شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 62116
سلامت نیوز : مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری: ازدواج آگاهانه به هنگام و سالم، تقویت کارکرد خانواده، نهادینه کردن نقش‌ها به عنوان پدر و مادر، حقوق اعضای خانواده در قبال یکدیگر، طرح و برنامه‌ریزی الگوی خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده از مواردی است که در دستور کار ستاد زن و خانواده قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان: آموزش، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی درجامعه برای حفظ حقوق متقابل زن و مرد ضرورت دارد؛ باید برای حمایت از این فرهنگ، قانون‌گذاری شود و پس از آن نظارت و پایش مستمر به منظور حسن اجرای قانون صورت گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه حقوق و مسئولیت‌های زن و شوهر و والدین و فرزندان مصوباتی داشته است که در سال 85 درمجلس شورای اسلامی تصویب شده و امیدواریم این مصوبات اجرا و گزارش آن سالی یک بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

این قانون اجرا می‌شود؛ البته دستگاه‌های مختلف عملکرد متفاوتی در این زمینه دارند که با ارزیابی و بررسی مداوم اجرای این قانون روند بهتری پیدا می‌کند و ما و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم بر حسن اجرای آن نظارت کنیم. در دوره‌های مختلف باید برای حفظ حقوق متقابل زن ومرد در خانواده‌ها برنامه‌ریزی انجام شود.

زهرا سجادی معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری: اگر زن به این فکر باشد که تکلیفش در مقابل همسرش چیست، هیچ‌وقت از او بیش از حد توقع نخواهد داشت. زمانی که زن و شوهر وظیفه خود را بشناسند، حقوق طرف مقابل را رعایت می‌کنند و در واقع شناخت حقوق یکدیگر به معنای آگاهی پیدا کردن به وظایف خود است. در دولت‌های نهم و دهم به زنان و مردان آموخته‌ایم که چه تکالیفی در مقابل همسران خود دارند، در حالی که در دولت‌های هفتم و هشتم تنها به زنان درباره حقوقشان آموزش داده شد و این کار باعث افزایش توقع زنان می‌شد.

در نتیجه آنان از وضعیت زندگی خود ناراضی می‌شدند، اما ما انتظارات را کم می‌کنیم؛ چرا که در آموزش‌های ما صبغه تکلیفی بیشتر رعایت شده است.

اشرف گرامی‌زادگان عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق زنان: حقوق متقابل زوجین قاعدتا باید خطاب به هردو زوج باشد، ولی واقعیت این است که برخی مردان با داشتن اختیارات زیاد، راه برون رفت از مشکلات را دارند و با ابزار موجود به بن بست بر نمی‌خورد؛ اما برخی زنان به دلیل نداشتن اقتدار وسلطه و برخوردار نبودن از ابزار و امکانات مناسب همیشه در خطر فروپاشی کانون خانواده هستند و نداشتن بضاعت ادامه زندگی، آنان راهمیشه در معرض خسران قرارمی‌دهد و آسیب‌های اجتماعی دامن آنان را می‌گیرد.

فرشته روح‌افزا مدیرگروه اجتماعی شورای فرهنگی- اجتماعی زنان: متاسفانه به دلیل ناآگاهی افراد از قوانین اسلام به ویژه درخصوص مهریه و موارد مربوطه به آن، حقوق زن رعایت نمی شود و همین مورد امنیت فکری و خانوادگی افراد را به خطر می‌اندازد. به دلیل مسائل اقتصادی و گاهی پرتوقع شدن افراد امروزه زنان بیشتری به عرصه کار اجتماعی وارد شده‌اند و مسئولیت‌های زیادی را در جامعه برعهده گرفته‌اند اما گاهی این فعالیت اجتماعی و رسیدن به استقلال مالی موجب مشکلات خانوادگی برای زنان و خانواده های آنان خواهد بود.

با آنکه از نظر فرهنگی بسیاری از مردان پذیرفته‌اند که زنان باید در جامعه حضور فعال داشته باشند اما باز هم درگیری‌هایی در میان زوجین به وجود می‌آید به عنوان مثال مرد می‌خواهد همسرش در فعالیت‌های اجتماعی حضور یابد در صورتی که در مخارج خانه نیز شریک باشد این در حالی است که بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند هزینه‌های دریافتی از کار خود را پس‌انداز كنند و همین موضوع می‌تواند زمینه بروز مشکلات جدیدی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha