سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 65678
سلامت نیوز : اگر می خواهید کودک سالمی داشته باشید بهتر است به نیازهای تغذیه ای او توجه کنید، معمولاً والدین به تغذیه بچه ها اهمیت می دهند اما اگر اولویت های تغذیه ای کودکان را بدانید، بهتر خواهید توانست از کودک خود مراقبت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ * کلسیم: کلسیم در ساخت استخوان های قوی و محکم و رشد دندان نقش چشمگیری دارد. عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی را بهبود می دهد و به بدن کمک می کند که غذا را به انرژی تبدیل کند.

* اسیدهای چرب ضروری: این اسیدها در ساخت سلول، تنظیم سیستم عصبی، تقویت سیستم قلب و عروق و ساخت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. این اسیدها به بدن کمک می کند ریزمغذی ها را جذب کند و برای سلامت عملکرد مغز و بینایی ضروری است.

* آهن: آهن در تولید هموگلوبین، ماده حامل اکسیژن در خون و میوگلوبین عامل ذخیره ساز انرژی در ماهیچه ها نقش اساسی دارد. کمبود آهن منجر به کم خونی و عوارض ناشی از آن مانند خستگی مفرط، تحریک پذیری و بیقراری می شود.

* منیزیم: استخوان ها را قوی و ریتم قلب را ثابت نگه می دارد. از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند و در عملکرد صحیح سیستم عصبی و ماهیچه ها نقش دارد.

*پتاسیم: پتاسیم همراه با سدیم در کنترل تعادل آب بدن و حفظ فشار خون نقش دارد. همچنین در عملکرد صحیح ماهیچه ها و ریتم قلب نقش دارد و در سال های بعدی زندگی خطر پوکی استخوان و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

* ویتامینA: این ویتامین نقش مهمی در بینایی و رشد استخوانی دارد و از بدن در برابر عفونت محافظت می کند. در سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن از جمله مو، ناخن و پوست نقش مهمی دارد.

* ویتامین C: این ویتامین در ساخت و اصلاح سلول های قرمز خون، استخوان و بافت های بدن تاثیر دارد، لثه های کودک را سلامت و عروق خونی را تقویت می کند، در ترمیم و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد و عفونت ها را دور می کند. به بدن کمک می کند که آهن را از مواد غذایی سرشار از آهن بهتر جذب کند.

*ویتامین D: به بدن کمک می کند که مواد معدنی مانند کلسیم جذب شود و برای رسیدن بدن به اوج شاخص توده استخوانی در دوره رشد بسیار ضروری است. همچنین در سیستم ایمنی بدن در تولید انسولین و تنظیم رشد سلولی همانند یک هورمون عمل و به بدن کمک می کند.

* ویتامین E: این ویتامین تولید رادیکال های آزاد را که به سلول هاصدمه می زند، محدود می کند و برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفید است. در ترمیم دی ان ای نقش دارد و در فرآیندهای متابولیک بدن تاثیر چشمگیری دارد.

* روی: بیش از ۷۰ آنزیم بدن برای هضم و سوخت وساز به روی نیاز دارند. روی ماده ضروری برای رشد محسوب می شود.

رنگین کمان تغذیه

حتماً  می پرسید رنگین کمان تغذیه یعنی چه؟ واقعیت این است که کارشناسان تغذیه می گویند یکی از بهترین راه های یادآوری تغذیه سالم در کودکان به خاطر سپردن رنگ های متنوع رنگین کمان و در نظر گرفتن تنوع مواد غذایی در برنامه روزانه غذایی کودک است.

قرمز: سیب، توت فرنگی، گوجه فرنگی، هندوانه

نارنجی: پرتقال، هلو، هویج

زرد: موز، گلابی

سبز: نخودسبز، اسفناج

آبی: انگور

بنفش: انگور، بادمجان

اگر بتوانید به تناسب فصل و میوه های موجود در بازار میوه و سبزی به میزان کافی در اختیار کودک قرار دهید، قطعاً خواهید توانست رژیم غذایی سالمی در اختیار وی قرار دهید. یادتان باشد که تخم مرغ، ماهی یا کره بادام زمینی به کودکان زیر ۳ سال ندهید زیرا ممکن است کودک دچار آلرژی شود. اگرچه برخی پزشکان می گویند بهتر است این مواد غذایی را با احتیاط به کودک بدهید و چنانچه واکنش آلرژیک نشان داد، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید.

نیاز غذایی کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه

به گفته کارشناسان یک کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه روزانه به ۲ فنجان لبنیات شامل شیر یا ماست، یا پنیر نیاز دارد. از گروه غلات یک برش نان یا 1.5 فنجان پاستا یا برنج و از گروه سبزیجات یک فنجان میوه تازه یا پخته شده و یا کنسرو نیازمند است. یک فنجان سبزیجات تازه یا پخته شده و یک برش گوشت. یک چهارم فنجان حبوبات یا یک تخم مرغ هم نیازهای کودک به پروتئین را برآورده می کند. این مواد غذایی باید در وعده های مختلف روزانه گنجانده شود.

کودک ۲۴ تا ۳۶ ماهه

مصرف ۲ فنجان لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر به همراه یک برش نان یا یک چهارم فنجان برنج پخته، پاستای پخته، یک فنجان میوه تازه یا پخته و کنسرو شده، یک فنجان سبزیجات خام یا پخته شده و یک برش گوشت که در وعده های غذایی مختلف گنجانده شده، نیازهای کودک به لبنیات، غلات، سبزیجات، میوه جات و پروتئین را تامین می کند.

اسیدهای چرب ضروری

بهتر است از ابتدا در برنامه  غذایی کودک چربی های مفید بگنجانید و از چربی های ترانس و اشباع استفاده نکنید. چربی های ترانس در مواد غذایی مانند چیپس و پیتزا وجود دارد در عوض از اسیدهای چرب ضروری در برنامه غذایی آن ها استفاده کنید. این اسیدها نوعی از چربی است که وجود آن در رژیم غذایی ضروری است زیرا در بدن تولید نمی شود و باید مصرف شود. اسیدهای چرب ضروری در ساخت سلول، تنظیم سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، حفاظت از سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی در بدن نقش اساسی دارد.

منابع مفید این اسیدها در روغن کتان، کره بادام زمینی، روغن سویا و روغن گردو است و می توان از محصولات غنی شده با امگا ۳ و ۶ نظیر ماست، شیر، کره بادام زمینی و تخم مرغ استفاده کرد. به عنوان مثال یک قاشق چای خوری روغن کانولا نیاز کودک به امگا ۳ در روز را رفع می کند. برای دریافت امگا ۶ که مفیدتر از امگا ۳ نیز هست یک قاشق چای خوری روغن آفتابگردان یا ذرت یا سویا در روز برای کودک کافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha