سلامت نیوز : رییس مرکز طبی کودکان گفت: شیوه صحیح زندگی در بیماران مزمن و سرطانی و خانواده آنها می‌تواند کمک بسیاری به افزایش امید به زندگی در این افراد داشته و آسیب کمتری از لحاظ روانی به اعضای خانواده این افراد برساند.

دکتر علی ربانی در گفت وگو با ایسنا ، در مورد سبک صحیح زندگی بیماران سرطانی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که بیماران مزمن و سرطانی با توجه به درمان‌های طولانی مدت و عارضه ساز نظیر شیمی درمانی با آن رو به رو هستند پایین بودن امید به زندگی در این افراد است.

وی با تاکید بر لزوم درمان روانی در کنار معالجه‌های جسمی در بیماران سرطانی گفت: علاوه بر توجه به درمان‌های دارویی برای این گروه، باید بیمار و خانواده او زیر نظر روانشناس از لحاظ زیرساخت‌های فکری و بعد روانی که نقش بسیار مهمی در شکل گیری سبک صحیح زندگی و رفتاری که آنها در هنگام بروز با مشکلات دارند آماده شوند.

رییس مرکز طبی کودکان اظهار داشت: متاسفانه به دلیل حجم بالای بیماران، پزشکان کمتر فرصت می کنند تا بیمار و بستگان او را از لحاظ روانی طوری آماده کنند که توانایی مدیریت بیماری خود را داشته باشد بطوریکه کمترین آسیب به او و اطرافیانش وارد شود.

دکتر ربانی با اشاره به اهمیت مدیریت بیماری توسط اطرافیان بیماران مبتلا به سرطان گفت: آرام کردن بیمار، کنترل نگرانی و استرس در اعضای خانواده و عدم انتقال آن به بیمار از وظایف بستگان بیمار است که البته این موضوع نیاز به یک آموزش صحیح و آمادگی روانی دارد که باید به این قشر از جامعه و بستگان آنها آموخته شود.

وی افزود: اکثر کشورهای پیشرفته در کنار سیستم های درمانی مرکزی خود یک بخش مهمان پذیری نیز دارند و افرادی که همراه بیمار از شهرهای دیگر برای درمان به بیمارستان می آیند را در آنجا اسکان می دهند تا از این طریق به کاهش استرس بستگان بیمار کمک کنند.

رییس مرکز طبی کودکان در مورد تصمیم این مرکز برای ساخت هتل در کنار این مجموعه اظهار کرد: متاسفانه مذاکرات و پیگیری‌های این مرکز با شهرداری در رابطه با ساخت هتل به نتیجه نرسید اما امیدوارم با همکاری مسئولین شهرداری یک مهمان سرا در شأن خانواده ی بیماران برای آنها احداث شود.

وی با اشاره به حجم زیاد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی از شهرستان‌ها بر ضرورت ساخت مهمان سرا برای مراکز طبی بزرگ تاکید کرد: نبود محل مناسبی برای اسکان، هزینه های رفت و آمد، مسافرخانه و بیمارستان از دیگر آزردگی‌ها و نگرانی‌هایی است که بار روانی و اقتصادی بسیار زیادی را بر بیماران و همراهان آنها تحمیل می‌کند.

دکتر ربانی با اشاره به اینکه اضافه شدن دغدغه‌های مالی و بار سنگین مشکلات اقتصادی درد و رنج بیماری و پیامدهای روحی و روانی آن را برای بیمار و خانواده او بیشتر می‌کند، گفت: از میان برداشتن برخی از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان با آموزش امکان پذیر است اما قبل از آن باید به اصلاح زیر ساخت‌ها نیز توجه ویژه‌ای شود در غیراین صورت این فشارهای روانی واقتصادی همچنان ادامه دارد.

رییس مرکز طبی کودکان پیرامون خانواده‌هایی که بیمار سرطانی دارند، گفت: باید این خانواده‌ها به طور مرتب و پی در پی زیر نظر روانپزشک و روانشناس باشند تا آسیب‌های روحی که به بیمار و خانواده‌اش وارد می‌شود به حداقل برسد اما در ایران به دلیل مشکلات مالی و نبود فرهنگ مراجعه به روانشناس در این زمینه فعالیت‌ها کم است.

وی با اشاره به اعتقادات دینی و آیین های مذهبی در ایران گفت: این قبیل خانواده‌ها با توکل قلبی بر خدا و توجه به این موضوع که اداره‌ی تمامی امور به دست خداوند بوده و یاد او آرام کننده قلب‌هاست می‌توانند در کنار مشکلات، آرامش خوبی را بیابند و آن را به بیمارشان انتقال دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha