سلامت نیوز: نگرانی جامعه داروسازی از کمبودهای دارویی، کاهش بودجه های پژوهشی در حوزه داروسازی و افزایش بی رویه ظرفیت دانشکده های داروسازی از جمله مهمترین مسائلی بود که در بیانیه پایانی هفدهمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز، متن بیانیه به شرح زیر است:
جای بسی خرسندی است که فرصتی دست داد تا به بهانه هفدهمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور گرد هم آییم تا گامی- هرچند کوچک - در راستای افزایش بار پژوهشی، بالا بردن سطح علمی کشور و ارتقاء سلامت جامعه برداریم.بی شک این تلاش ها به نتیجه نمی رسد مگر با توجه ویژه به برخی مسائل و رفع موانع موجود که در ادامه به بررسی چندی از این موارد می پردازیم:
١- بحث کمبود دارو در کشور و نایاب شدن برخی اقلام دارویی خاص مسئله ای است که امروزه باعث نگرانی جامعه داروسازی شده است. ما دانشجویان ضمن اعلام نگرانی نسبت به مخاطره افتادن سلامت جامعه مجدانه از مسئولان محترم تقاضا داریم با اقدامات مقتضی، همچنین حمایت هرچه بیشتر از صنعت داروسازی کشور نسبت به رفع این معضل گام بردارند.
٢ -امروزه اهمیت پژوهش در حوزه داروسازی بر کسی پوشیده نیست. شواهدی مبنی بر کاهش بودجه های پژوهشی در حوزه داروسازی وجود دارد که این مسئله در دراز مدت تاثیر نامطلوبی بر روند تولید علم در کشور خواهد داشت. امید است مسئولان محترم همچون گذشته با حمایت از طرح های پژوهشی ما را در این راه یاری فرمایند.

 ٣- پذیرش دانشجوی داروسازی از فارغ التحصیلان چند رشته لیسانس، مساله دیگری است که ذهن دانشجویان را درگیر نموده است. طرح مذکور به علت پیوسته بودن رشته داروسازی در کشور نه تنها وجاهت قانونی ندارد، بلکه با اصل عدالت و شایسته سالاری در تضاد است. از آنجا که پذیرش دانشجو به این روش از چند رشته محدود صورت می پذیرد( و نه کل متقاضیان رشته داروسازی همانند کنکور سراسری) ضمن تضییع حقوق بسیاری باعث قرار گیری افرادی با توانایی علمی کمتر در این جایگاه می شود. گویا طرح فوق تنها در جهت برداشتن کنکور سراسری از سر راه عده ای خاص و ورود ایشان به رشته داروسازی بدون کنکور و رقابت با سایر داوطلبان است. چنانچه این افراد توانایی و انگیزه کافی جهت حضور در رشته داروسازی را دارند می توانند در رقابت با همه واجدان شرایط در کنکور سراسری شرکت نموده و چنانچه قبول شوند واحدهای مشترک ایشان پذیرفته خواهد شد.
٤- تفکیک حق فنی از حق مشاوره دارویی از مواردی است که همواره از دغدغه های دانشجویان و جامعه داروسازی بوده است. وظایف داروساز در داروخانه از قبیل تضمین ارائه داروی صحیح، مشاوره دارویی، توجه به نحوه مصرف صحیح دارو توسط بیمار، نظارت بر نحوه نگهداری دارو، توجه به تداخلات دارویی و منع مصرف داروها در بیماری های خاص باید به صورت تفکیک شده بیان و حق مشخصی در ازای آن در نظر گرفته شود. افزایش اختیارات داروساز در تجویز داروها نیز از مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد.
٥- افزایش بی رویه ظرفیت دانشکده های داروسازی، تاسیس دانشکده های جدید و شعب بین الملل از مسائلی است که همواره مورد بحث بوده است. سال هاست صحبت از افزایش زمینه های شغلی جدید برای داروسازان می شود، اما در عرصه عمل متاسفانه این وعده ها تحقق نیافته است، به طوری که درسالهای آینده با بحران ایجاد ظرفیت های شغلی برای داروسازان مواجه هستیم. بارها صحبت از پذیرش داروساز بیمارستانی شده اما کدامین ردیف استخدام برای داروساز بیمارستانی اختصاص یافته است!؟
افزایش بی رویه ظرفیت دانشگاهها باعث شده دانشجویان نگران آینده شغلی خود باشند. از طرفی با افزایش تعداد دانشجویان ودانشکده ها بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها، شاهد افت کیفیت آموزش در سطح کشور بوده ایم. وجود دانشکده های بین الملل با ملاکهای بسیار ضعیف پذیرش دانشجو و سطح علمی پایین ، خود مقوله ای است که مسئولان محترم باید به آن اهتمام کافی داشته باشند.در پایان ما دانشجویان داروسازی ضمن اعلام همبستگی در راستای افزایش سطح سلامت جامعه، افزایش پژوهش در حوزه داروسازی و رفع مشکلات صنفی داروسازی از مسئولین محترم تقاضا داریم با توجه به دغدغه ها و مسائل ما- که قطعا باعث افزایش انگیزه دانشجویان و ارتقای سطح سلامت جامعه خواهد شد- دست در دست هم در راستای اعتلای این مرز و بوم گام برداریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha