رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران تاکید کرد:« لیزر ابزار نیست بلکه تکنولوژی است که با تغییر پارامترهای فیزیکی لیزر می توان از آن به عنوان یک وسیله کمک تشخیصی مثل تشخیص تومورهای سرطانی و ضایعات استفاده کرد. انتظار نداریم جامعه ما تصور کند هرچه با لیزر اتفاق افتاده است خوب است.»

لیزر نقش کمک تشخیصی در تومورهای سرطانی دارد/ افزایش عوارض لیزر به دلیل تبلیغات غلط
سلامت نیوز: رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران تاکید کرد:« لیزر ابزار نیست بلکه تکنولوژی است که با تغییر پارامترهای فیزیکی لیزر می توان از آن به عنوان یک وسیله کمک تشخیصی مثل تشخیص تومورهای سرطانی و ضایعات استفاده کرد. انتظار نداریم جامعه ما تصور کند هرچه با لیزر اتفاق افتاده است خوب است.»
به گزارش سلامت نیوز دکتر رضا فکر آزاد رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران، در نشست خبری هفتمین همایش سالیانه انجمن علمی پزشکی لیزری ایران که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت:« امسال دهمین سالگرد تاسیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران است که ما در این مدت ده سال هفت کنگره سالیانه داشتیم.»
وی در ادامه درباره اهداف همایش گفت:« اهداف اصلی هر کنگره ای ارائه علوم نوین و یافته ها و تجربیات جدید است.طی فراخوانی که برای ارسال مقاله داده بودیم 150 مقاله دریافت کردیم که 70 مقاله به صورت سخنرانی و 20 مقاله به صورت پوستر در 16 پانل کاملا تخصصی ارائه خواهد شد.»
دکتر فکرآزاد افزود:« دونکته در کنگره امسال مطرح است یکی تعامل خوب با انجمن های دیگر است که 20 انجمن تخصصی و مرکز تحقیقات با ما همکاری می کنند. بحث های تخصصی برخی از انجمن ها را وارد برنامه خود کردیم از جمله انجمن فیزیوتراپی و دندانپزشکی.»
وی گفت:« علیرغم اینکه در جامعه ما تصور می شود لیزر در چشم پزشکی و پوست مطرح است ولی باید توجه ویژه ای به بحث لیزرهای کم توان شود. در همین رابطه ما گروه هایی طراحی کردیم و یک پانلی تنها برای درد گذاشتیم. چرا جامعه پزشکی ما از خدمتی که لیزر می تواند به جامعه ارائه کند محروم است؟ ما پانل دیگری برای طب سوزنی و لیزر گذاشتیم همچنین ترکیب لیزرها و تکنولوژی های مختلف از جمله نانوتکنولوژی را در بحث خود گذاشته ایم.»

کاربرد لیزر در تسکین درد

در ادامه نشست خبری دکتر سیروس مومن زاده دبیرعلمی هفتمین کنگره انجمن پزشکی لیزری ایران گفت:« در کنگره امسال سعی بر این شده است نگاه انجمن هم تخصصی تر و هم گسترده تر باشد تا هیچ گروهی از رشته های مرتبط با لیزر که در کشور کار می کنند از قلم نیفتند. همچنین درباره آموزش هایی که انجمن راه اندازی کرده است با لینک بالایی سعی می کند تمام مخاطبان را به آموزش های پایه ای که نیاز دارند سوق دهد.»
وی ادامه داد:« لیزر دو لبه تجاری و علمی دارد که در بحث علمی می تواند تحولی درتمام رشته های پزشکی ایجاد کند.»
دکتر مومن زاده درباره نقش لیزر در درمان درد گفت:« نقش لیزر برای کنترل درد هم به صورت تسکین و هم درمان بیماری کاربرد دارد که برخی کاربردها از نظر علمی به اثبات رسیده است و تحقیقات در برخی دیگر از کاربردهای لیزر در این زمینه ادامه دارد که امید است شاهد پیشرفت کاربرد لیزر در کنترل درد باشیم.»

نیاز به تعرفه گذاری لیزردرمانی بیماری ها

به گزارش سلامت نیوز در ادامه این نشست دکتر محمد کاظم قویدل متخصص قلب و عروق درباره نقش لیزر در بیماری های قلبی و عروقی گفت:« رشته لیزردرمانی در تمامی رشته ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی رشد چشمگیری داشته است. مسئله لیزرتراپی در بیماری های قلبی و عروقی به سال 1964 برمی گردد که برای اولین بار لیزر در روسیه برای درمان قلبی و عروقی به کار گرفته شده است ولی در ایران تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.»
وی ادامه داد:« امروزه کاربرد لیزرهای کم توان در قلب و عروق از نوع نیمه هادی و بیشتر از نوع نور قرمز است که برای درمان بیماری های قلبی و عروقی، تنگی عروق، سکته های قلبی و نارسایی های قلبی و خصوصا سلول های بنیادی استفاده می شود که اگر استفاده از لیزر قبل از به دست آوردن سلول های بنیادی و یا حتی در زمانی که سلول های بنیادی را در قلب تزریق می کنیم صورت گیرد اثرات درمانی خوبی خواهد داشت.»
دکتر قویدل افزود:«اثرات لیزر در سه مرحله در قلب و عروق است که سبب اتصال عروق می شود در نتیجه موجب افزایش جریان خون می شود که بیشتر گردش خون کوچک را فعال می کند. دوم اینکه سبب تولید عروق و ترمیم عروق می شود یعنی سلول های صدمه دیده را در جدار عروق سالم می کنیم و سومین کاربرد درمانی لیزر در بیماری های قلبی و عروقی این است که ما از لیزر عروق جانبی جدید را تشکیل می دهیم و زمانی که عروق جدید را ایجاد می کنیم اتصال و ترمیم عروق را انجام می دهیم. که این سه عامل سبب بهبود سکته قلبی و بازگشت عملکرد قلب خواهد شد.»
وی درباره اینکه لیزر در کدام دسته از بیماران قلبی و عروقی کاربرد دارد گفت:« بیمارانی که قادر به جراحی و یا انجام بالن نیستند، بیمارانی که از درمان دارویی حداکثر استفاده را می کنند اما هنوز درد دارند، بیمارانی که کاندید عمل جراحی هستند اما تمایلی ندارند، بیمارانی که قدرت قلبی پایینی دارند. امروزه حتی لیزر را برای درمان و پیشگیری در آنژین پایدار در مراحل اولیه توصیه می کنند.»
دکتر محمد کاظم قویدل تاکید کرد:«آنچه که اکنون مطرح است برای پیشرفت این رشته آنچه که نیاز داریم هماهنگی بین انجمن ها است همچنین نیاز به تعرفه گذاری لیزردرمانی بیماری ها داریم چرا که از نظر اقتصادی بار مالی زیادی بر مردم تحمیل می کند. امید است وزارت بهداشت و درمان برای تعیین تعرفه ها با ما همکاری کند.»

افزایش عوارض لیزر لیپوز به دلیل تبلیغات غلط

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر طیبه نیکوخرسند دبیر اجرایی انجمن گفت:« زمانی که راجع به لیزر صحبت می شود همه تصور می کنند لیزر تنها در موارد زیبایی کاربرد دارد که باید دیدگاه پزشکان و مردم را نسبت به اثرات دیگر لیزر تغییر دهیم.هدف دیگر این است که نظرات قبلی در زمینه جراحی و زیبایی که بعضا غلط است را تصحیح کنیم که با برگزاری کارگاه ها و پانل ها، هم دیدگاه های جدید ایجاد می کنیم و هم دیدگاه های غلط را اصلاح می کنیم.»
وی افزود:« باید با برگزاری کارگاه های آموزشی دید پزشکان را تغییر دهیم تا بتوانیم از این تغییر جلوی عوارض و مشکلات را بگیریم. ما در حال حاضر افزایش عوارض لیزر لیپولیز را در جامعه می بینیم که هم به دلیل تبلیغات غلط است و هم به این دلیل که برخی از همکاران ما بدون اطلاع از لیزر استفاده می کنند. رسانه ها باید انتظارات مردم را به سمت واقع بینانه سوق دهند.»

توقعات مردم در جامعه تعدیل شود

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر فکر آزاد با بیان اینکه در کنگره امسال برای اولین بار تعاملی با انجمن پزشکی قانونی داشتیم تاکید کرد:« لیزر ابزار نیست بلکه تکنولوژی است که با تغییر پارامترهای فیزیکی لیزر می توان از آن به عنوان یک وسیله کمک تشخیصی مثل تشخیص تومورهای سرطانی و ضایعات استفاده کرد. انتظار نداریم جامعه ما تصور کند هرچه با لیزر اتفاق افتاده است خوب است. ما این نگرانی را داشتیم و به همین دلیل می خواستیم توقعات در جامعه ما تعدیل شود و در کنار آن به همکاران نیز اطلاع رسانی کنیم.»
وی ادامه داد:« رشته های پایه زیرمجموعه علوم پزشکی است که باید متولی داشته باشد تا در زمینه لیزردرمانی آموزش ببینند و بتوانند در جامعه خدمات پزشکی را ارائه دهند.»
دکتر فکر آزاد تاکید کرد:« یکی از اهداف انجمن بحث هشدارها است تا مانع از بروز عوارض و اتفاقات شود و پزشکی قانونی در پانلی رعایت اخلاق پزشکی را در کنگره خواهد داد و اتفاقاتی را که به صورت شایع به صورت شکوائیه به پزشکی قانونی می دهند گفته شود.»

استفاده از لیزرهای کم توان در طب سوزنی

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر آریستا شجاع الدین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی لیزری ایران با بیان اینکه در این کنگره کارگاه هایی برای همه شاخه های پزشکی خواهیم داشت، گفت:« لیزرهای کم توان در طب سوزنی گاهی همراه با سوزن گذاری است و گاهی به جای سوزن در بیماران مسن کاربرد دارد که با اهداف کلی کاهش درد و ترمیم است.»
وی ادامه داد:« دو کارگاه در زمینه درمان ضایعات آنورکتال با لیزر داریم. در زمینه پوستی سه کارگاه لیزر در ضایعات پیگمانته که بسیار شایع است داریم همچنین کارگاه آموزشی لیزر موهای زاید و فرکشنال را داریم. در مورد لیزرهای کم توان که در درمان درد و کاربرد زیبایی دارد.»
لازم به ذکر است هفتمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری با هدف ارائه تازه های لیزر پزشکی و آشنایی با ایمنی وعوارض لیزر از تاریخ 27 تا 29 دی ماه سال جاری در تالار شهید هدایت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد که امتیازات بازآموزی این همایش 13 امتیاز و در برخی از رشته ها 7.5 امتیاز است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha