ویروس آنفلوانزای نوع A ویروسی جدید است که اغلب مردم نسبت به آن ایمنی ندارند و تداوم گردش ویروس، می‌تواند موجب موارد عفونت بسیار بیشتری در مقایسه با آنفلوانزای فصلی در تمام گروه‌های سنی و گسترش سریع بیماری به جمعیت‌های حساس در نقاط مختلف جهان و بروز همه‌گیری جهانی شود.

آنفلوانزا بیماری با قدرت انتشار جهانی
سلامت نیوز : دکتر محمد ساکی مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص اهمیت بیماری آنفولانزا، به سینانیوز در این استان گفت: «آنفلوانزا یک عفونت ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که بطور عمده بینی گلو، برونش‌ها و گاه ریه‌ها را مبتلا می‌کند. این بیماری از ویروس آنفلوانزا ناشی می‌شود که می‌تواند در انسان و برخی جانوران مانند پرندگان، اسب و خوک موجب بیماری می‌گردد.»

آنفلوانزای نوعA بیماری با قدرت انتشار جهانی
وی ادامه داد: «آنفلوانزای جدید نوع A بیماری ناشی از یک زیرگروه جدید از ویروس آنفلوانزای نوع A است که مشابه ویروس عامل بروز پاندمی یا همه‌گیری جهانی درسال گذشته بوده است؛ ولی به دلیل برخی تغییرات، قدرت بیماری‌زایی آن افزایش یافته و با تظاهرات بالینی شدیدتری همراه است.»

عدم ایمنی افراد در مقابل آنفلوانزای نوعA
این مدیر گروه بیماری‌های واگیر با بیان این نکته که اغلب مردم در مقابل آنفلوانزای نوع A ایمنی ندارند، افزود: «ویروس آنفلوانزای نوع A ویروسی جدید است که اغلب مردم نسبت به آن ایمنی ندارند و تداوم گردش ویروس می‌تواند موجب موارد عفونت بیشتری در مقایسه با آنفلوانزای فصلی در تمام گروه‌های سنی و گسترش سریع بیماری به جمعیت‌های حساس در نقاط مختلف جهان و بروز پاندمی شود.»

دکتر ساکی به اختلالات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: «در اثر گسترش شدید این بیماری، میزان بالای غیبت در محل کار، مدرسه، کاهش بهره‌وری و نیز افزایش یک‌باره موارد نیازمند بستری و مراقبت طبی را به همراه دارد. و نیز باعث اختلال در ارائه خدمات به ویژه تامین و توزیع انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و نابسامانی گسترده اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.»

راه‌های انتقال بیماری
وی راه‌های انتقال مستقیم و غیر مستقیم بیماری آنفلوانزا را این‌چنین معرفی کرد: «قطرات ریز ترشحات تنفسی حین عطسه، سرفه یا حرف زدن از بینی و گلوی فرد آلوده در هوا پراکنده می‌شود از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است که برای انتقال این قطرات تماس حداکثر ۱ تا ۵ /۱ متری لازم است. تماس دست با سطوح و اشیای آلوده به ویروس و سپس تماس دست آلوده با چشم، دهان یا بینی از راه‌های غیر مستقیم انتقال بیماری به شمار می‌رود.»

دکتر ساکی با تاکید بر اینکه ویروس آنفولانزا می‌تواند ساعت‌ها زنده بماند، افزود: «ویروس آنفلوانزا می‌تواند در شرایط سرد و رطوبت کم، ساعت‌ها زنده بماند. روی دست‌ها ۲ تا ۸ ساعت و روی سطوح صاف مانند پلاستیک و سطوح فلزی تا ۲۴ ساعت نیز قابل انتقال است.»

وی در خصوص مدت سرایت این بیماری گفت: «این بیماری از یک روز قبل از بروز علائم تا ۷ روز پس از شروع علائم قابل انتقال به دیگران است. کودکان به ویژه خردسالان، سالمندان و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی می‌توانند به مدت طولانی‌تری مسری باشد.»

علائم بیماری
ساکی به علائم عمومی و تنفسی این بیماری اشاره کرد و گفت: «علائم عمومی این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلانی (اندام‌ها، عضلات پشت و عضلات چشم)، احساس کسالت، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، خستگی است.»

وی ادامه داد: «علائم تنفسی آن نیز شامل سرفه خشک، گلو درد، خشکی و ناراحتی گلو، خشونت صدا، انسداد و ترشح بینی است. در کودکان بیماری آنفلوانزا می‌تواند با تهوع، استفراغ، التهاب گوش میانی و در افراد سالمند تنها با تب بالا، احساس سستی و گیجی بدون شکایات تنفسی مشخص ظاهر شود.»

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری
مدیر گروه بیماری‌های واگیر در پایان به چند توصیه بهداشتی برای پیشگیری ازاین بیماری به صورت زیر اشاره کرد:

- دهان و بینی خود را در حین عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی بپوشانید و پس از استفاده آن را در سطل درب دار یا کیسه پلاستیکی قرار دهید.

- از دست دادن، روبوسی و بغل کردن دیگران خودداری کنید.


- از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید ووسائل خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
- برای برقراری تهویه مناسب در اتاق محل استراحت بیمار درب و پنجره‌ها را چندبار طی روز وهربارحداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه باز نگهدارید.

- واکسن آنفلوانزای فصلی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا دربزرگسالان سالم ۷۰ تا ۹۰ درصد کارایی دارد وتجویز آن در گروه‌های در معرض خطر می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به آنفلوانزای فصلی، عوارض، بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha