می‌شود كه روزانه دست‌كم 000/5 واحد از آن‌را دریافت كنید. منابع آن عبارتند از سیب‌زمینی شیرین، سبزی‌های برگدار همچون اسفناج، كلم‌پیچ، كلم براكلی، هویج، طالبی، فلفل قرمز و مارچوبه.
 

روی


روزانه دست‌‌كم 8 میلی‌گرم روی مصرف كنید. این ماده معدنی تولید چربی پوست را كاهش می‌دهد و تولید چربی كمتر به معنای جوش كمتر و عدم مسدود شدن منافذ پوست است. منابع عالی روی عبارتند از: غلات غنی شده، بوقلمون و گوشت گاو راسته.

مشكل پوستی:
خشكی و ترك

 

نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود تا سلول‌های بدن هیدراته شوند و آب كافی دریافت كنند و البته برای خنك نگه‌داشتن بدن نیز یكی از مواد ضروری است. برای پیشگیری از خشكی پوست، نوشیدن آب و مصرف امگا - 3 را فراموش نكنید. همانطور كه سن بیشتر می‌شود، غدد چربی كمتر عمل می‌كنند و چربی كمتر به معنی پوسته پوسته شدن بیشتر پوست است. امگا - 3 به پوست كمك می‌كند كه به اندازه چربی تولید كند.
 

نیاسین


هنگامی كه پوست خشك می‌شود و ترك می‌خورد، ورود باكتری‌ها و مواد خارجی به درون آن راحت‌تر می‌شود و واكنش و التهاب را به همراه خواهد داشت و این به معنای قرمزی و سوزش پوست است. نیاسین و ویتامین B، پوست را محكم نموده و با خاصیت ضد التهابی، رطوبت سلول‌ها را نیز حفظ می‌كند. مصرف روزانه 14 میلی‌گرم نیاسین توصیه می‌شود. منابع عالی نیاسین عبارتند از: مرغ، ماهی تن، آرد گندم، گوشت گاو راسته و آرد ذرت
 

بیوتین


بیوتین یكی دیگر از انواع ویتامین B است كه مكانیسم آن هنوز به خوبی درك نشده، اما مسلماً به رشد مو و ناخن كمك و سلول‌های پوست را شفاف و درخشان می‌كند، پزشكان مصرف 30 میلی‌گرم بیوتین را در روز ضروری می‌دانند. منابع سرشار از آن عبارتند از: تخم‌‌مرغ، آواكادو و سالمون.

مشكل پوستی:  علائم پیری

پیر شدن خوب است، چرا كه با خود، حكمت، احترام و دانایی به همراه دارد، ولی پیر به نظر آمدن اصلاً خوب نیست. خوشبختانه روند پیری پوست را می‌توان با خوردن توت‌فرنگی، ‌آناناس و. . . به تأخیر انداخت. ویتامین A در لایه‌های مختلف پوست قرار دارد. درم كه در لایه زیری سطح پوست (اپیدرم) وجود دارد، حاوی كلاژن یعنی همان پروتئینی است كه خاصیت ارتجاعی پوست را موجب می‌شود. دریافت ویتامین A كافی، تولید كلاژن را افزایش می‌دهد و لایه دوم پوست ضخیم می‌شود و علاوه بر این از آنجا كه ویتامین A یك آنتی‌اكسیدان است، رادیكال‌های آزاد پوست را از بین می‌برد و چین‌و چروك را كاهش می‌دهد. ویتامین C یك آنتی‌اكسیدان است و مانند یك جارو تمامی رادیكال‌های آزاد را از بین می‌برد. روزانه مصرف 75 میلی‌گرم از آن توصیه می‌شود. منابع خوب ویتامین C عبارتند از: فلفل قرمز، كلم براكلی، توت فرنگی، پاپایا، آناناس، كیوی، طالبی، گل كلم. ویتامین E نیز نوعی آنتی‌اكسیدان است كه با تولید روغن‌های طبیعی از خشكی و پیری جلوگیری می‌كند. پزشكان مصرف روزانه 15میلی‌گرم را كافی می‌دانند. آجیل منبع خوبی از ویتامین E است. همچنین بادام، دانه آفتابگردان، روغن آفتابگردان، گوجه‌فرنگی و اسفناج نیز حاوی ویتامین E می‌باشند.
 

پلی‌فنول‌های گیاهی

 

پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز به‌طور قابل توجهی گردش خون را زیر پوست افزایش می‌دهند. مكانیزم عمل آن را نمی‌دانیم، ولی به سادگی واضح است كه جریان خون بهتر سلول‌های پوست، مواد مغذی پوست را افزایش می‌دهد و هر چقدر مواد مغذی پوست بیشتر باشد، پوست سالم‌تری خواهیم داشت. با نوشیدن یك تا دو لیوان چای سبز، پلی‌فنول‌های ضروری پوست را دریافت كنید. منابع عالی پلی‌فنول‌ها چای سبز و كاكائو است.
منبع: دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha