دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 66577
سلامت نیوز : نزدیك یعنی چقدر؟ مثلا اگر كسی بگوید «زمانش نزدیك است» یعنی شش دقیقه یا شش ماه؟ اگر آن كسی كه این را گفته، سرپرست وزارت بهداشت باشد و پدیده‌ای كه رخدادش را نزدیك پیش‌بینی كرده اجرای برنامه پزشك خانواده در همه استان‌های كشور باشد، به نظرتان نزدیك چه معنایی دارد؟ باز هم نمی‌توانید حدس بزنید؟ اگر همزمان با او معاون بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی اعلام كرده باشد كه به علت برخی مشكلات در اجرای برنامه پزشك خانواده، این برنامه در تهران متوقف شده است چطور؟ به‌نظرتان در این صورت كلمه «نزدیك» چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خبر خوب یا خبر بد؟ مایلید اول كدام را بشنوید؟ ما ترجیح می‌دهیم اول خبری شیرین به شما بدهیم و بعد برویم سراغ خبری دیگر كه دودلتان می‌كند. خبر امیدواركننده این است كه دیروز محمدحسن طریقت‌منفرد، سرپرست وزارت بهداشت اعمال برخی اصلاحات را در برنامه پزشك خانواده تائید كرد و گفت قصد دارد اختیارات پزشكان را در این برنامه افزایش دهد تا دستشان در رسیدگی به امور سلامت مردم بازتر باشد.

او همان‌گونه‌ای اهداف وزارتخانه‌اش را تعریف كرد كه رئیس‌جمهور در حكمش به او ابلاغ كرده است: «سعی ما در وزارت بهداشت این است كه در وهله اول امكانات را برای مراقبت‌های اولیه و گسترش خدمات عمومی با محوریت پزشك خانواده صرف كنیم.»

بی‌مایه، فطیر است

سرپرست وزارت بهداشت گوشزد كرد «البته اجرای این برنامه بی‌مایه فطیر است و حتما حقوق پزشكان عمومی هم افزایش پیدا می‌كند و سعی می‌كنیم تا جای ممكن پرداختی به پزشكان عمومی را بیشتر كنیم تا پرداخت به‌جامعه پزشكی، عادلانه‌تر و شكاف درآمدی، كم شود.»

طریقت‌منفرد توضیح داد: وزارت بهداشت در حال رفع نقص‌های برنامه پزشك خانواده در دو استان فارس و مازندران است كه برنامه در آنها اجرا شده است و سپس آن را گسترش خواهد داد، اما وقتی خبرنگار فارس از او پرسید دست آخر چه وقت این برنامه در استان‌های دیگر اجرا می‌شود فقط به گفتن «زمان آن نزدیك است» بسنده‌كرد و فرجه زمانی را مشخص نكرد.

اجرای برنامه تهران متوقف شد!

دقیقا وقتی سرپرست وزارت بهداشت مشغول اعلام خبرهای امیدواركننده درباره برنامه پزشك خانواده بود، احمدرضا فرسار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار دیگری از همان خبرگزاری خبر ناخوشی درباره این برنامه را اعلام كرد.

او اعلام كرد كه برنامه پزشك خانواده در تهران بنا به عللی متوقف شد و دانشگاه منتظر دستور وزارت بهداشت در این باره است و به همین علت قرار است این برنامه فعلا به شكل پایلوت در استان قزوین و سپس براساس نتایج در تهران نیز اجرا شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ناامیدانه اعتراف كرد: به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد كرده‌اند و از عجله‌ای كه در اجرای برنامه پزشك خانواده داشتند، خبری نیست.

او افزود: بنابراین آخرین وضع ثبت‌نام پزشكان در برنامه پزشك خانواده مشخص نیست و منتظر دستور كتبی از وزارت بهداشت برای چگونگی اجرای برنامه هستیم.

بررسی گفته‌های این دو مسئول نشان می‌دهد كه آنها كاملا در جهت عكس یكدیگر گام برمی‌دارند. به عبارت دیگر در شرایطی كه سرپرست وزارت بهداشت از گسترش طرح پزشك خانواده می‌گوید معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار می‌كند كه طرح در پایتخت متوقف شده است.

توقف نداریم

محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این تناقض با تائید ایجاد تغییراتی در طرح پزشك خانواده می‌گوید: طرح پزشك خانواده به هیچ‌وجه متوقف نمی‌شود چرا كه این طرح براساس حكمی كه رئیس‌جمهور به سرپرست جدید این وزارتخانه ابلاغ كرده، جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است.

به گفته او ایجاد تغییراتی در این طرح نیز طبیعی است چرا كه در دستورالعمل پزشك خانواده مصوب بیست و ششم فروردین امسال نیز آمده است كه احتمال دارد تغییراتی در این طرح اعمال شود برای مثال اختیارات و وظایف پزشك عمومی و البته سطح پاسخگویی او افزایش پیدا می‌كند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده درباره وضع اجرای این برنامه در تهران نیز توضیح می‌دهد كه هم‌اكنون این طرح در برخی بخش‌های استان تهران همچون شهرری و اسلامشهر در حال اجراست و پس از اعمال تغییرات، اجرای آن سراسری خواهد شد.

دم خروس و قسم...

در گذشته‌های دور وقتی كسی بر صحت موضوعی پافشاری می‌كرد كه مداركی درباره دروغ بودنش موجود بود، می‌گفتند «قسمت را باور كنیم یا آن دم خروس را؟» حالا هم، گرچه رئیس ستاد اجرای پزشك خانواده می‌گوید وزارت بهداشت برنامه‌ای برای توقف این طرح ندارد، اما گفته‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی را هم‌نمی‌شود نشنیده گرفت و گزارش‌های مردمی نیز وجود دارد كه ثابت می‌كند در برخی بخش‌های تهران، این طرح با وجود خواست مس,ولان اجرایی نشده است.

شریعتی مایل نیست در این باره توضیحی بدهد، اما مقام مسئول دیگری كه نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مشكلی شرح می‌دهد كه ما پیش‌تر نیز به‌آن پرداخته‌ایم و همان گره كور طرح پزشك خانواده به‌حساب می‌آید.

او می‌گوید: «این برنامه نیاز به كمك مستقیم دولت دارد چرا كه قرار است دولت در ازای هر نفر ایرانی، حدود 4000‌تومان به سازمان‌های بیمه‌گر بپردازد، اما این پرداخت هنوز كامل نشده و به همین علت اجرای برنامه دچار تاخیر شده است.»

با این اوصاف، می‌شود نتیجه گرفت كه گره كار برنامه پزشك خانواده به دست دولت باز می‌شود كه اگر بودجه لازم را در اختیار بیمه‌ها قرار دهد، آنها می‌توانند حقوق پزشكان خانواده را تامین كنند و طرح در سراسر كشور قابل اجرا می‌شود و در غیر این صورت این طرح تا زمانی كه بودجه‌اش تامین شود در حد محدودی متوقف می‌شود و به این ترتیب وزارت بهداشت، از انجام مسئولیتی كه جزو اولویت‌های اجرایی‌اش تعیین شده است بازمی‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha