رئیس سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران گفت استرس و نگرانی‌های زندگی، شیوع ضایعات دهانی از جمله آفت را افزایش می‌دهد.

"دكتر آرش منصوریان" در آستانه برپایی سومین همایش بیماری‌های دهان با بیان این مطلب افزود آفت‌های دهانی یك بیماری دردناك و عودكننده مخاط دهان بوده كه بصورت زخم‌های كوچك و بزرگ، گرد و كم عمق پدید می‌آید.

وی با اشاره به اینكه آفت‌های دهانی معمولا بعد از ‪ ۱۰‬تا‪ ۱۴‬روز خود به خود بهبود می‌یابند تصریح كرد نوع كوچك این آفت‌ها شیوع بسیار بالایی در جامعه دارد كه با توجه به افزایش استرس‌ها درصد ابتلا به آن افزایش یافته و با توجه به دردناك بودن این ضایعه اختلال اساسی در زندگی فرد ایجاد می‌كند.

دكتر منصوریان یادآور شد استرس روحی، ضربه و گازگرفتگی در كنار عواملی همچون تغییرات هورمونی در زنان شامل قاعدگی، حاملگی و یائسگی در ایجاد آفت‌های دهانی موثر است.

وی كمبود آهن و اسیدفولیك، ابتلا به آلرژی مانند آسم، بیماری تب یونجه و حساسیت به غذا و دارو در كنار عواملی همچون استعداد ابتلا به بیماری ضایعات دهانی بصورت خانوادگی را از دیگر علل ابتلا به این بیماری برشمرد.

رئیس سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران گفت پلان از جمله دیگر بیماری‌های دهان است كه استرس در ایجاد آن می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه استرس فشاری است كه در اثر تغییرات ایجاد شده در محیط به بدن تحمیل می‌شود افزود هر چند برخی از استرس‌ها مفید هستند اما وقتی استرس از كنترل فرد خارج شود بدن بصورت‌های مختلفی از آثار سوء ناشی از آنها رنج می‌برد.

به گفته دكتر منصوریان، استرس تحمیل شده انرژی بدنی و ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دنبال استرس، كاهش انرژی ذهنی و بدنی، خستگی، بی‌خوابی، تحریك پذیری و احساس افسردگی، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افت قند خون، آسیب پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتهای فرد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد مجموع موارد ذكر شده، آثار نامطلوبی بر فعالیت فرد سالم گذاشته و سبب تضعیف بدن وی می‌شود.

به گفته این پزشك متخصص بیماری‌های دهان هر چند هنوز درمان قطعی برای آفت دهان وجود ندارد ولی روش‌هایی هست كه در كاهش مدت زمان حضور زخم و نیز كاهش درد و ناراحتی بیمار موثر است.

وی گفت محصولات بی‌حس‌كننده موضعی مانند لیدوكائین و بنزوكائین، داروهایی مانند پراكسیدهیدروژن و كاربامیدپراكسید كه سطح زخم‌های آفتی را شست و شو می‌دهند، تركیب شیرمنیزی و دیفن هیدرامین با نسبت مساوی چهار تا شش بار در روز و مصرف برخی عصاره‌های گیاهی، باعث تخفیف علایم بیماری آفت دهان می‌شود.

دكتر منصوریان مصرف روزانه ماست كه محتوی "لاكتوباسیلوس اسیدوفیلوس" است، كاهش عوامل آسیب زننده (تروماتیك) دهان مانند ترمیم دندان‌های شكسته و پركردگی‌های تیز، برطرف كردن جرم زیاد دندانی، رعایت بهداشت دهان بصورت دقیق و منظم را در كنار خودداری از مصرف غذاهای آلرژیك كه آفت را تشدید می‌كند را از دیگر راهكارهای كاهش آفت‌های دهانی برشمرد.

وی ادامه داد در صورت كمبود تغذیه‌ای باید مكمل مولتی ویتامین مصرف شده و از مصرف غذاها و مایعات محرك مانند آب لیمو یا رب گوجه فرنگی پرهیز شود.

در سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران كه چهاردهم و پانزدهم شهریورماه امسال در بیمارستان امام خمینی برگزار می‌شود روش‌های درمان گیاهی و روش‌های درمانی جدید آفت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha