همه الزامات قضایی انجام شده ولی در زمینه شناسایی مقصر و کسانی که دراین زمینه کوتاهی کردند هنوز در حال تحقیقات هستیم دادگستری هم تمامی اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده و هیچ کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.

آموزش‌وپرورش حقوق کودکان را به آتش کشید
سلامت نیوز : بر اثر نشت نفت از یکی از بخاری‌های دبستان دخترانه انقلاب روستای شین‌آباد پیرانشهر یک کلاس درس دچار آتش سوزی شد، حادثه‌ای تلخ که با شروع فصل سرما هرساله در یک گوشه از کشورمان اتفاق می‌افتد و آینده تعدادی از کودکان معصوم در مناطق محروم کشور را به کام مرگ فرو می‌برد. در حادثه هایی از این دست بخاری نفتی اولین متهم است هرچند مسئولان آموزش و پرورش پیرانشهر می گویند، بخاری نفتی استاندارد بوده است، حتی استانداردتر از بخاری های گازی، آنها می گویند اوضاع دانش آموزان رو به بهبود و در گوشه و کنار اظهارات خود اعلام تاسف نیز می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ برخلاف اظهارات مسئولان آموزش و پرورش و ادعای آنان مبنی بر استاندارد بودن بخاری کلاس درس شین آباد، ماموران سازمان آتش نشانی پیرانشهر پس از عملیات امداد، گزارشی در محل حادثه نوشته اند که به طور مشخص و کاملا شفاف نشان می دهد نقص فنی بخاری به دلیل خام سوزی باعث آتش گرفتن کلاس درس دانش آموزان شده است. «قانون» درگفت‌وگو با کارشناسان به بررسی ابعاد حقوقی این حادثه پرداخته است.

هنوز مقصران اصلی شناسایی نشده‌اند

دادستان پیرانشهر در توضیح حادثه آتش سوزی در بخاری‌های دبستان دخترانه انقلاب روستای شین‌آباد پیرانشهر، گفت: حادثه حدود ساعت هشت صبح چهارشنبه 15 آذر ماه رخ داده که از 30 دانش‌آموز کلاس 29 نفر در کلاس حاضر بودند و یک نفر در بیرون از حیاط مدرسه بوده است. مصدومان در بیمارستان امام خمینی (س) ارومیه بستری شدند ولی به دلیل امکانات پزشکی بیمارستان سینای تبریز که تنها بیمارستان سوختگی در منطقه است 6 تن از دانش‌آموزان توسط آمبولانس به این بیمارستان منتقل شدند. چهرگانی در خصوص شناسایی مقصران به «قانون» گفت: فعلا مقصران این ماجرا مشخص نشده‌اند و کارشناسان حوادث وآتش نشانی در این زمینه فعالیت می‌کنند. وی در رابطه با خبر کشته شدن 6 تن از دانش‌آموزان در حادثه آتش سوزی خاطر نشان کرد: این خبر درست نیست و ما در حال حاظر امکان ارائه آمار دقیق در رابطه با این حادثه را نداریم.

اقدامات قضایی لازم انجام شده است

وی تاکید کرد: دادستانی تمامی اقدامات قضایی لازم، از جمله بررسی دلایل، حفظ اسناد مدارک و شناسایی مصدومین برای معرفی به پزشکی قانونی را در اسرع وقت انجام داده‌است. دادستان پیرانشهر در ادامه تصریح کرد: همه الزامات قضایی انجام شده ولی در زمینه شناسایی مقصر و کسانی که دراین زمینه کوتاهی کردند هنوز در حال تحقیقات هستیم دادگستری هم تمامی اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده و هیچ کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.

دادستانی به پرونده وارد شده است

چهرگانی در پاسخ به این سوال که آیا دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم به این پرونده ورود پیدا کرده است یا خیر؟ توضیح داد: دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم وارد این ماجرا شده وتحقیقات لازم انجام شده و موضوع به کارشناسی ارجاع داده شده و مشکلی در این زمینه نداریم. چهر گانی در رابطه با جبران هزینه های درمانی این دانش‌آموزان تاکید کرد: استانداری قول داده تمامی هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان را تقبل کند ولی صرف نظر از اینکه ما پرونده‌هایی را تشکیل داده‌ایم که تمامی دیه مصدومان این حادثه پرداخت شود.

هنوز خانواده‌ مصدومان شکایت نکرده‌اند

چهرگانی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده‌های مصدومان این حادثه تاکنون شکایتی را مطرح کرده‌اند یا خیر، توضیح داد: هنوز شکایتی از طرف خانواده های این عزیزان صورت نگرفته است و خانواده‌های این کودکان حادثه دیده فعلا مشغول مداوای فرزندانشان هستند.دادستان پیرانشهر در پایان ابراز امیدواری کرد هرچه سریع تر این عزیزان بهبود یابند و به آغوش گرم خانواده‌شان
باز گردند و تدابیری اندیشیده شود که ما دیگر شاهد این حوادث تاسف بار نباشیم.

حادثه پیرانشهر سیاسی شده اما حقوقی نشده

همچنین یک وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با حادثه آتش سوزی مدرسه در پیرانشهر گفت: حادثه دردناک است. تعدادی دانش آموز دختر پایه چهارم ابتدایی در یکی از روستاهای اطراف پیرانشهر به دلیل حریق در بخاری نفتی نصب شده در کلاس درس دچار سوختگی در ناحیه صورت شدند. حسین احمدی نیاز در گفت‌وگو با «قانون» تصریح کرد: این موضوع از لحاظ سیاسی انتقادات تندی را در جامعه علیه وزارت آموزش و پرورش در بر داشته است، اما از منظر حقوقی مورد بررسی قرار نگرفته است.

مسئولیت مدنی حادثه

وی تاکید کرد: از دید حقوقی فرضیه ها و پرسش های مختلفی مطرح می شود. در وهله اول وزارت آموزش و پرورش مسئول نهایی تمامی حوادث و سوانح برای دانش‌آموزان به محض ورود به مدرسه است. احمدی نیاز خاطرنشان کرد: قانون مسئولیت مدنی این امر را به طور کامل تبیین کرده است. از سوی دیگر باید موضوع برای بررسی و دلایل وقوع آتش‌سوزی به کارشناس رسمی دادگستری بی‌طرف مورد وثوق دادگستری ارجاع شود تا دقیقا مشخص شود که آیا مدرسه از استاندارد و ایمنی لازم در مقابل آتش سوزی برخوردار بوده است یا خیر؟ آیا مدرسه دارای کپسول آتش نشانی بوده است؟ آیا در صورت وجود، کپسول شارژ شده است؟ آیا آموزش کافی به مسئولان مدرسه در مقابل این حوادث داده شده است. آیا جانمایی بخاری مدرسه بر اساس استانداردهای روز بوده است؟ چرا بخاری یک کلاس درس باید این حجم وسیع آتش به پا کرده باشد در غیر این صورت عوامل دیگری دخیل در این آتش سوزی بوده است همانند مخزن نگهداری و غیره. وی ادامه داد: واقعیت مسئله این است که وزارت آموزش و پرورش تدبیر لازم برای این دست مسائل و پیش‌گیری از چنین حوادثی نداشته است زیرا این موضوع دارای موارد مشابه در چهار محال و بختیاری و مناطقی که بافت کوهستانی یا سرما دارند شده است.

احمدی نیاز با ابراز تاسف از این حادثه گفت: مسئله دردناک این است که همه‌ این مصدومان دختر هستند و با کمال تاسف نواحی مصدومیت و سوختگی صورت و چهره زیبای دخترانه آنان است. سوختگی صورت دارای آثار روانی است و ضایعات بدی در چهره ایجاد می کند.

شرکت‌های بیمه گر هزینه‌های عمل‌های جراحی صورت را نمی پذیرند

این وکیل دادگستری در ادامه بررسی ابعاد حقوقی این حادثه، افزود: طبق قانون، تمامی دانش آموزان از پوشش بیمه برخوردارند اما به علت سوختگی صورت و ضرورت انجام عمل‌های جراحی صورت که هزینه‌های زیادی دارد مشمول بیمه نمی‌شوند و شرکت‌های بیمه‌گر زیر بار این نوع عمل‌ها نمی‌روند. پس تکلیف چیست؟ آیا آموزش و پرورش می‌تواند مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها را بر عهده بگیرد.

دانش‌آموزان مشمول دیه مازاد ناشی از جرم می‌شوند

احمدی نیاز تصریح کرد: این دانش آموزان مظلوم مشمول دیه مازاد یا ضرر و زیان ناشی از جرم می‌شوند و آموزش و پرورش مکلف به پرداخت آن است. این وکیل دادگستری عنوان کرد: همچنین این 29نفر تا سالیان سال باید در رفت و آمد بین روستا و شهر از پیرانشهر تا تبریز یا تهران برای مداوا باشند .هزینه‎های درمان در این گرانی‌های شدید و هزینه سفرو ویزیت درمان دارو وغیره همه در چارچوب ضرر و زیان ناشی از جرم توسط آموزش و پرورش باید پرداخت شود. مواد 1 و2 و4 قانون مسئولیت مدنی این تکلیف را روشن کرده است.

حقوقدان‌ها حمایت کنند

وی ادامه داد: هرگاه چنین حوادثی در کشورهای دیگر اتفاق بیفتد موضوع بلافاصله از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد که امیدوارم دوستان حقوقدان در این موضوع نیز وارد شده و این دانش‌آموزان را یاری دهند تا مسئولیت آموزش و پرورش در جبران خسارات این دانش‌آموزان احراز و انجام شود.

ابعاد حادثه هنوز روشن نیست

مهدی دواتگری قاضی سابق دادگستری نیز در رابطه با حادثه آتش سوزی در مدرسه‌ای در پیرانشهر گفت: از این اتفاق خیلی متأسفیم و امیدواریم دیگر شاهد این‌گونه موارد نباشیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوبا «قانون» تصریح کرد: البته در نحوه عملکرد آموزش و پرورش و سایرمسئولان نسبت به نظارت بر وضعیت سیستم مدارس باید دقت کافی باشد، زیرا چند سال پیش هم شاهد آتش‌سوزی در یکی از مدارس چهارمحال و بختیاری بودیم که تعدادی از دانش‌آموزان گرفتار آتش شدند.

دواتگری ادامداد: هنوز ابعاد قضیه روشن نشده و اظهارنظر با توجه به دستاوردهایی که در آینده به دست خواهد آمد انجام خواهد شد اما در حال حاضر آمار رسمی نداریم و آمار ما هم در حد رسانه‌هاست.

آموزش و پرورش مسئول جبران خسارات است

وی در رابطه با جبران خسارت زیان دیده‌ها گفت: در بحث خسارت و دیه بچه‌ها و خانواده‌هایشان آموزش و پرورش در این امر مسئولیت دارد. این قاضی سابق دادگستری ادامه داد: بحث بیمه دانش‌آموزی مطرح است و اگر سهل‌انگاری صورت گرفته باشد مسئولان مدرسه در این قضیه مسئولیت دارند.

وی تاکید کرد:تشخیص تقصیر بر عهده مراجع قضایی خواهد بود.در بحث دیه و مازاد دیه اول باید مقصر مشخص شود، اگر مسئول مدرسه باشد شخصا باید به جبران خسارت بپردازد و در غیر این‌صورت دولت مسئول جبران خسارت خواهد بود و بیمه نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند و زمانی می‌شود اظهارنظر کرد که ابعاد قضیه شفاف‌تر شود. دواتگری در پایان افزود: امیدواریم با تدبیر و نظارت وزارت آموزش و پرورش دیگر شاهد این‌گونه مسائل نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha