سلامت نیوز : دکتر ˈکاظم ندافیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود 30 درصد روستاهای کشور خارج از پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که می تواند موجب کاهش کیفیت بهداشت آب شود.

وی خاطرنشان کرد بهداشت آب تمام روستاهای کشور ، تحت کنترل بوده و هر مورد بهداشتی نیز که در این زمینه گزارش شود توسط دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به سرعت پیگیری خواهد شد.

رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه کیفیت بهداشت آب برخی روستاهای به دلیل خشکسالی های متوالی در چند سال اخیر، نامطلوب است و سطح بهداشتی آن کاهش پیدا کرده است.

ندافی گفت: دراینگونه روستاها، شرکت آب و فاضلاب روستایی به وسیله روش های مختلف غیر از شبکه توزیع مانند استفاده از تانکرهای آب رسانی و سایر روش ها ، آب رسانی به این روستاها را انجام می دهد.

وی تاکید کرد روستایی در کشور وجود ندارد که در آن، آب آلوده توزیع شود اما مشکل ما در برخی روستاها این است که هنوز این روستاها تحت پوشش شبکه آبرسانی و فاضلاب روستایی قرار نگرفته اند و در اینگونه موارد در زمینه مسایل نظارتی با مشکلات بیشتری روبرو هستیم.

رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت یادآور شد پیگیری های فراوانی از طریق دولت در زمینه بهداشت روستاها انجام داده ایم تا بتوانیم همه روستاها را تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب، قرار دهیم.

ندافی گفت: تجربه نشان می دهد روستاهایی که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار دارند از نظر کیفیت آب نیز مشکلات و مسایل کمتری دارند.وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا روستاهایی که هم اکنون، آب آنها به صورت هیات امنایی یا بخش خصوصی یا توسط شوراهای روستا، تامین می شود را به شرکت های آب و فاضلاب روستایی واگذار کنیم.

رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت تصریح کرد آب های آلوده بطور بالقوه می تواند موجب بروز انواع بیماری ها از جمله بیماری های عفونی در انسان شود.ندافی اظهار داشت : هم اکنون 340 آزمایشگاه در سراسر کشور و یک آزمایشگاه تخصصی ستادی، کار نمونه گیری از آب های روستایی را انجام می دهند.

وی گفت: طی دو سال اخیر، نظارت ها بر بهداشت آب روستایی تشدید شده است و امیدواریم بتوانیم با زیرپوشش قراردادن بقیه روستاها در شبکه آب و فاضلاب روستایی، مشکلات آنها را نیز حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha