سلامت نیوز: افراد باید جهت انجام مشاوره ژنتیک به مراکز تخصصی و فوق تخصصی سرطان مراجعه کنند.
دکتر کیوان مجید زاده مدیر گروه ژنتیک پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علم ژنتیک در دهه های اخیر در کشور از امکان انجام آزمایشات شناسایی بیو مارکرها در کشور خبر داد و گفت: با استفاده از بیومارکرها پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران سرطانی در کشور امکان پذیر است.

وی در ادامه با بیان این که بیومارکرها شامل انواع ژن ها، پروتئین ها به آنزیم ها هستند گفت: متخصصین با اندازه گیری روند تغییرات بیومارکرها قادرند مراحل مختلف تشخیصی و درمانی سرطان را به نحو مناسی به انجام رسانند.

دکتر مجید زاده در خصوص کاربرد بیومارکرها در پیشگری از انواع سرطان سینه ارثی گفت: 10 تا 15 درصد از موارد ابتلای به سرطان سینه ارثی است که با انتقال ژن معیوب از یکی از والدین به فرزندان ایجاد می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: 50 تا 80 درصد ناقلین این ژن درطول زندگی به سرطان سینه یا سرطان تخمدان مبتلا می شوند.

وی تصریح کرد: در ناقلین این ژن درصد ابتلا به سرطان تخمدان با احتمال کمتری بروز می کند.

مجیدزاده با تاکید بر اهمیت آشنایی کلیه متخصصین با جنبه های مختلف پیشگیری از سرطان سینه خاطر نشان کرد: کلیه ی متخصصین با جنبه های مختلف پیشگیری از سرطان سینه خاطر نشان کرد: کلیه ی متخصصین ، جراحان، انکولوژیست ها، رادیولوژیست ها و پاتولوژیست ها باید با جنبه های مختلف پیشگیری از سرطان سینه آشنایی کامل داشته باشند.

مدیر ژنتیک پژوهشکده ی سرطان سینه جهاد دانشگاهی گفت: در کشور امکان انجام تست های شناسایی ژن ناقل سرطان سینه و مشاوره های ژنتیک امکان پذیر است.

دکتر مجید زاده در پایان خاطر نشان کرد: اگر در خانواده ای بروز هر نوع سرطانی افزایش یافت افراد باید جهت انجام مشاوره ی ژنتیک به مراکز تخصصی و فوق تخصصی سرطان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha