سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بر ضرورت بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران دیستروفی تاکید و عنوان کرد: بایستی در دوره بیماری از عفونت تنفسی فرد مبتلا پیشگیری کنیم. از جمله مهم‌ترین اقدامات لازم در این خصوص می‌توان به تزریق واکسن آنفلوآنزا در ابتدای پاییز و ابتدای بهار اشاره کرد. همچنین تزریق واکسن پنوموکوک هر چهار سال یک‌بار توصیه می‌شود.

دکتر حبیب مفخم در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره نحوه صحیح نگهداری و تقویت ریه توضیح داد و گفت: مشکلات تنفسی در بیماری‌های عصبی و عضلانی از مهم‌ترین عوارض به شمار می‌رود و با مراقبت‌های لازم که در قالب برنامه توانبخشی ریوی به بیماران ارائه می‌شود تا حدود زیادی از بروز آنها جلوگیری می‌شود. بیماران دیستروفی همیشه از تمام ظرفیت تنفسی ریه خود استفاده نمی‌کنند که این باعث می‌شود بخشی از ریه روی هم جمع شود و در نتیجه ترشحات در ریه باقی بماند و منجر به عفونت شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، وضعیت دهی بد به ستون فقرات را عامل کاهش حجم هوای ورودی به ریه‌ها دانست و اظهار کرد: فیزیوتراپی تنفسی مرسوم در بیمارانی که قادر به سرفه نیستند کمک کننده نیست و نمی‌تواند موجب خروج ترشحات از ریه شود. چون این بیماران قادر به سرفه نیستند و به روش دیگری نیاز دارند.

مفخم در ادامه به ارائه یک تمرین تنفسی تقویتی ساده به بیماران پرداخت و گفت: بیمار ابتدا بایستی یک نفس عمیق بکشد، سپس هوا را نگه داشته، به آن ذره ذره اضافه کند و در نهایت هوا را با فشار بیرون داده و ریه‌ها را خالی کند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال بیمار مبتلا به دیستروفی در انجام کارهای روزمره زندگی ارزشمند و مهم است، گفت: ولی نباید به بیمار اصرار کرد تا انرژی زیادی را صرف این کار نماید.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اضافه کرد: Bathchair یا صندلی حمام که ضد آب و تاشو است به بیمار کمک می‌کند روی آن دراز بکشد و حمام کند. این وسیله از خطر ورود آب به مجرای تنفسی فرد تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

مفخم درباره روش «تراک‌استومی» نیز توضیح داد: تراک استومی روشی است که طی آن سوراخی در راه هوایی (نای) باز و لوله مخصوصی در آن کار گذاشته می‌شود. این لوله جهت پیشگیری از ورود مواد غذایی و ترشحات از دهان به مجرای تنفسی استفاده می‌شود.

وی افزود: اکثر بیماران دیستروفی به این روش احتیاج ندارند و اغلب در بیمارانی کاربرد دارد که در بلع مشکل داشته باشند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به استفاده از Cough Assist یا ماشین سرفه مختص بیماران عصبی عضلانی اشاره کرد و گفت: این بیماران در عضلات تنفسی‌شان ضعف دارند و چون دنده‌ها که از پشت به مهره های ستون فقرات و از جلو به جناغ سینه متصل است خشک شده و غیرمتحرک می‌شوند، از رشد ریه‌ها به اندازه کافی جلوگیری می‌کند، بنابراین هوا به اندازه کافی وارد ریه ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: این دستگاه کمک می‌کند تا قفسه سینه از هوا پر شود و برعکس خروج هوا براحتی صورت پذیرد و طی آن با انجام سرفه ترشحاتی مثل خلط براحتی خارج شود.

به گفته مفخم، دستگاه Air Stacking نیز برای بیماران دیستروفی با عملکرد تنفسی ضعیف کاربرد دارد و می‌تواند یک سیستم تهویه ریه را برای بیمار فراهم کند.

وی بر ضرورت بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران دیستروفی تاکید و عنوان کرد: بایستی در دوره بیماری از عفونت تنفسی فرد مبتلا پیشگیری کنیم. از جمله مهم‌ترین اقدامات لازم در این خصوص می‌توان به تزریق واکسن آنفلوآنزا در ابتدای پاییز و ابتدای بهار اشاره کرد. همچنین تزریق واکسن پنوموکوک هر چهار سال یک‌بار توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha