سلامت نیوز : قائم مقام سازمان نظام پزشکی بر لزوم توجه ویژه به اعتبارات حوزه سلامت در بودجه سال 92 و رفع کسری‌های اعتباری موجود تاکید کرد و گفت: اگر امروز به بسیاری از شاخص‌های بهداشت و درمان کشور می‌بالیم، شرط حفظ و ارتقای این شاخص‌ها بویژه در فضای رقابتی منطقه، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه بهداشت و درمان است.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به مشکلات اعتباری بهداشت و درمان کشور، اظهار کرد: متاسفانه داستان تلخ کمبود اعتبارات حوزه سلامت که در سال‌های اخیر به زخمی کهنه تبدیل شده است، مجددا در ماه‌های واپسین سال 91 مبتلابه بخش سلامت شده است.

وی افزود: عدم توجه واقعی به بحث سلامت در نظام بودجه‌گذاری کشور موجب شده است که قدر مطلق اعتبارات حوزه سلامت طی سالهای گذشته از کسری قابل توجهی رنج برد. امسال نیز پیچیده‌تر‌ شدن مولفه‌های اقتصادی، مجموعه نظام سلامت را در شرایط سختی قرار داده است.

زالی در ادامه با اشاره به تغییرات تورمی و نوسانات نرخ ارز و وابستگی خدمات پزشکی و عرصه بهداشت و درمان به آن، گفت: اخبار رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در خط مقدم ارایه خدمات در حوزه بهداشت و درمان هستند و ملجا بیماران کم درآمد و نابرخوردارند، حاکی از کسری شدید اعتبارات است و در صورت عدم مداخله جدی جهت جبران کسری دانشگاه‌ها، ارایه خدمات بهداشت و درمان را می‌تواند با مشکل مواجه کند.

زالی به مشکلات بیمارستان‌های دولتی در پرداخت‌ها و جبران خدمات کارکنان‌شان اشاره کرد و افزود: چنین مشکلاتی در بخش خصوصی که فاقد پشتوانه اعتباری از بخش دولتی است، موجب شده تا بسیاری از صاحبان حرف پزشکی فعال در حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه شوند.

به گفته وی، در حال حاضر به دلیل عدم بضاعت کافی بیمه‌ها از نظر اقتصادی، عدم رشد مطلوب بودجه‌های صندوق‌های بیمه‌ای پایه و همچنین عدم تحقق همین بودجه‌ بیمه‌ها، شرایط اقتصادی صندوق‌های بیمه‌ای نیز مناسب نیست که آثار آن در تاخیر پرداخت‌های مطالبات سازمان‌های ارایه دهنده خدمات سلامتی اعم از دولتی و غیردولتی، متجلی است.

زالی افزود: امروزه با توجه به مولفه‌های اقتصادی جدید حتی اداره یک مطب هم بسیار سخت شده است اما با این وجود پزشکان علیرغم تمامی مشکلات، فعالیت و خدمات خود را مستمرا ادامه می‌دهند البته در این میان پزشکان جوان‌تر که در شروع فعالیت‌های شغلی خود هستند و برای تاسیس یا اجاره مطب ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف می‌باشند، آسیب‌پذیرتر هستند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در مجموع دولت و مجلس باید به صورت جمعی برای جبران مشکلات اعتباری سلامت اقدام عاجلی انجام دهند.

وی در ادامه بر لزوم توجه ویژه به بودجه 92 حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: درصورت عدم‌توجه لازم به اعتبارات سلامت در بودجه 92 شاخص پرداخت از جیب مردم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اهداف نظام سلامت،‌ ادامه داد: در برنامه جامع سلامت کشور حدود 300 برنامه عملیاتی جهت حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت و افزایش استانداردهای مورد لزوم مطرح است و بدیهی است در صورت عدم اختصاص بودجه لازم تحقق این اهداف با مشکلاتی روبرو می‌شود.

زالی در این باره ادامه داد: اگر امروز به بسیاری از شاخص‌های بهداشت و درمان کشور می‌بالیم، شرط حفظ و ارتقای این شاخص‌ها بویژه در فضای رقابتی منطقه، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه بهداشت و درمان است و از آنجا که همواره بهداشت اساس توسعه‌ یافتگی در نظام سلامت تلقی می‌شود و هر گونه آسیب در آن می‌تواند حتی در دهه‌های بعدی نیز آسیب‌های ماندگاری را به دنبال داشته باشد براین اساس توجه ویژه به اعتبارات پیشگیری و بهداشتی بیش از گذشته حس می‌شود.

وی لزوم پایداری و ثبوت منابع مورد لزوم نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و از نمایندگان مجلس درخواست کرد که با نگاهی عمیق به بودجه سال آتی سلامت به عنوان مطالبه عمومی مردم، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه به ارایه 85 درصد خدمات سرپایی و 20 درصد خدمات بستری در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخش خصوصی ارایه دهندگان خدمات سلامت امروزه بسیار کم رمق شده است و عدم تعیین تعرفه‌های واقعی و متناسب با واقعیت‌های اقتصادی حاکم بر نظام سلامت موجب شده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حتی با خطر ورشکستگی مواجه شوند.

زالی در خاتمه عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت و عدم توجه به احصای قیمت تمام شده خدمات بهداشتی - درمانی را موجب آسیب پذیری بیشتر بخش سلامت دولتی و غیردولتی خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha