شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 67482

سلامت نیوز : مدیر کل انجمن طب سنتی خراسان رضوی با بیان اینکه تمام کشورها سعی در رواج طب سنتی خود دارند، افزود: متاسفانه در کشور ما این مساله مغفول مانده و افرادی به دلیل ناآگاهی با طب سنتی به مخالفت می‌پردازند در حالیکه توجیه و دلیل عملی و منطقی برای این مساله ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا کریمی در پنجمین همایش ملی طب کل‌نگر که در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت، وظیفه ما تلاش در جهت رفع این دغدغه‌هاست.

وی بهداشت و سلامت را زیرساخت جامعه عنوان کرد و گفت: مسلما توسعه جامعه بدون وجود انسان سالم امکان‌پذیر نیست.

کریمی با انتقاد از بی‌توجهی به طب سنتی در جامعه خاطرنشان کرد: بیش از 20 سال است که سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیده است که طب رایج، پاسخگوی نیازهای درمانی بشر نیست.

وی با بیان اینکه تمام کشورها سعی در رواج طب سنتی خود دارند، افزود: متاسفانه در کشور ما این مساله مغفول مانده و افرادی به دلیل ناآگاهی با طب سنتی به مخالفت می‌پردازند در حالیکه توجیه و دلیل عملی و منطقی برای این مساله ندارند.

مدیر کل انجمن طب سنتی استان با تاکید بر اینکه در حوزه ساماندهی، فرهنگ‌سازی عمومی، تربیت نیروی انسانی متخصص و در سایر حوزه‌های مختلف طب سنتی مسوول هستیم، تصریح کرد: سوال اساسی از متولیان بهداشت و درمان جامعه این است که در طول 30 سال گذشته چه اقدامی را در راستای تحقق این امر انجام داده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه در رسانه ملی، طب سنتی به سخره گرفته شده است، گفت: اگر دلیل منطقی و علمی برای اثبات ادعاهای خود دارید، بیان کنید.

دکتر کریمی با بیان اینکه آگاهی از ماهیت و کاربرد طب سنتی حق مردم است، ادامه داد: چگونه می‌شود تمام نهادها و مردم بر طب سنتی مهر تایید می‌زنند اما برخورد وزارت بهداشت در این خصوص مبهم باشد.

در ادامه این مراسم حسن بخارایی، رییس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد، ساماندهی، جلوگیری از تخلفات و تعامل با سایر ادارات، ارگان‌ها و نهادها را از وظایف این اتحادیه برشمرد.

وی آموزش عطاران، ساماندهی و رسیدگی به شکایات مربوطه را از اقدامات انجام‌ شده این اتحادیه از زمان آغاز به کار خود در سال 80 اعلام کرد.

بخارایی در خاتمه وحدت و یک‌پارچگی متولیان طب سنتی را برای رواج این طب خواستار شد.

حجت‌الاسلام سید حسن ضیایی کارشناس طب سنتی اسلامی نیز در ادامه با بیان این مطلب افزود: دوام و رواج طب سنتی اسلامی تنها از طریق وحدت فعالان و متولیان این طب امکان‌پذیر است.

وی در خصوص طب سنتی اسلامی اظهار کرد: این طب در چهار موضوع جسم، روان، روح که همان جسم سیال است و نور که مراد از آن نورانیت انسانی و ایمانی است، مطلب دارد.

حجت‌الاسلام ضیایی با بیان اینکه طب اسلامی و مکمل، طب کل‌نگر است، ادامه داد: این طب بر چند پایه استوار است که عبارتند از پرهیز صحیح، علاج که در آن احتمال برگشت بیماری وجود دارد، پیشگیری صحیح و شفا که در آن بیماری برنمی‌گردد.

داروهای گیاهی بر داروهای پزشکی جدید برتری دارد

این کارشناس طب سنتی اسلامی با اعتقاد بر اینکه داروهای گیاهی بر داروهای پزشکی جدید برتری دارد، تصریح کرد: از آنجا که بدن انسان با طبیعت سازگاری بیشتری دارد بنابراین میزان سازگاری بدن با داروهای گیاهی بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل همین مساله است که در 200 سال گذشته اوج ساخت داروهای شیمیایی افول کرده است.

حجت‌الاسلام ضیایی با اشاره به اینکه سابقه شرق و غرب در بحث پزشکی تنها 80 سال است، خاطرنشان کرد: سابقه طب سنتی اسلامی بیش از 1400 سال بوده و رواج آن نیازمند وحدت و یک‌پارچگی فعالان و متولیان است.

مهندس سید علی‌اکبر حسینی سرپرست کارگروه مبارزه با جرایم سایبری طب سنتی ایران در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: این سامانه نخستین سامانه‌ای است که برای معرفی بهتر و کامل‌تر طب سنتی در ایران شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: با توجه برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، با چند زبانه شدن این سامانه، گام‌های بزرگی در معرفی کامل طب سنتی ایرانی اسلامی در عرصه بین‌الملل برداشته خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه هدف این سایت، اشاعه فرهنگ ناب طب اسلامی و سنتی است، اضافه کرد: تاکنون درعرصه بین‌الملل، تلاش تمام سایت‌های فعال در زمینه گیاهان دارویی، برای کم‌رنگ کردن نقش طب سنتی ایرانی اسلامی و معرفی راهکارهای درمانی آن در قالب طب‌ کشورهایی است که تولد طب سنتی در آن‌ها سال‌ها بعد از بلوغ طب سنتی در ایران بوده است.

وی با بیان اینکه استقبال از این طب باعث شده است که عده‌ای سودجو با جعل مدارک مراکز معتبر طب سنتی و با ارائه خدمات غیراصولی تلاش برای کسب درآمد در حوزه طب سنتی داشته باشند، اظهار کرد: ممکن است این امر باعث سلب اعتماد و بدبین شدن مردم نسبت به طب سنتی در کشور شود.

حسینی ادامه داد: با افتتاح این سامانه کلیه افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند ملزم به ثبت‌نام در این سامانه می‌شوند؛ متقاضیان عضویت در این سامانه در مرحله ابتدایی ثبت‌نام باید مدارک خود را در حوزه‌ای که قصد فعالیت دارند، برای تایید و بررسی‌های لازم از طریق سامانه برای مدیریت سایت ارسال کنند تا در صورت تایید وارد مرحله نهایی ثبت‌نام شوند.

وی خاطرنشان کرد: کلیه مطالبی که از طریق این سامانه برای اطلاع عموم گذاشته می‌شود، از نظر علمی اعتبارسنجی شده و در صورت هرگونه مغایرت با مطالب علمی و مورد تایید دبیر علمی این سایت، از این سامانه حذف خواهد شد.

حسینی در خاتمه گفت: به یاری خداوند این سامانه با همکاری‌های پلیس فتا استان تا هشت ماه آینده چند هزار عضو خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha