برخی بیماریهای قلبی در حالی هر ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند که علائم خاصی را در طول زندگی آن‌ها ایجاد نکرده است.

بیش از ۸۰ درصد علل مرگ ناگهانی ورزشکاران مادرزادی است
سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق گفت: به منظور پیشگیری ازمرگ ناگهانی در ورزشکاران بررسی کامل قلبی باید بصورت مرتب از تمامی ورزشکاران به عمل آید و این غربالگری، بطور سالانه ادامه پیدا کند.

عباس صالحی درگفت‌وگو با ایلنا درمورد چگونگی بروز مرگ‌های ناگهانی گفت: مرگ ناگهانی قلبی به مرگهایی گفته می‌شود که به صورت غیر قابل انتظار در طی یک ساعت از شروع علائم قلبی رخ می‌دهد.

صالحی با بیان مرگ ناگهانی در هر ورزشکاری، از مبتدی تا حرفه‌ای، جوان یا مسن، ممکن است رخ دهد، افزود: اگر چه گفته می‌شود وقوع آن در ورزش‌هایی چون فوتبال، دو می‌دانی، دوچرخه سواری و بسکتبال بیش از سایر ورزش‌ها مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد علل مرگ ناگهانی در میادین ورزشی ناشی از یک بیماری ژنتیکی یا مادرزادی تشخیص داده نشده است که از بدو تولد در سیستم قلبی-عروقی آن‌ها وجود داشته است وشواهد حاکی از آن است که ورزش و فعالیت شدید، خطر مرگ ناگهانی را در اینگونه افراد افزایش می‌دهد.

صالحی از جمله علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان را وجود بیماری "کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک" دانست و افزود: این بیماری به عنوان شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر ۳۵ سال در نظر گرفته می‌شود که ژنتیکی و از شیوع نسبتا «بالایی برخوردار است بطوری که از هر ۵۰۰ نفر، یک نفر بصورت مادرزادی مبتلا به این اختلال است.

وی با اشاره به اینکه در این بیماری، دیواره عضلانی بطن چپ و دیواره بین بطنی دچار ضخیم شدگی نامتقارن می‌شود، افزود: همین مسئله منجر به کوچک شدن حفره بطن و انسداد مسیر خروجی آن به سمت آئورت می‌شود، اما آنچه که باعث مرگ ناگهانی در این بیماران می‌شود، وقوع آریتمی‌های بطنی، به ویژه حین ورزش شدید است از همین رو به این بیماران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از حوادث ناگوار قلبی از ورود به ورزشهای حرفه‌ای بپرهیزند.

صالحی تصریح کرد: متأسفانه کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در بسیاری از موارد علائم خاصی ایجاد نمی‌کند بطوریکه شایع‌ترین تظاهر آن‌‌ همان مرگ ناگهانی است که بخصوص در حین ورزش رخ می‌دهد.

وی سایر علائم این بیماری را شامل تنگی نفس حین فعالیت، درد قفسه سینه و تپش قلب دانست و افزود: تشخیص این بیماری امروزه توسط نوار قلب و اکوکاردیوگرافی بسیار ساده شده است و درمان آن نیز شامل یکسری دارو‌ها و در برخی موارد، جراحی است.

صالحی، ناهنجاری مادرزادی عروق کرونری قلب را دومین علت شایع مرگ ناگهانی ورزشکاران برشمرد و افزود: ناهنجاری مادرزادی عروق کرونری قلب حدود ۲۰ درصد موارد را شامل می‌شود و عامل انفارکتوس قلبی هنگام ورزش شدید است. تشخیص این بیماری نیز توسط اکو، تست ورزش و آنژیوگرافی میسر می‌شود.

به گفته این متخصص قلب و عروق سایر علل مرگ ناگهانی قلبی عمیوکاردیت، دیسپلازی آریتموژنیک بطن راست، پارگی آنوریسم آئورت (بخصوص در موارد سندرم مارفان)، سارکوییدوز، کم خونی داسی شکل، تنگی دریچه آئورت است.

وی یادآور شد: تمامی بیماری‌های گفته شده در فوق از علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر ۳۵ سال هستند در حالی که شایع‌ترین علت این حادثه در ورزشکاران بالای ۳۵ سال، تصلب شرایین یا‌‌ همان تنگی عروق کرونری است.

صالحی خاطر نشان کرد: بیماریهای یاد شده در حالی هر ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند که علائم خاصی را در طول زندگی آن‌ها ایجاد نکرده است.

وی افزود: از طرفی مرگ ناگهانی را در بسیاری از موارد نمی‌توان درمان و احیاء کرد ازهمین رو تمامی ورزشکاران قبل از ورود به ورزش حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای حتما باید به پزشکان ورزشی و متخصصان قلب و عروق مراجعه کرده و تحت معاینه قلبی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha