سلامت نیوز: رئیس مركز تحقیقات چشم پزشكی بیمارستان حضرت رسول گفت : ورم پرده شبكیه در اثر بیماری دیابت از جمله مسائل بسیار مهم و شایع جوامع امروز است كه طی سالهای اخیر روندی افزایشی داشته است .
دكتر سید مهدی مدرس زاده، رئیس مركز تحقیقات چشم پزشكی بیمارستان حضرت رسول در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه ورم پرده شبكیه در اثر بیماری دیابت از جمله مسائل بسیار مهم و شایعی است گفت : متاسفانه این مشكل در جوامع بشری رو به افزایش است .

وی با اشاره به اینكه حدود 10 درصد مردم كشور ما مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی میشود در سال 2025 حدود 25 درصد مردم مبتلا به دیابت باشند اظهار كرد : در صورت ادامه این روند در سال 2050 حدود یك سوم مردم آمریكا مبتلا به دیابت خواهند بود كه از نظر اثار سیستمیك و نیز اثرات بیماری روی چشم ، اهمیت بسیاری خواهد داشت .

این فوق تخصص شبكیه و زجاجیه ادامه داد : در صورت عدم كنترل بیماری دیابت به مرور مویرگهای خونی پرده شبكیه تغییراتی در دیواره مویرگ ها ایجاد شده و باعث می شود مولكولهای چربی و پروتئین و نیز آب از مویرگ ها خارج شده و در شبكیه تجمع یابند كه باعث ورم مزمن پرده شبكیه می شود .

وی با بیان اینكه اگر این مشكل مورد توجه قرار نگیرد به مرور مركز بینایی یا لكه زرد را مبتلا كرده و دید انسان را كاهش می دهد به طوری كه در مواردی به حدود یك دهم رسیده و كارهای معمول زندگی را مختل می كند یادآور شد : شكل های مختلفی از پرده شبكیه وجود دارد كه برای هر یك از اشكال ، درمان خاصی از جمله لیزر درمانی ، تزریف یك آمبولی به نام آواستین در داخل چشم می باشد.

دكتر مدرس زاده تصریح كرد : یافتن پروتكل درمانی برای درمان ورم شبكیه كه در مواردی پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند و به طور متوسط پاسخ می دهند بحث مهمی است كه در این كنگره مورد بحث و بررسی قرار میگیرد .

وی با اشاره به اینكه بیماریهایی مانند بیماری شب كوری ، لبر و انواع مادرزادی ژنتیك و مادرزاده پرده شبكیه نیز درمانهای مختلفی شامل ژن درمانی ، استفاده از ایمپلنتهای الكترونیكی و ...را دارند گفت : بحث مهم دیگر بیماری استهاله سنی ماكولا است كه در اشخاص بالاتر از سن 70 و در مواردی زودتر اتفاق می افتد و با توجه به اینكه دید دقیق انسان مربوط به همین نقطه بوده و حدود نیم میلی متر است در صورت بروز مشكل چشم نمیتواند ببیند .

سیگار و فشار خون از عوامل دخیل در بیماری چشمی

دكتر مدرس زاده یادآور شد : تشخیص قیافه افراد ، مطالعه و رانندگی وابسته به نقطه ماكولا است  كه اگر دچار مشكل شود هر چند باعث نابینایی كلی و تاریك شدن چشم نمی شود ولی قدرت خواندن ، نوشتن ، رانندگی و دیدن تلویزیون را از انسان سلب كرده و باعث كاهش كیفیت زندگی اشخاص می شود .

رئیس مركز تحقیقت چشم بیمارستان حضرت رسول با بیان اینكه عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخالت دارند افزود: افزایش سن از جمله مهمترین این عوامل است كه در حال حاضر به دلیل افزایش سن جوامع ، میزان این بیماری نیز رشد داشته است كه از نظر ژنتیك برخی از افراد استعداد بیشتری دارند كه عواملی مانند سیگار ، فشار خون ، چاقی ، بالا بودن چربی خون و... نیز در بروز این بیماری دخیل هستند .

وی با تاكید به اینكه این بیماری علاوه بر كاهش كیفیت زندگی ، هزینه های درمانی بسیاری را به افراد ، سیستم درمانی و بیمه ای تحمیلی میكند اظهار كرد : در این راستا بحث و بررسی مفصلی در كنگره ارائه خواهد شد .

 رئیس مركز تحقیقات چشم پزشكی بیمارستان حضرت رسول در ادامه با بیان اینكه مركز تحقیقات چشم حضرت رسول در سال 1386 شروع به فعالیت نموده است گفت: طی سالهای اخیر بیش از 120 مقاله تحقیقاتی كه اكثرا در مجلات بین المللی به چاپ رسیده از این مركز ارائه شده است .

وی برگزاری سمینار سالیانه چالش های چشم پزشكی و نیز ارائه بیش از 40 كارگاه در زمینه های مختلف چشم پزشكی را از دیگر برنامه های این مركز خواند و یادآور شد : قبل از ادغام دانشگاه علوم پزشكی تهران و ایران این مركز تحقیقات به عنوان بهترین مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی ایران بود كه در حال حاضر نیز به عنوان یكی از مراكز تحقیقاتی فعال مشغول فعالیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha