سلامت نیوز : مدرس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم‌ ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ورزشکاران از ماساژ شیمیایی کمتر استفاده کنند.

مهدی ضرغامی در گفت‌وگو با (ایسنا)‌ ، اظهارکرد: ماساژ تحریک اعضای بدن از پوست تا عضلات است که به وسیله روش‌ها و ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. ‌ماساژ باعث سرعت بخشیدن به جریان خون در موضع خاص یا تمام بدن می‌شود. می‌توان گفت ماساژ تحریک مکانیکی پوست است که باعث جریان بیشتر خون در بافت‌های عضلانی می‌شود.

وی ادامه‌ داد: برای این‌ که جریان خون در بافت‌ها بیشتر شود، ماساژ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ یکی از این روش‌ها شیمیایی است که به وسیله ماده‌ای مانند ویکس انجام می‌شود، روش دیگر نیز آب درمانی است.

این مدرس علوم تربیت‌ بدنی افزود: از دیگر روش‌های ماساژ می‌توان به روش فیزیوتراپی اشاره کرد که به وسیله شوک‌های ضعیف الکتریکی به سلول‌های عضلانی وارد و باعث تحریک پوست و جریان بیشتر خون در آن قسمت از پوست می‌شود.

وی عنوان‌کرد: روش دیگر ماساژ مکانیکی است که به صورت دستی و یا به وسیله دستگاه لیبریشن انجام می‌شود. دستگاه لیبریشن تحریک‌های لرزه‌ای و یا ضربه‌ای به پوست وارد می‌کند که در این حالت میزان خون در آن قسمت از پوست بالاتر می‌رود و سوخت و ساز سلولی نیز بیشتر می‌شود.

ضرغامی یادآورشد: ورزشکاران به دلیل این‌ که همیشه درگیر فعالیت‌های فیزیکی هستند، احتمال کوفتگی و یا این‌که حتی تارهای عضلانی آن‌ها پاره شود، وجود دارد که در این حالت لخته‌های ریزی زیرپوست آن‌ها به وجود می‌آید که ممکن است بعد از چند سال به صورت کیست (هماتوم) خود را نشان دهد، به همین دلیل است که به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود که به ماساژدرمانی توجه داشته باشند.

وی افزود: هنگامی‌ که چنین شرایطی برای ورزشکار به وجود می‌آید، انجام ماساژ آب‌ درمانی پیشنهاد می‌شود. این نوع ماساژ باعث می‌شود اگر احیانا ورزشکار دچار کوفتگی و یا این‌ که اگر اسید لاکتیک در خون او جمع شده باشد - که در این شرایط انقباضات عضلانی برای وی به وجود می‌آید - مشکلش حل شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان‌ کرد: بیشتر از همه، ماساژ آب‌ درمانی و مکانیکی را به ورزشکاران پیشنهاد می‌دهیم. همچنین ورزشکاران این موضوع را مدنظر داشته باشند که باید از ماساژ شیمیایی کمتر استفاده کنند. ماساژ فیزیوتراپی را نیز زمانی‌ که ورزشکار دچار آسیب‌دیدگی جدی شده باشد، پیشنهاد می‌دهیم که در این حالت فرد باید طی جلسات متعددی تحت فیزیوتراپی قرار بگیرد.

وی به بهترین فایده ماساژ اشاره کرد و گفت: هنگامی که فرد تحت ماساژ قرار می‌گیرد، احساس سبکی می‌کند و طی آن خستگی‌اش که به دلیل جمع‌ شدن اسید لاکتیک بالای خون است، رفع می‌شود.

ضرغامی بهترین زمان ماساژ را برای ورزشکاران پس از فعالیت ورزشی دانست و افزود: ‌هنگامی که ورزشکار فعالیت می‌کند دچار خستگی می‌شود که در این حالت احتمال جمع شدن اسید لاکتیک در بافت‌های عضلانی او بیشتر است؛ بنابراین پس از فعالیت،‌ ورزشکار نیاز به یک نوع تحریک پوستی دارد.

وی یادآورشد:‌ باید قبل از انجام ماساژ، هدف از این کار مشخص شود؛ یعنی باید این موضوع که ماساژ برای درمان آسیب‌دیدگی انجام می‌شود و یا رفع خستگی مدنظر قرار داده شود چرا که اگر به دلیل آسیب‌دیدگی باشد باید باتوجه به نوع مصدومیت، انجام شود.

این مدرس دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه چمران اهواز با بیان این‌که ماساژ مانند دوز دارویی است و باید به شدت، نوع و مقدار آن توجه کرد، توضیح‌ داد: میزان ماساژ در زنان و مردان متفاوت است و با توجه به این‌ که بانوان ضعیف‌تر هستند، باید کیفیت و فشار آن بسیار کمتر باشد ولی در آقایان نیاز به یک ماساژور قوی است.

وی در پایان اظهار‌کرد: اگر فرد ورزشکار دچار کوفتگی شده و نتواند آن بالندگی حرکتی لازم را داشته باشد، در چنین حالتی دچار افت فیزیکی می‌شود که یا باید استراحت کند و یا این‌که درمان شود که درمان آن به وسیله ماساژ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha