به گفته متخصصان تغذیه، مصرف هفته‌ای دو بار ماهی و همچنین مصرف روزانه 2 تا 4 عدد میوه و 3 تا 5 سهم از سبزیجات به افرادی که دچار گرفتگی عروق هستند توصیه می‌شود.

دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسناگفت: گرفتگی عروق می تواند به صورت تجمع کلسترول یا لخته خون در دیواره عروق باشد و همانطور که آسپرین برای جلوگیری از تجمع کلسترول مفید است، دریافت امگا 3 نیز می‌تواند از تجمع لخته خونی در افرادی که دچار گرفتگی عروق هستند جلوگیری کند، لذا توصیه می‌شود که این افراد مصرف دو بار ماهی را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهند.

وی همچنین آنتی اکسیدان‌ها را نیز برای جلوگیری از ایجاد گرفتگی عروق موثر دانست و با بیان این که دریافت آنتی اکسیدان‌ها از طریق مواد غذایی بسیار موثرتر از مصرف قرص و کپسول آن است، اضافه کرد: استفاده روزانه 3 تا 5 سهم سبزی و 2 تا 4 عدد میوه می‌تواند آنتی اکسیدان مورد نیاز این افراد را تامین کند.

دکترحسینی در خصوص جلوگیری از پیشرفت گرفتگی عروق از طریق تجمع کلسترول بر کنترل وزن، کنترل چربی خون یعنی کلسترول و تری گلیسیرید خون و همچنین جلوگیری از ابتلا به دیابت تاکید كرد.

وی در ادامه با اشاره به این که احتمال ایجاد لخته خونی در افرادی که دچار افزایش کلسترول هستند بیشتر است، افزود: از آنجا که عوامل متعددی می‌تواند موجب گرفتگی عروق شود لذا نمی‌توان تنها با صرف تغذیه مناسب از افزایش نیافتن میزان گرفتگی عروق، اطمینان حاصل کرد و تغذیه را جایگزین عمل جراحی یا درمان‌های دیگر دانست.

دکترحسینی ادامه داد: تغذیه نقش فوق العاده‌ای در پیشگیری از ایجاد و افزایش روند گرفتگی عروق در افراد دارد، لذا بسیاری از کشورها برای رساندن میزان دریافت سبزیجات و میوه‌ها و ماهی به اندازه مناسب در برنامه غذایی مردم کشورشان و همچنین نگهداشتن وزن آنها در حد مطلوب تا سال 2010 برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی در خصوص میزان و نوع روغن مصرفی افراد مبتلا به گرفتگی عروق گفت: سهم مصرف روغن روزانه این افراد، نباید از یک یا دو قاشق در روز تجاوز کند. همچنین روغن مصرفی این افراد حتما باید از نوع روغن‌های مایع باشد به خصوص بهتر است از روغن کلزا و زیتون استفاده شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha