چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹

تمام بیماران مبتلا به نارسایی كلیوی و حتی كسانی كه دیالیز می‌كنند، می‌توانند انواع ورزش‌های هوازی، قدرتی و تعادلی را بدون هیچ ممنوعیتی انجام دهند.

باورهای درست و غلط درباره مشكلات كلیوی
سلامت نیوز : بیماران كلیوی خط قرمزی برای ورزش كردن ندارند درست است. تمام بیماران مبتلا به نارسایی كلیوی و حتی كسانی كه دیالیز می‌كنند، می‌توانند انواع ورزش‌های هوازی، قدرتی و تعادلی را بدون هیچ ممنوعیتی انجام دهند و خوشبختانه با محدودیتی روبه‌رو نیستند؛ اما نكته مهمی كه باید به آن اشاره شود این است كه بیماران براساس توانایی شخصی خودشان، می‌توانند در یك مدت زمان مشخص و به میزان معین ورزش‌های هوازی، قدرتی و تعادلی انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ امروزه استفاده از ورزش همراه با عمل دیالیز به عنوان یك راهكار درمانی یاد می‌شود؛ یعنی زمانی كه بیمار در حال دیالیز كردن است؛ برای مثال می‌تواند از دوچرخه ثابت استفاده كند و مشكلی هم برایش به وجود نمی‌آید.

كاكل بلال برای تصفیه كلیه‌ها خوب است

درست است. مشكلات مربوط به دستگاه تناسلی ادراری مانند عفونت‌های ادراری، سنگ‌های كلیه و‌... بسیار آزاردهنده و مشكل‌ساز است. این بیماری‌ها دلایل مختلفی دارند؛ مانند افتادگی مثانه كه بیشتر در زنان رخ می‌دهد و دلیل اصلی آن هم زایمان‌های طبیعی یا عدم تحرك و فعالیت بدنی كافی است. اگرچه درمان اصلی این مشكل جراحی است اما در بیماری‌های دیگری مانند سنگ كلیه، خوردن مایعات فراوان می‌تواند در دفع این سنگ‌ها و حتی در پیشگیری از تشكیل دوباره آنها كمك كند. طب سنتی نیز برای حل این مشكل راه‌حلی ارائه كرده است؛ مصرف دم‌كرده كاكل بلال. كاكل بلال كلیه‌ها را تصفیه می‌كند زیرا در داخل آنها تركیب‌هایی وجود دارد كه باعث افزایش میزان ادرار می‌شود و به این صورت با افزایش حجم ادرار، میزان كاركرد كلیه‌ها نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه بسیاری از مشكلات ناشی از دفع نشدن مواد زائد از طریق كلیه‌ها حل می‌شود. به گفته متخصصان طب سنتی برای مصرف كاكل بلال نباید آنها را زمانی كه تازه و نرم است مصرف كرد، بلكه باید آنها را پس از خشك شدن به صورت دم‌نوش استفاده كرد.

مصرف كلسیم باعث سنگ كلیه می‌شود؟

نادرست است. خیلی‌ها بر این باورند كه مصرف كلسیم باعث ایجاد سنگ كلیه می‌شود و به همه نیز مدام درباره آن هشدار می‌دهند. اما متخصصان ارولوژی این باور را تائید نمی‌كنند، زیرا تنها میزان ناچیزی از كلسیمی كه وارد بدن می‌شود در نهایت به كلیه‌ها می‌رسد. بنابراین تصور این‌كه تمام كلسیم مصرفی وارد كلیه‌ها می‌شود كاملا اشتباه است. بخشی از كلسیم پس از ورود به بدن در روده‌ها با بعضی از مواد، تركیب شده و از راه دستگاه گوارش دفع می‌شود. بخش دیگری از كلسیم هم وارد سیستم گردش خون شده و از این راه به دیگر اندام‌ها‌ می‌رسد. پس با این حساب، به بهانه ابتلا به سنگ كلیه نباید شخص را از مصرف كلسیم منع كرد؛ زیرا این موضوع می‌تواند عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. ثابت شده است مصرف بعضی از غذاها، برای مثال غذاهایی كه دارای اگزالات است، در روده با كلسیم تركیب شده و كلسیم را از راه دستگاه گوارش دفع می‌كند. كاهش مصرف كلسیم ممكن است باعث پوكی استخوان شود؛ بنابراین بهتر است در بیمارانی كه بدن‌شان به اصطلاح سنگ‌ساز است، آزمایش‌های دقیقی از نظر دلایل اصلی تشكیل سنگ به عمل آید تا بیماران با دنبال كردن باورهای نادرست دچار عوارض دیگری نشوند.

ماءالشعیر برای دفع سنگ كلیه مفید است؟

هم درست است و هم نادرست. این باور كه ماالشعیر به تنهایی باعث دفع سنگ كلیه می‌شود، درست نیست. بسیاری از افراد روزانه ماالشعیر مصرف می‌كنند تا از ابتلا به سنگ كلیه پیشگیری كنند. این كار در بیشتر مواقع نه تنها هیچ تاثیری ندارد بلكه به دلیل كالری بالایی كه این نوشیدنی دارد باعث چاقی موضعی، بخصوص در ناحیه شكم نیز می‌شود؛ اما اگر از این زاویه به موضوع نگاه كنیم كه مصرف نوشیدنی زیاد هنگام ابتلا به سنگ كلیه در دفع آن بسیار كمك‌كننده است و ماءالشعیر را جزو گروه نوشیدنی‌ها قرار دهیم، آن گاه می‌توان این طور نتیجه‌گیری كرد كه این نوشیدنی می‌تواند باعث دفع سنگ كلیه شود. با وجود این متخصصان توصیه می‌كنند هنگام ابتلا به سنگ كلیه سعی كنید بیشتر آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های قندی و گازدار تا حد امكان خودداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha