سلامت نیوز : مسعود پزشکیان معتقد است که دولت سهم بهداشت و سلامت را در برنامه هدفمند کردن یارانه ها نادیده گرفته است وی در گفت و گویی بیان می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ در آخرین روزهایی که وزیر بهداشت بر مسند وزارت بودند، اعلام کردند که یک‌سوم ارز مورد نیاز اختصاص داده شده و بقیه‌اش مانده است. حالا که دو هفته گذشته این ارز تخصیصی بیشتر شده یا در همان مرحله باقی‌مانده است؟

در شش ماهه اول سال بسیار کم ارز داده بودند در حدود 400 میلیون یورو. کل آن چیزی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود نیاز دارد، 5/2 میلیارد یورو بوده که در نیمه اول سال حدود یک هفتم آن را داده بودند. طبق گزارش‌هایی که وزیر بهداشت درباره شش ماهه دوم می‌داد به‌نظر دولت این کمبود ارز را جبران کرده بود و حدود یک میلیارد و 200 میلیون یورو به بخش بهداشت و درمان داده بودند. قراردادهایی هم بسته‌اند که 700 تا 800 میلیون یورو را تهاتر کنند البته اگر انجام بگیرد چون هنوز خبری نشده ولی تأخیری که در تخصیص ارز رخ داده، خیلی از داروها را گران کرده است. تولیدکنندگان دارو نمی‌توانستند خط تولید دارو را بخوابانند و ناچار بودند که با ارز به قیمت آزاد مواد اولیه را بخرند. یکسری از داروها هم کمبود پیدا کرده و کیفیت بازار هم مقداری از حالت کنترل خارج شده چون وقتی پشتیبانی مالی را انجام ندهید، نظارت مالی را هم از دست می‌دهید.
معاون اول رئیس‌جمهور در ماه‌های گشته اعلام نظر کرده بودند که بیش از 95درصد داروهای ما تولید داخل است و کمبود ارز اثری بر تولید دارو در کشور نمی‌گذارد.

این نشان می‌دهد که معاون اول رئیس‌جمهور اصلاً خبر ندارند که همان 95 درصد تولید داخلی هم در 80 تا 90 درصد مواد اولیه، از گیاهی و دارویی گرفته تا بسته‌بندی، به خارج از کشور وابسته است. اکثر اینها خدماتی است که از خارج کشور وارد می‌شود و در داخل سرهم می‌شود. درست است که تولید می‌کنیم اما این تولید شاید مواد اولیه و صفر تا صد محصول نیست. من از این گفته معاون اول تعجب می‌کنم همین حرف‌ها باعث می‌شود که اعتبارات به عروسک و ماشین لوکس و زین‌اسب اختصاص یابد ولی نوبت داروی مردم که می‌شود، می‌گویند ما به واردات نیازی نداریم. انگار که ما به ماشین لوکس و عروسک نیاز دارم. چه کسی گفته بود که حدود یک میلیارد دلار برای واردات ماشین اختصاص دهند اما ارز مورد نیاز برای دارو را ندهند.

برخی از مقامات بانک مرکزی به خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که ما ارز را تا حدی اختصاص داده‌ایم اما وزارت بهداشت آن را صرف واردات لوازم آرایشی کرده است.
این حرف‌ها خیلی بی‌ربط است. وزارت بهداشت ارزی نمی‌گیرد. اینها باید به شرکت‌های دارویی ارز بدهند. وزارت بهداشت فقط مجوزها را صادر کرده است؟ کدام یک از ارگان‌های وزارت بهداشت، اصلاً وظایفی در این زمینه دارند؟ما 6 میلیون بیمار خاص در کشور داریم که با مشکلات دارویی فعلی، واقعاً تحت فشارند. مجلس، خارج از تلاش‌های وزارت بهداشت چه کمکی می‌تواند به بیماران خاص بکند؟

اگر دولت اعتباراتی را که در قانون برنامه و قانون بودجه درنظر گرفته شده بود، به بخش بهداشت و درمان می‌داد این اتفاقات نمی‌افتاد. طبق قانون، 10درصد خالص درآمدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید صرف بهداشت و درمان می‌شد دولت در این‌باره پولی به وزارت بهداشت نداده، یعنی قانون را اجرا نکرده و این یکی از تخلفات واضح و روشن دولت است. بعضی‌وقت هم در رسانه‌ها می‌شنویم که می‌گویند این 10درصد مربوط به مرحله دوم اجرای قانون‌ هدفمندی یارانه‌ها بوده در صورتی که اصلاً این‌طور نیست و 10درصد درآمد همین حالا هم باید صرف بهداشت و درمان شود. بهداشت و درمان هم باید با این 10درصد به بیماران خاص و صعب‌العلاج و محرومان مابه التفاوت پرداخت می‌کرد. همه این بدبختی‌ها هم تقصیر دولت است که پولی در حوزه اختصاص نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha