سلامت نیوز : دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دگزامتازون تزریقی بایستی صرفاً در موارد دارای اندیکاسیون مورد تأیید در منابع علمی تجویز شود و باید از مصرف این فرآورده در موارد سرماخوردگی، درد دندان، سردرد، تب و یا سوء مصرف در ورزشکاران اجتناب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر وریا رحیمی اظهار داشت: تجویز وریدی یا عضلانی دگزامتازون صرفاً به موارد اورژانس یا مواردی که درمان خوراکی امکانپذیر نیست محدود می‌باشد و این داروی تزریقی به هیچ وجه در درمان علائم سرماخوردگی نباید مورد استفاده قرار گیرد.

رحیمی گفت: مصرف فرآورده‌های دارویی در مواردی به جز موارد مجاز مصوب دارو صرفاً بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض دارویی قرار می دهد، بدون اینکه اثربخشی مفیدی دریافت کرده باشد.

این داروساز با اشاره به عوارض مصرف نابجای دگزامتازون گفت: واکنشهای محل تزریق از جمله درد، التهاب و آبسه در محل تزریق، خارش، تهوع، سرگیجه، گرگرفتگی، استفراغ، ضعف، سکسکه، کهیر، پارستزی، راش، افزایش تعریق، اختلالات بینایی، ادم، افزایش فشار خون، هایپوکالمی، فلج شل گذرا، بیقراری، تشنج، یرقان، درد شکم، خونریزی گوارشی، قرمزی و ادم صورت، افسردگی، افزایش وزن، سایکوز، توهم و بی‌خوابی از جمله اختلالات ناشی از مصرف خودسرانه این داروست.

رحیمی به سایر عوارض ناشی از مصرف دگزامتازون اشاره کرد و افزود: ضعف عضلانی، درد عضلانی، تأخیر در ترمیم زخمها، شکستگی استخوان، پوکی استخوان، افزایش خطر ابتلا به عفونتها، برهم خوردن تعادل مایع و الکترولیت های بدن، عوارض چشمی نظیر کاتاراکت، عوارض گوارشی نظیر پپتیک اولسر و عوارض عصبی همچون ایسکمیک، تشنج و افسردگی از دیگر عوارض است.

وی مصرف دگزامتازون را در حال حاضر در کشور نگران کننده توصیف کرد و گفت: توصیه‌های پزشکی ساده و داروهای کم عارضه می‌تواند در عبور از سرماخوردگی‌های فصلی، بیماران را یاری دهند.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان تاکید کرد: افراد نباید خودسرانه اقدام به استفاده از داروها نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha