پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 66291

هوای پاک بر فراز تهران حاکم شده است. نتیجه این هوای خوب نه اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا، نه اقدامات تاثیر گذار سازمان محیط‌زیست و نه اقدامات کوتاه مدت کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران که نتیجه بارندگی شدید و باد توفنده‌ای بود که در چند روز گذشته آسمان تهران را در برگرفت.

دومین روز پاک در 11 ماه گذشته
سلامت نیوز : هوای پاک بر فراز تهران حاکم شده است. نتیجه این هوای خوب نه اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا، نه اقدامات تاثیر گذار سازمان محیط‌زیست و نه اقدامات کوتاه مدت کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران که نتیجه بارندگی شدید و باد توفنده‌ای بود که در چند روز گذشته آسمان تهران را در برگرفت. روز گذشته مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای تهران خبر از پاک بودن هوای تهران داد. هوایی مطبوع که 48 روز مانده به پایان سال، دو بار چنین بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ پیش از این یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در دی ماه گذشته اعلام کرده بود که تهران از ابتدای سال ۱۱۲ روز هوای ناسالم و یک روز هوای پاک و تنها ۱۷۸ روز هوای سالم داشته است. اینک رشیدی اعلام می‌کند که شهر تهران پس از ماهها آلودگی هوا، دومین روز پاک خود را در سال جاری تجربه می‌کند. به گزارش مهر، اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای شهر تهران نشان داده که از میزان غلظت تمام آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده و شاخص کیفیت هوای شهر تهران روی عدد 41 ایستاده است و به این ترتیب میانگین غلظت تمام آلاینده‌ها در حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط پاک است.مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌افزاید: در حال حاضر تنها 5 ایستگاه شادآباد، شهرری، شهرداری منطقه 11، پارک رازی و شهرداری منطقه 15 در شرایط ناسالم هستند..

کنوانسیون تغییر آب و هوا تصویب شد

درشرایطی که مسئولان در صنعت خودروسازی، سازمان محیط‌زیست و وزارت نفت مشغول بحث درباره تولید و استفاده تکنولوژی سوخت استاندارد اروپا که به یورو4 معروف است، هستند هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی کنوانسیون تغییر آب و هوا را تصویب و به دستگاههای ذی‌ربط ابلاغ کرد.این مصوبه براساس کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هواست که شامل ایجاد زیرساختها و ساز و کارهای لازم برای اصلاح الگوهای تولید و مصرف انرژی و نیز افزایش سهم منابع انرژی کم کربن در سبد انرژی کشور در راستای کاهش روند انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه و کاربرد فناوری‌های نوین و فاقد آلایندگی، افزایش تولید و ترویج استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، استفاده حداکثری از ظرفیتها و تسهیلات محیط‌زیست جهانی است.در این راستا مکانسیم مالی بین‌المللی در سال 1994 با هدف تامین مالی پروژه‌های مرتبط با تغییر آب و هوا، تنوع زیستی، آبهای بین‌المللی و لایه ازن تاسیس شد. بر این اساس هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، آیین‌نامه اجرایی کنوانسیون تغییر آب و هوا و پروتکل‌های الحاقی را تصویب کرد.

براساس این مصوبه، کارگروه ملی تغییر آب و هوا متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط که تعیین کننده سیاستها و راهبردهای اجرایی کشور در ارتباط با کنوانسیون و پروتکل در کشور است، با مسئولیت معاون ذی‌ربط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با عضویت نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌های امورخارجه، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل می‌شود. وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی از جمله نهادهایی هستند که ملزم به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای این کنوانسیون شده‌اند.همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی مکلف شدند، پنج درصد(5 درصد) از اعتبارات پژوهشی خود را صرف تحقیق و توسعه در زمینه موضوعات مرتبط با تغییر آب و هوا کنند. براساس این مصوبه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند به ترتیب برای تهیه و انتشار تراز جامع هیدروکربنی و انرژی کشور به‌صورت سالانه و پنجساله اقدام کنند.

برخورد مجلس با مسببان توقف تکنولوژی یورو ۴

هم زمان با اختلافات موجود بر سر استفاده از تکنولوژی سوخت یورو4 یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس با اعلام اینکه مجلس با مسببان توقف احتمالی تکنولوژی یورو‌۴ برخورد جدی و قهری می‌کند، گفت: مجلس تنها تا سال ۹۲ منتظر اجرای تکنولوژی یورو۴ از سوی خودروسازها و شرکت نفت خواهد بود. به گزارش خانه ملت، کمال‌الدین پیرمؤذن در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان درباره مذاکره با سازمان حفاظت محیط‌زیست برای به تعویق انداختن استاندارد یورو‌۴ برای سال ۹۲، افزود:‌ به طور حتم به تعویق انداختن اجرای این طرح به هیچ وجه به صلاح کشور و سلامت مردم نیست، از این‌رو مجلس به‌طور جد پیگیر اجرای تکنولوژی یورو ۴ در صنایع خودروساز و سوخت خودروهاست. اجرای این تکنولوژی از تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، از طرف دیگر آیین‌نامه دولت هم بر استفاده این تکنولوژی در خودروها و وسایل نقلیه تأکید کرده است.

او تأکید می‌کند: براساس قانون و طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور، تمام خودروها باید به فیلتر مجهز شوند، همچنین ۶ پالایشگاه کشور باید در جهت تولید بنزین با تکنولوژی یورو ۴ تلاش کنند. پیرمؤذن با بیان اینکه براساس طرح دوفوریت جامع کاهش آلودگی کلانشهرها، شرکت پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی مکلف است تا اوایل سال ۹۲، ۵۰‌درصد سوخت یورو ۴ موردنیاز خودروها‌ را تأمین کند، گفت: به‌طور حتم بهبود کیفیت سوخت خودروها در کاهش آلودگی کلانشهرها تأثیرگذار است. به گفته او براساس طرح دو فوریت جامع کاهش آلودگی کلانشهرها نیروی انتظامی موظف است از اول سال ۹۲ خودروهای فاقد تکنولوژی یورو ۴ را شماره‌گذاری نکند. این نماینده مجلس، با تأکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه قطار شهری از موضوعات مورد تاکید در طرح جامع کاهش‌ آلودگی هوای کلانشهرهاست، گفت: متأسفانه با وجود تلاش‌های مجلس در اختصاص اعتبار به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، دولت تا‌کنون اقدامی برای اختصاص این اعتبارات انجام نداده است.

صنایع آلاینده را از تهران دور کنید

اما یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است اولویت با دور کردن صنایع آلاینده از اطراف تهران است و می‌گوید: انتقال صنایع آلاینده از اطراف تهران که در مواقعی معادل هزاران خودرو آلودگی تولید می‌کنند، پیشنهاد موثری است که می‌تواند معضل آلودگی هوای این کلانشهر را تا حدودی از بین ببرد. به گزارش مهر، نبی‌الله احمدی با تاکید بر اینکه برای حل معضل آلودگی هوا قطعاً باید در صنعت خودروسازی تحول ایجاد کنیم تا میزان آلاینده‌ها را کاهش دهیم، گفت: تحقق این امر مستلزم اجرای کار علمی در صنایع خودروسازی است و خودروسازان می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش آلاینده‌ها بر عهده داشته باشند. او اجرای سراسری طرح زوج و فرد در کوتاه مدت را مثبت ارزیابی کرد و اعلام کرد: اجرای این طرح به نحوی که شهروندان تنها در نیمی از روزهای هفته امکان استفاده از خودروی شخصی خود را داشته باشند، علاوه بر کاهش میزان آلودگی هوا باعث کاهش بار ترافیک نیز می‌‌شود.نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تاکید بر اینکه حداقل در تهران و سایر کلانشهرهای کشور به سبب ازدیاد خودروها باید از به روزترین سوختها استفاده کنیم، گفت: ما می‌توانیم به راحتی بهترین سوختها را که حداقل آلایندگی را داشته باشند،‌ تولید کنیم.

جایگزینی خودروهای فرسوده‌ با خودروهای یورو 4

درحالی‌که برنامه‌های تعویض خودروهای فرسوده با آشفتگی بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها مشکل این روزهای مسئولان شده است مدیر کل دفتر هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند که از سال آینده جایگزینی خودروهای فرسوده فقط با خودروهای یورو4 امکان‌پذیر می‌شود.به گزارش فارس، امیر فاتح وحدتی معتقد است: نوع ساختار موتور خودروهای فرسوده موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود و همین امر در نهایت باعث می‌شود این دسته از خودروها در مقایسه با خودروهای تولید روز آلودگی بیشتری را ایجاد کنند.مدیر کل دفتر هوا سازمان حفاظت از محیط‌زیست ابراز داشت: سازمان حفاظت از محیط‌زیست درصدد است سطح استاندارد خودروهای تولید داخل را به استاندارد یورو4 ارتقا دهد به طوری‌که از سال آینده تمامی خودروهای فرسوده با خودروهای با استاندارد یورو4 جایگزین می‌شوند.

به گفته او هرچه خودروهای فرسوده سریع‌تر از چرخه حمل و نقل کشور خارج شوند به همان میزان به معیارهای کاهش آلودگی هوا به‌خصوص در کلانشهرها نزدیک تر می‌شویم. مدیر کل دفتر هوا سازمان حفاظت از محیط‌زیست اظهار داشت:‌ لازم است که سیستم‌های بانکی برای تامین اعتبارات، همکاری لازم را داشته باشند تا هرچه سریع‌تر جایگزینی خودروهای فرسوده فعال در سیستم حمل و نقل عمومی با خودروهای با سطح استاندارد یورو4 انجام پذیرد.او با اعلام اینکه بیش از 60درصد از خودروهای فعال در سیستم حمل و نقل عمومی نوسازی شده‌اند،‌بیان داشت:‌ ما در صدد هستیم که این رقم را به 100درصد برسانیم. چنانچه استاندارد خودرو و سوخت ارتقا یابد بدون شک بخش قابل ملاحظه‌ای از بار آلودگی هوای کلانشهرها کام می‌شود.

تهران قرار است تا کجا بزرگ شود؟

حسین طلا، نماینده تهران در مجلس، قانونگذاری و پایبندی همه دستگاه‌ها به قانون را بهترین راهکار رفع آلودگی هوای تهران می‌داند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی با اعلام اینکه مهم‌ترین موضوعی که مجمع نمایندگان باید به آن بپردازند این است که تهران قرار است تا کجا بزرگ شود؟ گفت: قرار است چه تعداد ماشین وارد خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر شود؟ تا چه اندازه باید موتورخانه خانه‌های مسکونی زیاد شود. روزانه حدود 1350 خودرو شماره می‌شود. تا کجا باید این ماشین‌ها شماره شوند و به خیابان‌های تهران اضافه شوند. آیا هر ماشینی باید در تهران تردد کند؟ به گفته او شهرهای بزرگ مشکلات خاص خود را دارند و باید به دنبال راهکارهای مخصوص گشت. او ادامه داد: یکی از راه حل‎ها ایجاد محدودیت برای ماشین‎های شخصی است که تا حدودی می‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل کند. باید به هر نفر تنها یک پلاک داده شود که اگر قرار است یک ماشین به شهر اضافه شود، یک ماشین هم کم شود.

اما الان به گونه‌ای شده که هر کسی می‎تواند هر تعداد پلاک و ماشین که می‌خواهد، داشته باشد. او با بیان اینکه مجمع نمایندگان تهران باید توجه ویژه‌ای داشته باشد تا این قصه‌های دنباله‌داری که درباره حمل و نقل عمومی وجود دارد، برای همیشه تمام شود گفت: نمایندگان باید کارگروهی تشکیل دهند، طرحی به صحن علنی مجلس بیاورند و براساس قانون دستگاه اجرایی را موظف به رعایت مواردی کنند. او ارتقای فرهنگ عمومی را هم موثر خواند و گفت: بدون شک فرهنگ استفاده از اتومبیل شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی موضوع بسیار مهمی است که نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن عبور کرد. چرا فردی که تا چند وقت پیش با اتوبوس تردد می‌کرده حالا دو یا سه ماشین در پارکینگ خانه‌اش دارد و حتی برای کوتاه‌ترین مسیرها از ماشین استفاده می‌کند. فرهنگ ما دچار مشکل شده‌است. درست است که قسمتی از مشکلات آلودگی هوای تهران به عملکرد دستگاه‌ها برمی‌گردد، اما باید روی فرهنگ استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی و اتومبیل‎های شخصی‎‏شان هم کار کنیم. البته من اعتقادی به جداسازی شهرداری و دولت و دیگر دستگاه‌ها از یکدیگر ندارم. همه دستگاه‎ها باید به بحث فرهنگ مردم، صنعت و قوانین توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آلاینده‌ها با هر هزینه‌ای باید کنترل شود

هنوز هم نمایندگان گاه و بی گاه بر خطرناک بودن هوای تهران برای سلامت مردم تاکید می‌کنند. یک عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه باید با هر هزینه‌ای آلاینده‌های هوا کنترل شود گفت: سوختی که هم اکنون در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف می‌شود، استاندارد نیست و به‌عنوان نمونه گازوئیل موجود آلاینده‌هایی مانند گوگرد و بنزن دارد که میزان آن بسیار بالاتر از حد استاندارد است. به گزارش خانه ملت محمد دهقان با اشاره به اینکه استانداردسازی سوخت مصرفی انجام شدنی است، اظهار داشت: در تعدادی از پالایشگاه‌های کشور امکان تولید سوخت استاندارد وجود ندارد درصورتی که فراهم ساختن سوخت استاندارد و سالم به ویژه بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها، اولویت اول است.اهمیت کافی به تولید سوخت استاندارد که با جان انسان‌ها ارتباط دارد، داده نشده و باید تلاش شود تا سوخت سالم به دست مردم برسد.عضو هیات رئیسه مجلس با اعلام این که در زمینه حمل و نقل عمومی باید تا حد امکان ظرفیت مترو گسترش یابد، گفت: همچنین به منظور توسعه ناوگان اتوبوسرانی به ویژه گسترش اتوبوس‌های برقی و نیز توسعه ناوگان تاکسیرانی باید تلاش بیشتری صورت پذیرد و علاوه بر آن سوخت سالم و استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha