سلامت نیوز : کار‌شناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مفید بودن چربی‌های گیاهی به معنی عدم چاق‌کنندگی آن‌ها نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ آزاده آذرپیرا به انواع چربی‌ها اشاره کرد گفت: دانه گیاهان و گوشت بعضی میوه‌جات، دارای ذخایر چربی است که در صنعت به فراوانی از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی از نوع دوم چربی‌ها که چربی‌های حیوانی است یاد کرد و اظهار داشت: کره یکی از مهم‌ترین چربی‌های حیوانی است که به وسیله هم‌زدن خامه یا شیر و شکسته شدن امولسیون و جداشدن چربی شیر به صورت توده، ایجاد می‌شود. کره حیوانی، از گروه چربی‌های اشباع و حاوی کلسترول است؛ در حالی که کره گیاهی (مارگارین) با وجود اشباع بودن، فاقد کلسترول است.

وی با بیان اینکه میزان اسیدهای چرب ترانس در این نوع کره، به ترتیب ۵ درصد و یک درصد است، افزود: به طور کلی، کره‌های گیاهی نرم که کمترین میزان اسیدهای چرب ترانس را دارا هستند، نسبت به کره‌های حیوانی ارجحیت دارند.

کار‌شناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: به طور کلی ۲۰ تا ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز روزانه افراد سالم، باید از چربی‌ها و روغن‌ها تامین شود. رژیم‌های غذایی کم‌چربی، قادر به تامین انرژی کافی نبوده و داشتن چنین رژیم‌هایی، سبب سوءتغذیه در بسیاری از نقاط دنیا می‌شود.

آذرپیرا به تشریح عملکرد چربی‌ها و روغن‌ها در بدن انسان پرداخت و با بیان اینکه چربی‌ها و روغن‌های موجود در غذا در سلول‌های چربی (آدیپوسیت) ذخیره شده و سبب می‌شود انسان برای هفته‌ها و گاهاً ماه‌ها بدون غذا زنده بماند، ادامه داد: برخی ذخایر چربی به عنوان چربی‌های ساختمانی طبقه‌بندی می‌شوند که سبب نگهداری اندام‌ها و اعصاب در محل خود شده و اندام‌ها را از ضربه و شوک محافظت می‌کنند.

کار‌شناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه، لایه چربی زیرپوستی که به عنوان عایق عمل کرده و گرمای بدن را حفظ و حرارت آن را تامین می‌کند را دیگر کارکرد چربی‌ها در بدن انسان دانست و افزود: چربی اطراف برخی اندام‌ها مانند قلب و کلیه، آن‌ها را در محل خود نگه داشته و در برابر آسیب‌های مکانیکی وارد شده به هنگام تروما و جراحات، از آن‌ها محافظت می‌کند.

آذرپیرا با اشاره به عملکرد دیگر چربی‌ها در بدن انسان گفت: چربی همچنین برای هضم، جذب و انتقال ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین‌های (A، D، E، K) ضروری است همچنین چربی غذا سبب کاهش ترشحات معده، کاهش تخلیه معده و تحریک جریان صفرا و پانکراس و در نتیجه تسهیل فرآیند هضم می‌شود.

وی چربی‌ها را در تامین اسیدهای چرب ضروری، انتقال ایمپالس‌های عصبی و نیز مطلوب کردن طعم غذا دارای نقش مؤثر دانست و گفت: اسیدهای چرب ضروری در تامین سلامت پوست و بهبود رشد کودکان مؤثر و عامل رشد و ضد درماتیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha