جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 62070
سلامت نیوز: فصل، فصل خشکی هواست و گویا این هوای خشک، پوست را که لباس محافظ و ارزشمندی برای ماست، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و خشک می‌کند. مهم‌ترین علت خشک‌شدن پوست افراد در پاییز و زمستان، هوای سرد و خشک این فصل‌هاست...

شاید آسان‌ترین توصیه به افراد دچار مشکل خشکی پوست، این باشد که در این روزهای سرد، فقط در مواقع ضروری از منزل خارج شوند تا کمتر در معرض خشکی هوا قرار بگیرند اما این توصیه خیلی عملی نیست، پس می‌رویم سراغ راهکارهای پیشنهادی برای مقابله باخشکی پوست در فصل سرد و بررسی چند پرسش رایج شما در این مورد.


یافته‌های علمی نشان می‌دهند احتمال چروک شدن پوست‌های خشک، بیشتر است و پوست آنهایی كه پوست‌ خشكی دارند، از همسن و سالانشان چین و چروک بیشتری دارد. این بهانه می‌تواند انگیزه جدی باشد برای محافظت ویژه افرادی كه پوست خشک دارند، در فصل‌های سرد و خشک سال.

چرا پوست خشک می‌شود؟


خشکی پوست هم دلیل و منشاء ژنتیکی دارد و هم اکتسابی. برخی بیماری‌ها مانند اگزمای نوزادان از زمان تولد به دلیل اختلال در ایپدرم و لایه چربی پوست ایجاد می‌شوند و ارثی هستند. موارد اکتسابی هم علل فراوانی دارند مانند شستشو و استحمام نامناسب، ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیرویید یا مشکل‌های کلیوی، افزایش سن، مصرف برخی داروها و.... در مبتلایان به این بیماری، در لایه سطحی پوست که معروف به «اپیدرم» و محتوی چربی، آب و پروتئین است، اختلال ایجاد می‌شود و پوست به خشكی می‌گراید. حتی برخی تغییرات طبیعی در دوران بلوغ هم پوست را خشک می‌کند.


خشکی پوست درمان دارد؟


تا علت اصلی بروز خشكی پوست معلوم نشود، درمان نخواهد شد اما استفاده از شوینده‌های مناسب، چرب‌کردن مدام پوست و پرهیز از استحمام مکرر می‌تواند مفید باشد. بهترین مرطوب‌کننده و چرب‌کننده پوست‌های خشک، به‌خصوص در کسانی که اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک) دارند، وازلین است. کرم‌های چرب و روغنی موثرترند و احتمال بروز آلرژی هم با مصرف آنها كمتر می‌شود زیرا در کرم‌های با پایه آب، برای جلوگیری از فساد با قارچ‌ها و باکتری‌ها، مواد نگهدارنده اضافه می‌شود که اغلب عامل بروز آلرژی می‌شوند. گاهی عطر اضافه شده به آنها نیز مشكل‌ساز خواهد شد. وازلین بهترین چرب‌کننده است اما چون باعث براق و لیز شدن پوست می‌شود، بعضی‌ها آن را نمی‌پسندند. اگر شما هم چنین عقیده‌ای دارید،‌به جای وازلین، می‌توانید از «اوسرین» استفاده کنید. برخی افراد هم معتقدند وازلین باعث‌رنگ تیره و لک شدن پوست می‌شود در صورتی كه اتفاقا محصول‌های مرطوب‌کننده‌ای مانند وازلین، علاوه بر مقرون به صرفه‌تر و مفیدبودن، عوارض كمی دارند و این تصور غلط است. معمولا پوست به این‌ محصول واکنش نشان نمی‌دهد و مناسب نوزاد و پیر و جوان است. اگرچه در بسیاری از موارد این دو با هم اتفاق می‌افتند، اما معمولا به هم ربطی ندارند. علت خشکی لب تنفس دهانی، زمینه‌های آلرژی، زبان زدن به لب‌ها، حساسیت به خمیر دندان یا رژ لب و مصرف برخی داروهاست. برای رفع خشکی لب‌ها شناخت علت، بهترین راه‌حل است. چرب‌کردن مکرر لب، بهترین راه بهبود خشکی آن است و بهترین چرب‌کننده هم وازلین است. البته خیلی از چرب‌کننده‌های ماتیکی موجود در داروخانه‌ها هم که مخصوص لب هستند، بر پایه وازلین ساخته شده‌اند.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha