سلامت نیوز: یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه شایع ترین علل مراجعه به اورژانس ها ، مسمومیت ها هستند گفت: بیشترین میزان مسمومیتها مربوط به انواع مواد مخدر،مسكن ها،دارو های روانپزشكی و الكل هستند.

دكتر علی شاه آبادی متخصص طب اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امروزه مسمومیتها یكی از شایعترین علل مراجعه به اورژانس ها را تشكیل می دهد اظهار کرد: در كشور ما  بیشترین میزان مسمومیتها  مربوط به انواع مواد مخدر،مسكن ها،داروهای روانپزشكی و الكل هستند، لذا آشنایی و آگاهی پزشكان شاغل در مراكز درمانی با نحوه برخورد با بیمار مسموم بر كسی پوشیده نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه به طور كلی اخذ شرح حال مناسب و دقیق از اطرافیان ، والدین، دوستان،پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و پزشك خانواده اولین گام كشف عامل مسمومیت در مراجعین به اورژانس را تشكیل می دهد افزود : این شرح حال باید مشتمل بر نوع و مقدار و نحوه مصرف دارو و یا سموم و نیز زمان مصرف آن باشد.

این متخصص طب اورژانس گفت : در قدم دوم معاینه فیزیكی هدفدار و دقیق شامل تعیین علایم حیاتی ،وضعیت عمومی ،معاینه پوست و مردمكها و مخاطات ونیز معاینه قلب و ریه و دستگاه گوارش و به ویژه سیستم عصبی به منظور كشف علایم و نشانه های مختص هر ماده مسمومیت زا (توكسیدرم) در محدود كردن تشخیص های احتمالی بسیار مهم و حایز اهمیت است.

تعیین سطح سموم در خون برای درمان مسمومیت الزامی است


وی با اشاره به اینکه  در قدم بعدی استفاده از آزمونهای  آزمایشگاهی و پاراكلینیك شامل ارزیابی الكترولیتها به ویژه سنجش فوری قند خون،سنجش گازهای شریانی خون (ABG)،نوار قلب ،اقدامات تصویر برداری و در نهایت تعیین سطح سموم در خون ممكن است كمك كننده باشد تصریح کرد: در نهایت به عنوان مهم ترین قدم استفاده صحیح و به موقع از اقدامات درمانی و حمایتی می تواند به نجات جان  فرد مسموم كمك نمایدکه این اقدامات شامل پایدار سازی اولیه با تاكید بر برقراری راه هوایی و تنفس و نیز جریان خون (ABC) و با استفاده از مانیتورینگ ها جهت پایش می باشد.

دکتر شاه آبادی یادآور شد : در مرحله بعد آلودگی زدایی مشتمل بر خارج كردن البسه آلوده و شستشوی پوست در زمان برخورد پوستی با سموم  و نیز استفاده از شستشوی معده به ویژه در یكساعت اول مصرف و نیز تجویز شاركول فعال به منظور جذب و كمك به دفع سموم مصرفی و یا استفاده از پلی اتیلن گلیكول جهت شستشوی كامل دستگاه گوارش می باشد.

وی با بیان اینکه از سایر روشهای درمانی می توان به قلیایی كردن ادرار و استفاده از هموپرفیوژن و همودیالیز به منظور كمك به حذف سریع تر سموم از بدن اشاره نمود گفت : استفاده از پادزهرها به عنوان درمان قطعی اگر چه بسیار موثر است اما استفاده از آن در تمام موارد مسمومیتها به دلیل ناشناخته بودن سموم مصرفی و یا عدم وجود پادزهر برای تمام سموم امكان پذیر نمی باشد.

این متخصص طب اورژانس در پایان خاطرنشان کرد:در نهایت پس از یك دوره بستری و تحت نظر گرفتن با توجه به شرایط بیمار و نوع و زمان مصرف پس از مشاوره روانپزشكی و بی علامتی بیمار، نامبرده قابل ترخیص از اورژانس خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha