سلامت نیوز :گزارشی جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا خطرات بالقوه‌ای را برای نوجوانان در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج آزمایشهای مختلف متخصصان آمریکایی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های غنی از کافئین باعث افزایش سرعت ضربان قلب، فشار خون، چاقی و سایر مشکلات پزشکی در نوجوانان می‌شود که در صورت ترکیب با الکل نیز خطرات پنهانی آن بیشتر و شدیدتر می‌شود.

به گفته دکتر "بلنک سان"، سرپرست این آزمایش، نوشابه‌های انرژی زا مقدار بسیار زیادی کافئین و سایر مواد افزودنی مانند شکر، جین سینگ و موادی که هنوز اطلاعات کافی در مورد آنها وجود ندارد، در بر دارند که باعث افزایش اثرات کافئین می‌شود. چنین موادی اثرات نامطلوبی را بر سلامت افراد و به ویژه نوجوانان بر جای می‌گذارد.

بسیاری از نوجوانان برای داشتن انرژی بیشتر یا بیدار ماندن به نوشابه‌های انرژی زا متوسل می‌شوند.

این وظیفه والدین است که نوجوانان را در مورد خطرات این نوشابه‌ها آگاه کنند و مستقیما آنها را از خوردن این قبیل نوشیدنی‌ها منع کنند.

دکتر "بلنک سان" درمورد نتایج به دست آمده چنین می‌گوید: نتایج به دست آمده، مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا را منع نمی‌کند، اما واضح است که اثرات نامطلوبی را برکودکان، نوجوانان، زنان باردار و افرادی که به کافئین حساسیت دارند بر جای می‌گذارد. بهتر است نوجوانان را برای داشتن انرژی بیشتر به ورزش، خواب کافی و خوردن غذاهای سالم تشویق کنیم.

این پژوهش در مجله "Pediatrics" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha