دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 68318

سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو گفت: خال‌ها رنگ‌ها و انواع متفاوتی دارند. برخی مسطح هستند و رنگ آنها از قهوه‌ای روشن تا تیره و مشکی متفاوت است و اندازه آنها 2 میلی‌متر است و فاقد مو هستند.

دکتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: نوع دیگر خال‌ها برآمده یا گنبدی شکل هستند و به رنگ پوست، قهوه‌ای روشن، تیره تا مشکی هستند. نوع دیگر، برآمده بوده ولی گنبدی نیستند که به آنها خال مرکب می‌گویند این خال‌ها مو دارند.

وی افزود: همه این خال‌ها خوش‌خیم هستند و احتمال کمی وجود دارد که برخی بدخیم شوند. با این حال، خال‌های بدخیم علایمی دارند.

یعقوبی تصریح کرد: در صورتی که رنگ خال یک‌ دست نباشد، حاشیه خال نامنظم باشد، یا این‌ که اندازه خال به یک‌ باره تغییر کند و در اندک زمانی بزرگ شود، باید نگران بدخیم بودن خال شد. البته بزرگ شدن خال در دوران حاملگی نگران‌ کننده نیست زیرا در این دوران به صورت طبیعی، خال‌ها بزرگ می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی ‌شاپور اهواز گفت: اگر در اطراف خال رنگدانه پیدا شود و لکه‌هایی اطراف ‌آن ظهور کند، نگران‌ کننده است. همچنین در صورت خون‌ریزی خال باید به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان این‌ که خال‌های بدخیم احتمال ابتلا به سرطان دارند، افزود: بدترین نوع سرطان پوست، ملانوم است که بسیار کشنده است ولی اگر به موقع تشخیص داده شود، قابلیت بهبود نیز دارد.

یعقوبی عنوان کرد: توصیه می‌شود خال‌هایی که در پوست سر هستند و احتمال ضربه خوردن به آنها زیاد است، برداشته شوند تا مشکلی ایجاد نشود ولی بهتر است خال‌های دیگر دست‌کاری نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha