سلامت نیوز : محمودی یکی از مبتلایان به بیماری‌ام. اس در گفت‌وگو با سینا نیوز ازافزایش یک‌باره قیمت داروی تزریقی آوونکس انتقاد می‌کند و می‌گوید: «داروی آوونکس از جمله داروهای تزریقی است که بیماران برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید هفته‌ای یکبار آن را مصرف کنند. این دارو جنبه درمان قطعی بیماری‌ ام. اس را ندارد و بیماران تنها برای ادامه زندگی باید آن را مصرف کنند.»

وی از نایاب بودن این دارو سخن گفت و افزود: «متاسفانه برخلاف ضرورت استفاده از این دارو برای بیماران، آوونکس از ۳ماه پیش در بازار دارویی نایاب شده بود و پس از مدت‌ها هفته گذشته به عرصه دارویی بازگشت، اما بازگشتی که همه مبتلایان به‌ام. اس از آن متحیر شدند.»

محمودی با اشاره به افزایش ۴برابری قیمت آوونکس در عرض چند روز، گفت: «قبل از این کمبودهای دارویی اخیر، بیماران هر بسته آوونکس را با دفا‌تر بیمه حدود ۲۹۵هزار تومان تهیه می‌کردند که متاسفانه پس از چند ماه نبود دارو، قیمت آن در داروخانه ۱۳آبان به ۸۴۰ هزارتومان، در داروخانه ۲۹فروردین به ۸۹۰ هزار تومان رسیده است. در تعدادی از داروخانه‌ها هم با داشتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی می توان این دارو را با قیمت بیش از یک میلیون تومان پیدا کرد.»

مشابه داخلی آوونکس به هیچ وجه کیفیت ندارد/حتی دیگر نمی‌توانم راه بروم
وی با بیان این نکته که داروی ایرانی و مشابه آوونکس به هیچ وجه کیفیت مشابه خارجی را ندارد، افزود: «سینووه مشابه ایرانی داروی آوونکس است که در این سه ماهی که اصل دارو در دسترس نبود، مجبور به استفاده از آن بودیم. استفاده بالاجبار از داروی ایرانی در حالی صورت گرفت که تاثیر داروی خارجی را نداشت. در حال حاضر به جایی رسیده‌ام که دیگر نمی‌توانم راه بروم و باید بگویم که نمونه ایرانی به هیچ وجه کیفیت لازم و اثرگذاری مطلوب را نداشت.»

این بیمار مبتلا به‌ ام. اس ادامه داد: «با برخی از شرکت‌های دارویی تماس گرفتم و دلیل را جویا شدم. آنها معتقدند که هلال احمر با ارز آزاد اقدام به تهیه داروی آوونکس کرده است. با این حال هر طور که حساب کنیم و اگر دارو واقعا با ارز آزاد هم تهیه می‌شد نباید شاهد افزایش ۴برابری دارو باشیم.»

بیماران کم در آمد باید در انتظار مرگ باشند
وی در پایان با انتقاد از عملکرد مسئولان گفت: «از این همه کم کاری‌های صورت گرفته توسط مسئولان به شدت گله‌مند هستیم. من که جز قشرمتوسط هستم با مشکل مواجه شده‌ام پس بیمارانی که از لحاظ شرایط مادی در سطح پایین‌تری قراردارند باید منتظر مرگ خود باشند.»

لازم به ذکر است که سینانیوز درحال پیگیری دلیل این افزایش ناگهانی قیمت است و به محض پاسخگویی مسئولان، به انتشار آن خواهد پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha