سلامت نیوز :  احمدعلی نوربالا در سومین همایش سلامت روان و رسانه در مورد شناخت و اهمیت اختلالات روان افزود: سلامت در تعریف سازمان بهداشت جهانی نه فقط به عنوان فقدان بیماری و معلولیت بلکه بهینه کردن و خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است به طوری که کمیسیون روانی اجتماعی این سازمان عوامل اجتماعی و رفتاری را 85 درصد در سلامت افراد مؤثر دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را آب، غذا، محیط، امنیت، مسکن، نبود تبعیض، سیستم مراقبت از سلامت، دسترسی اطلاعات، حفظ حرمت و کرامت انسانی، بازار و تجارت، سیاست خارجی، جهانی شدن، هشدارهای جهانی و فرار مغزها عنوان کرد و گفت: اگر هر یک از این موارد دچار مشکل شود سلامت روانی و جسمی به یک اختلال تبدیل می‌شود.

نوربالا گفت: به طور کلی 154 میلیون نفر در جهان دچار اختلال افسردگی، 25 میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی، 91 میلیون نفر اختلال سوء مصرف الکل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از 10 بیماری معلولیت‌زا 5 عدد آن مربوط به بیماری‌های روانی است که افسردگی بیش از بقیه موارد بر آن تأثیرگذار است.

نوربالا با ارائه گزارشی در سال 2000 که پیش‌بینی بار بیماری‌ها را تا سال 2020 داشته است گفت: اختلال افسردگی از رتبه 4 به رتبه 2، خشونت از 19 به 12، حوادث رانندگی از 9 به رتبه 3، عوارض ناشی از جنگ از 16 به 8، صدمه به خود از 17 به 14 افزایش یافته و بیانگر توجه به سلامت روان در سال‌های آینده است.

وی افزود: همچنین گزارشی که تا سال 2030 پیش‌بینی کرده است اختلالات افسردگی اساسی را از رتبه 4 به 2 بعد از بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و حوادث رانندگی از 8 تا 4 ، خشونت از 15 به 13 و دیابت که یک بیماری روان‌تنی است از 20 به 11 افزایش می‌یابد که بیانگر وجود جهانی ناامن‌تر از نظر بیماری‌های روانی خواهد بود.

وی شعار توقف محرومیت‌ها و عزم قوی در سرمایه‌گذاری را که شعار روز بهداشت روان در سال‌های گذشته بوده را در سال 2012 به عنوان افسردگی یک بحران جهانی است توصیف کرد و گفت: هر حادثه طبیعی یا اجتماعی که در جامعه‌ای رخ می‌دهد از عوارض آن وجود حجم بالایی از افراد است که دچار معلولیت‌های روانی مزمن می‌شوند.

نوربالا وجود فقر را باعث افزایش اختلالات روانی اعلام کرد و تکرار این چرخه را خطرناک دانست و گفت: اجتناب بیماران روانپزشکی از مراجعه به پزشکان باعث معلولیت فردی و خانوادگی می‌شود به طوری که 70 درصد افرادی که به پزشک مراجعه نکرده‌اند به دلیل انگ اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: در هر جامعه‌ای اگر هیجان، خشم و اندوه افزایش یابد سلامت روانی جامعه با مشکل مواجه می‌شود و این در حالی است که انگ‌زدایی بیماری ایدز بیش از اختلالات روانی موفق بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شیوع اختلالات روانی در تهران گفت: طبق پژوهش انجام شده در سال 78 و بررسی جمعیت بالای 15 سال، 35 هزار و 14 نفر ارزیابی شدند که در استان تهران 21.2 درصد و در شهر تهران 21.5 درصد دارای علایم اختلالات روانی بوده‌اند.

نوربالا گفت: در تهران اضطراب نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده است و اختلال افسردگی نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده است. انجام چنین تحقیقاتی هر 5 سال یکبار باید انجام می‌شد که متأسفانه انجام نگرفته است.

وی طبق گزارشی که در سال 82 انجام شده در مورد اختلالات روانی گفت: در زمان اختلال رفتاری رتبه اول را داشته و افسردگی در سال 2003 در ایران با آمار منطقه امرو برابر بوده است اما آمار اعتیاد در کشور در مقایسه با آمار جهانی بسیار بیشتر بوده است.

وی با مقایسه‌ای در سال 78 و 90 گفت: در سال 78 شیوع علایم جسمی‌سازی10.3 و در سال 90 این آمار 34.99 درصد بوده است. و اضطراب از 23.1 به 36.61 درصد در سال 90 رسیده است همچنین افسردگی از 18.4 به 35.69 افزایش یافته و بد کار کردن از 21.5 به 26.48 در سال 90 افزایش یافته است.

نوربالا گفت: در طول 12 سال شهر تهران با 83.7 درصد رشد کلی بیماریهای روانی مواجه بوده و سالانه 5.2 درصد رشد داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شیوع اختلالات روانی در سال 90 گفت: دو تحقیق در این باره انجام شده که افراد 15 تا 64 سال را 23.6 درصد عنوان کرده و در تحقیق دیگر افراد 18 سال به بالا را 17.1 درصد توصیف کرده است. بنابراین با توجه به این تحقیقات در ۱۰ سال گذشته 38 درصد شیوع اختلالات روانی رشد داشته است.

نوربالا اضطراب در جامعه ایرانی را در سال 77 قابل تأمل با سایر مناطق و در سال 88 از کشورهای منطقه بالاتر دانست و گفت: طی سال‌های 86 تا 88 مصرف داروهای ضداضطراب بسیار افزایش یافته است که این زنگ خطر قابل توجهی است.

وی میزان بار کلی اختلالات روانی و رفتاری در ایران را 14 درصد دانست در حالی که سهم بودجه سلامت روان 3 درصد است.

نوربالا از شیوع نسبتاً بالای هیجان، غم، اندوه و اضطراب در جامعه خبر داد و گفت: هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست عدم رضایتمندی، احساس بی‌عدالتی ذهنی، بی‌اخلاقی و ... می‌تواند از عوامل افزایش این اختلالات باشد.

وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 1.85 تا 2.6 دلار در کشورهای کم‌ درآمد برای هر بیمار اسکیزوفرنی، دوقطبی، سوءمصرف الکل و افسردگی هزینه می‌شود بنابراین اگر برای هر نفر در سال 0.2 دلار سرمایه‌گذاری شود خدمات اولیه بالا می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هر نوع سیاست و برنامه‌ای که به تنش و اضطراب در جامعه بینجامد مانند عدم ثبات اقتصادی ناشی از تحریم و هدفمندی یارانه‌ها یا حوادث پس از انتخابات آرامش جامعه را به هم می‌زند و مسائلی مانند ترافیک، آلودگی هوا، جمعیت بالای تهران بر این علایم تأثیرگذار هستند.

نوربالا گفت: مسئولان به سلامت روان توجهی ندارند و بودجه جایگاه تشکیلاتی و عدم حضور متخصصان بی‌توجهی آنها را به اختلالات روانی نشان می‌دهند.

وی افزود: مردم از بیماری خود اطلاعی ندارند و به دلیل ترس به پزشک مراجعه نمی‌کنند. عدم پوشش تسهیلات بیمه‌ای برای خدمات روانشناختی از دیگر عواملی است که به دلیل عدم پوشش مشاوره‌ و خدمات بستری به این بیماران ظلم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha