سلامت نیوز :تاپ‌تاپ‌، تا‌پ‌تاپ‌؛ تاپ‌تاپ، تاپ‌تاپ... خدا كند این صدا هیچ وقت قطع نشود؛ صدایی كه اگر یك دقیقه آن را نشویم، كارمان تمام است! این صدا، صدای قلبی است كه هر روز و هر لحظه در تلاش است تا من و شما سالم و سرحال زندگی كنیم؛ قلبی كه همه عمر و در هر شرایطی با ما كنار می‌آید، اما من و شما چطور با آن رفتار می‌كنیم؟ اینقدر نسبت به آن بی‌توجه هستیم و نادیده‌اش می‌گیریم كه گاهی یادمان می‌رود قلبی هم در این سینه می‌تپد؛ قلبی كه بود و نبود ما وابسته به آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ این قلب بیچاره خیلی هم متواضع و قانع است، چیز زیادی از صاحبش نمی‌خواهد، مگر یك رژیم غذایی سالم، حرص و جوش نخوردن و قدری تحرك. یعنی همان‌ها كه از او دریغ می‌كنیم! غافل از این كه اگر روزی این تاپ‌تاپ قطع شود، روزگار جلوی چشم‌مان تیره و تار خواهد شد.

البته گروهی خوش شانس هم پیدا می‌شوند كه بعد از این بی‌توجهی‌ها و هنگامی كه بیماری سراغشان می‌آید، خدای مهربان فرصتی دوباره به آنها می‌دهد؛ فرصتی برای زنده بودن. اینجاست كه این افراد باید ورزش و رژیم غذایی را جدی‌تر بگیرند و بیش از پیش به فكر خودشان،‌ قلب‌شان و سلامت‌‌شان باشند.

فعالیت فیزیكی، دشمن بیماری‌های‌ قلبی

قرار نیست همیشه صبر كنیم تا مریضی سراغمان بیاید و بعد به فكر درمان بیفتیم. بد نیست گاهی هم قبل از این كه سر و كله بیماری‌ها پیدا شود، به فكر باشیم و یك بار هم ما آنها را غافلگیر كنیم.

دكتر شهرزاد خسروی قاطع و مطمئن می‌گوید انجام فعالیت‌های‌ فیزیكی و ورزش به طور منظم، نه‌تنها برای درمان بسیاری از مشكلات قلبی مانند سكته‌های قلبی موثر است بلكه از بروز آنها نیز پیشگیری می‌كند.

دكتر خسروی، متخصص پزشكی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است و در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود: ورزش منظم و مناسب موجب افزایش قدرت عضلانی قلب و در نتیجه پمپاژ بهتر خون می‌شود. از طرف دیگر، ورزش موجب بهبود اكسیژن‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن نیز می‌شود و می‌توان گفت بر اثر ورزش، ظرفیت قلبی و ریوی افزایش می‌یابد.

به گفته وی، ورزش منظم و مناسب، نه‌تنها می‌تواند از پیشرفت گرفتگی‌های عروقی پیشگیری كند بلكه موجب ترمیم و برگشت آنها نیز خواهد شد. بنابراین فعالیت فیزیكی مناسب عامل مهمی برای پیشگیری از سكته‌های قلبی بعدی نیز به حساب می‌آید.

چاقی هم عامل موثری در افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است كه ورزش می‌تواند با كنترل وزن با آن مقابله كند.

ورزش كنید؛ حتی اگر سكته كرده‌اید

تكان نخور، اینقدر حركت نكن، آرام‌تر، یواش، استراحت كن، بیشتر بخواب و... وقتی یك بیمار قلبی و بخصوص كسی كه سكته كرده است در خانه استراحت می‌كند، این جمله‌ها زیاد و مكرر از سوی اعضای خانواده بیان می‌شود، اما این قلب بیچاره كه روزهای سختی را می‌گذراند، اگر می‌توانست درد دل كند، اگر توانایی حرف زدن داشت و اگر می‌توانست از حال و روز خودش بگوید، حتما به ما می‌گفت خیلی وقت‌ها استراحت و خوابیدن و حركت نكردن نه تنها به نفعش نیست بلكه به ضعیف شدن او و صاحبش هم می‌انجامد.

از طرفی قرار نیست بیماری كه سكته می‌كند، خانه‌نشین شود. شاید تا چند سال پیش هم تصور می‌شد سكته، پایان زندگی پرتحرك است، اما این روزها می‌بینیم بیماران بعد از سكته هم زندگی خوبی را تجربه می‌كنند، البته اگر بدانند چطور باید با قلب آزرده كنار بیایند.

با این كه در گذشته اغلب به بیماران توصیه می‌شد پس از سكته قلبی، میزان فعالیت‌شان را كاهش دهند تا فشار كمتری به قلب‌شان وارد شود، اما امروزه بیمارانی كه سكته كرده‌اند یا دچار مشكلات و بیماری‌های قلبی هستند، می‌توانند از خدمات «بازتوانی قلبی» كمك بگیرند. دكتر خسروی در این مورد تاكید می‌كند: پس از گذشت حداقل دو هفته از سكته قلبی، می‌توان برنامه بازتوانی قلبی این بیماران را شروع كرد و به آنها توصیه می‌شود فعالیت‌های فیزیكی را از سر بگیرند.

بهترین فعالیت‌ها پس از سكته قلبی

می‌دانید بهترین ورزش برای بیماری كه سكته كرده است، چیست؟ اگر چنین فردی اطرافتان باشد، حتما به این موضوع فكر كرده‌اید، اما چه در این موقعیت باشید و چه نه، باید بدانید بهترین ورزش‌ها كدام است و در چه شرایطی باید انجام شود.

دكتر خسروی با اشاره به این كه بهتر است نوع و شدت ورزش‌ها از سوی متخصص تعیین شود، می‌گوید: با توجه به شرایط بیمار، باید فعالیت مناسبی برای او انتخاب شود بنابراین در مراكزی كه خدمات بازتوانی قلبی را ارائه می‌كنند، ابتدا وضع قلب، تنفس، فشار خون و ضربان قلب بیمار كنترل می‌شود تا براساس آن ورزش مورد نظر را تعیین كنند كه بتدریج، شدت و مدت فعالیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: زمانی كه بیمار پس از چند جلسه بازتوانی قلبی متوجه می‌شود مانند گذشته یا حتی بهتر از قبل می‌تواند مشغول ورزش و فعالیت شود، نه‌تنها روحیه بهتری پیدا می‌كند بلكه از نظر جسمی هم شرایط مناسب‌تری خواهد داشت.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، نوع ورزش‌ها با توجه به مشكل قلبی بیماران متفاوت است ولی در مورد سكته‌های قلبی حتما باید حداقل دو هفته پس از سكته، این فعالیت‌ها شروع ‌شود كه اغلب با ورزش‌های هوازی نیز این كار انجام می‌شود. بنا بر نظر پزشك معالج كم‌كم می‌توان نوع و شدت ورزش را هم تغییر داد.

دكتر خسروی به چند نمونه از ورزش‌های هوازی اشاره می‌كند و می‌گوید: استفاده از تردمیل و دوچرخه‌ها، شناو پیاده‌روی‌های تند، ورزش‌های هوازی مناسبی است كه بیماران می‌توانند انجام دهند البته با توجه به این كه اغلب بیماران پس از سكته، با ترس و نگرانی مشغول ورزش و فعالیت می‌شوند و تصور می‌كنند شاید این ورزش‌ها فشار بیش از حدی به آنها وارد كند كه چندان به نفع قلب‌شان نباشد، باید حتما با پزشك معالج مشورت شود.

این متخصص پزشكی ورزشی تاكید می‌كند: مدت زمان گرم كردن و سرد كردن بدن برای این افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و باید بیش از حالت عادی باشد. همچنین با توجه به این كه هوای سرد این بیماران را اذیت می‌كند، لازم است در فصول سرد بیشتر مراقب باشند و ورزش را به ساعت‌های گرم‌تر روز موكول كنند. در كل مهم است قبل از شروع هر نوع ورزشی، وضع بدن‌شان را با شرایط فعالیت جسمی تطابق دهند.

زور آلودگی هوا بیشتر از ورزش!

آنهایی كه در شهرهای بزرگ زندگی می‌كنند، این روزها كمتر آبی آسمان را می‌بینند و به جای آن شاهد سقفی دودگرفته بر بالای سرشان هستند. در این شرایط هم رسانه‌ها معمولا هشدار می‌دهند و می‌گویند بیماران قلبی نباید از خانه خارج شوند و نباید زیاد تحرك داشته باشند.

از سوی دیگر، پزشكان توصیه می‌كنند بیماران قلبی در برنامه روزانه‌شان، فعالیت فیزیكی را نیز در نظر بگیرند. پس شاید این سوال برای بیماران مطرح شود كه بالاخره چه كار باید كرد؟ از ترس آلودگی هوا باید ورزش را كنار گذاشت یا برای مقابله با بیماری قلبی باید در آلودگی نفس كشید؟

دكتر خسروی در این زمینه خاطرنشان می‌سازد: آلودگی هوا مشكلی نیست كه در تمام روزها و ماه‌های سال ادامه داشته باشد، اما هنگامی كه با این مشكل روبه‌رو هستیم، به بیماران قلبی توصیه می‌شود از منزل خارج نشده و فعالیت فیزیكی را هم تا جای ممكن محدود و متوقف كنند.

به گفته وی، در شرایط عادی كه هوا آلوده نیست این بیماران باید به اندازه كافی ورزش كنند و تحرك داشته باشند. البته در چنین شرایطی، ورزش در هوای آزاد بهتر و مفیدتر از محیط‌های بسته است.

این متخصص پزشكی ورزشی، تاكید می‌كند: اگر در طول ورزش با مشكلی هر چند جزیی مواجه می‌شوید، حتما باید با پزشك معالج‌تان مشورت كنید و نظر او را جویا شوید. درد قفسه سینه یكی از مهم‌ترین علائمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است علت اصلی آن تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha